تجارب نزدیک مرگ:قبل از مرگ در مغز چه اتفاقی می افتد.
عقل مرسوم می گوید:درلحظات قبل از مرگ، قلب یک نقش محوری ایفا می کند. یعنی همچنانکه ضربان قلب و جریان خون متوقف می شود، بقیه اجزای بدن به کندی از کار می افتند. اما پژوهشی جدید حاکی از این است که این نظریه ممکن است اشتباه باشد.
دانشمندان فعالیت‌ها ی قلب و مغز موش ها را در لحظات قبل از مردن آنها بر اثر فقدان اکسیژن مطالعه کردند ودریافتند که مغز حیوانات طوفانی از سیگنال ها را به قلب می فرستد که باعث خسارت غیر قابل جبران به این عضو و درحقیقت موجب مرگش می گردد. هنگامی که محققین این سیگنال ها را مسدود کردند قلب مدت زمان بیشتری زنده ماند.
مطابق تحقیق منتشر شده مجله پیشرفت های آکادمی ملی علوم :اگر فرآیند مشابه ای در انسان ها بوقوع پیوندد، ممکن است کمک کردن به نجات کسانی که مغزهایشان متوقف می شود، با قطع این طوفان سیگنال از مغز مسیر باشد.
جیمو بورجی گین یک عصب شناس دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان در آنن آربر وهمکارمؤلف گفت :”مردم بطور طبیعی بر قلب تمرکز می کنند، با این تصور که اگرقلب را حفظ کنید، مغز را نجات خواهید داد. اما تیم اوبه موضوع شگفت انگیزی پی بردند.
بورجی گین به Live Science گفت :”باید به منظور نجات قلب ارتباط شیمیایی بین مغز و قلب را جدا کنید.ایشان افزود که یافته های جدید،” تقریبا بر خلاف همه روش های پزشکی اضطراری است. ”
مطابق با اعلام انجمن قلب آمریکا، هرسال، بیش از۴۰۰۰۰۰نفر در آمریکا گرفتگی عروق را تجربه می کنند. که هنگام توقف ضربان قلب است. حتی با درمان پزشکی، فقط حدود ۱۰درصد نجات یافته و از بیمارستان ترخیص می شوند.
محققین این سوال را عنوان کردند که،” چرا قلب فردی که قبلاً سالم بوده است، ناگهان بعد از فقط چند دقیقه فقدان اکسیژن بطور کامل از کار می افتد. ”
گرفتگی عروق
نتیجه اینکه حتی موقعی فرد بواسطه گرفتگی عروق هوشیاری خود را از دست داده است،و هیچ علائم حیاتی  از خود نشان نمی دهد. مغز به فعالیت ادامه می دهد. دریک تحقیق قبلی منتشر شده درPNASدر۲۰۱۳بورجی گین و همکارانش دریافتند که همچنانکه قلب می میرد،  از مغز احتمالاً در تلاشی نومیدانه برای نجات آن  سیگنال هایي بصورت  سیل آسا ارسال می شود.
(Source:Live Science)