عناصر کلیدی مشارکت موفقیت آمیز بین منابع انسانی و مدیریت صف
(مدیریت صف؛شامل مدیران مسئول برای تولید،فروش،توزیع و یا تحویل خدمات یا محصولات یک سازمان است.)
اين نوع مشاركت مشابه با مقررات سایر مشارکت های موفق همانند شراکت در
تجارت یا ازدواج است.در اين ارتباط ویژگی های یک طرح مشارکت موفق بشرح ذیل هستند:
احترام متقابل بین شرکا ضروری است.پرسنل منابع انسانی باید به مدیریت صف و مدیریت صف نیز باید به پرسنل منابع انسانی احترام بگذارند.این عنصر اساسی برای مشارکت سودمند و مؤثر است.
باید اهداف مشترک وجود داشته باشد.اهداف منابع انسانی باید سازگار و پشتیبانی کننده اهداف عملیاتی مانند سطوح تولید، خدمات،حجم فروش،بهبود بهره وری،افزایش کیفیت ،کاهش هزینه و رضایت مشتری باشند.
هرشریک برای رابطه باید یک سهم الشرکای منحصر بفردی تقدیم کند.
مشارکت ها معمولا”بر این اصل شکل می گیرند.اغلب سهم شرکا مکمل همدیگر است.
نقش هر یک از طرفین باید بوضوح درک شود.
شراکت موقعی مطلوب تر خواهد بود که مسئولیت ها،انتظارات و فعالیت ها تعریف و مورد بحث قرار گرفته و مستند شوند.
هر شریکی باید از نقاط قوت و ضعف طرف دیگرمطلع باشد.در خیلی از مشارکت های اثربخش،نقطه قوت یک شریک نقطه ضعف طرف دیگر است.
ازاینرو، ایجاد رابطه ترکیبی مؤثرتر است. این امر برای رابطه هم افزایی بوجود می آورد.
باید برای بهبود رابطه زمان اختصاص داده شود.یک رابطه رشد نمی کند و توسعه نمی یابد،مگر اینکه برای هدف ویژه بهبود آن زمان کافی اختصاص یابد.زمان اجتماعی اختصاصی برای چنین هدفی ممکن است به اندازه زمان کار مؤثر و با ارزش باشد.
 همواره در مشارکت باید نگرش سودمندی وجود داشته باشد.هرشریک باید در همه زمان ها ودر همه موقعیت ها برای کمک به دیگران تمایل داشته باشد.یک شریک مؤثر شریک دیگر را حمایت،تشویق و محافظت می کند.
شرکا باید برای تحقق اهداف و حل مشکلاتشان یک روش مبتنی بر نتایج را برگزینند.
شرکا باید بر خروجی های مورد نظر شان تمرکز واستراتژی ها و تاکتیک های مناسب را برای رسیدن به آنها اتخاذ کنند.برای دوام و بقای مشارکت نتایج پایدار ضروری است.
شرکا باید در پاداش ها و خطرات سهیم باشند.
دریک شراکت قانونی ،این بطوراتوماتیک صورت می گیرد.شرکا درموفقیت ها و نیز خطرات توأم با شکست در تجارت سهیم هستند.این باید یک عنصر مهم در همه مشارکت ها باشد.
فاکتورهای فوق عوامل ایده ال در یک طرح مشارکتی موفق را عرضه می کنند.اگرچه در عمل،همه فاکتورها بطور کامل وجود ندارند.درمجموع،آنها یک چارچوبی فراهم می کنند که سازمان می تواند برای بهبود طرح مشارکت بکار گیرد.برای مثال ایتم آخر در این لیست را مشاهده کنید.بطورایده ال باید هزینه جبران خدمت مدیر منابع انسانی (ودیگر کارمند کلیدی منابع انسانی)مشابه با مدیر صف باشد. موقعی که اهداف مدیریت محقق می شود و مدیران صف پاداش خود را دریافت می کنند.مدیران منابع انسانی باید پاداش مشابه ای دریافت کنند.با این فرض که آنها اهداف مشترکی دارند.همچنانکه پاداش مدیر صف بخاطر نتایج غیر اقناع کننده کاهش می یابد.مدیر منابع انسانی هم باید چنین زیانی را متحمل شود.
برگرفته از کتاب؛
HUMAN RESOURCE CONTRIBUTION
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور