نوشته شده توسط؛آش دانک
روابط کار
۱۴سپتامبر۲۰۱۷
از نظر هیجانی هوشمند تر ساختن محیط کار یعنی برخورداری از کارکنان دارای هوش هیجانی بیشتر در تیم های کاری یک نیاز است‌.اما موقعیت فعلی خودتان در این زمینه را چگونه ارزیابی می کنید؟آیا باید بیشتر کار کنید؟
چنین کاری کمک می کند تا خودتان را با معیارها مقایسه کنید،و تست های معینی وجود دارند که می توانید برای سنجش سطوح هوش هیجانی انجام دهید.ابزارهای مهیا شده توسط موسسه هوش هیجانی و اجتماعی(ISEI) از موثرترین ابزارهای ارزیابی و توسعه هوش هیجانی هستند،لکن این ارزیابی نیز کمک می کند تا دریابید که هوش هیجانی چگونه خودش در محیط کار بروز می کند.
هوش هیجانی را چگونه تشخیص می دهید؟چند نمونه ای که می توانید بلادرنگ در محیط کار خود به آنها توجه کنید بشرح ذیل هستند:
۱)تقریبا" همه کارکنان ناراحت و مضطرب هستند،خلق و خوی بدی دارند ،جر و بحث می کنند و دقیقا" روزهای بدی دارند.
چگونگی مواجه شدن با این وضعیت تا حد زیادی نشان دهنده هوش هیجانی شما است.آیا وانمود می کنید که اتفاقی در حال رخ دادن نیست یا بدتر  اینکه از وضعیت انتقاد کرده و به آنها می گوئید از آن حالت خارج شوند؟درک ، دلسوزی و شفقت  یک علامت مسلم هوش هیجانی در عمل است.آگاهی و واکنش نسبت به حالات احساسی و  هیجانی سایر مردم  نشان دهنده درک این حقیقت است که همه انسان ها احساسات قوی را تجربه می کنند و بیانگر اهمیت احساس یک شخص است.
البته،اگر احساسات منفی الگوی رفتاری کارمندان ویژه شود،امکان دارد نیازمند کمک اختصاصی تر و مشاوره بوده  یا نشان دهنده مشکلات عمیق تری باشند.
 ۲)کارکنان در جلسات به همدیگر گوش می کنند.
تاکنون در جلسه ای حضور داشته اید که هر کس در تلاش برای تسلط بر دیگری است،در تقلای گفتن آخرین سخن و با بلندترین صدا است ؟این ها نیز علائم آشکار فقدان هوش هیجانی هستند.
موقعی کارکنان اجازه صحبت کردن دارند و دیگران بدون قطع کردن پیوسته سخنان آنها گوش می دهند علامت خوبی مبنی بر اثربخش بودن هوش هیجانی است‌.حاکی از احترام متقابل بین طرفین است و با احتمال بیشتری به نتیجه سازنده در جلسات منتهی می شود.
۳)کارکنان بی پروا ابراز وجود می کنند
محیط کاری که کارکنان با بی پروایی افکار خویش را بیان می کنند ،نقطه نظرات را مبادله می کنند و احساسات خودشان را ابراز می کنند نیز بیانگر وجود هوش هیجانی است.در مقابل،جائیکه احساسات ،تفکرات و نظرات امکان بروز نیابند،می تواند بمنزله تیک تیک یک بمب ساعتی باشد.
تامادامیکه مبادلات همیشه به یک طریقه احترام آمیز باشد،
 افراد دارای هوش هیجانی از اختلاف نظر مضطرب و آشفته نمی شوند؛آنها انتظار تنوع در نظرات را دارند و آن را تجلیل می کنند.با چگونگی ابراز احساس کارکنان مشکلی ندارند چون توقع ندارند که مردم در محیط کار چون روبوت عمل کنند.
ادامه دارد
منبع :https://ushdhanak.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور