یک قرص انقلابی که می تواند زندگی مبتلایان به دیابت را تغییر دهد.
مبتلایان به دیابت اغلب باید روزانه برای مدیریت میزان گلوکز بدن انسولین تزریق کنند.اما دانشمندان بیش از هر زمانی به جایگزینی آن سوزن های تزریق با یک قرص انسولین ساده نزدیک شده اند.
تاکنون, در مطالعات بر روی حیوان اثر قرص ها بطور غیر قابل باوری امیدوار کننده بوده است و آزمایشات بر روی انسان در آینده انجام خواهد شد.برخورداری از چنین گزینه ای می تواند به دگرگونی زندگی میلیون ها نفر کمک کند,بنابراین,هیجان زده شدن در این خصوص طبیعی است.علت اینکه به سادگی نمی توانیم انسولین را به شکل قرص بخوریم بخاطر یک سری از موانع بیولوژیکی است که انسولین را از رسیدن به جائی که مورد نیاز است یعنی خون بازمی دارد.بنا به گفته پژوهشگران ,قرص آنها می تواند این مشکل را رفع کند.
سمیر میترا گوتری یکی از اعضای تیم از دانشگاه هاروارد ماساچوست می گوید,"بمحض بلعیدن قرص,انسولین  قبل از اینکه بتواند بطور مؤثر جذب جریان خون گردد باید از یک میدانی از موانع چالش برانگیز عبور کند."
روش ما شبیه یک چاقوی ارتشی سوئیسی است ,چون  قرص دارای ابزارهایی جهت رفع هر یک از موانعی است که با آن مواجه می شود.
ابتدا,قرص باید اسیدهای درون شکم را حفظ کند,که این کار با روکش پلیمری ویژه ابداع شده توسط تیم صورت می گیرد.
روکش در محیط قلیایی تر روده کوچک تجزیه می شود,که در آن نقطه مایع یونی نگهدارنده انسولین رها می شود:این مایع انسولین را از تجزیه شدن و آبکی شدن توسط آنزیم های درون روده حفاظت می کند.
این حامل مایعی یکسان ساخته شده از اسید گرانیولی و صفرایی نیز کمک می کند که انسولین با سهولت بیشتری از میان آستر مخاط روده و پیوندهای سلولی سفت دیواره روده  عبور کند.
در یک آزمایش بعنوان بخشی از تحقیق,قرص ها به شش موش غیر دیابتی داده شدند,در حالیکه بر روی سه موش غیر دیابتی دیگر تزریق های سنتی انسولین صورت گرفت.
میزان گلوکز خون موش هایی که به آنها انسولین تزریق شده بود طی یکساعت 49درصد افت کرد که برای این نوع تست معمول است.در موش هایی که به آنها قرص داده شده بود,میزان گلوکز خون طی دو ساعت 38درصد و طی 10ساعت 45درصد افت کرد.
*روش درمان ساده تر
به عبارت دیگر,قرص ها ثابت کردند که دارای تأثیری معادل تزریقات هستند.اگر این قرص بتواند از آزمایشات انسانی نیز بگذرد,ما در حال گفتگو راجع به یک شیوه درمان آسانتر برای درمان مبتلایان به دیابت خواهیم بود.
میترا گوتری می گوید,"خیلی از افراد در تطابق با رژیم انسلوین بواسطه درد,ترس از سوزن ها و تداخل با فعالیت های روزمره دچار عجز هستند."
عواقب ناشی از کنترل گلوکز ضعیف می تواند به خطرات سلامتی جدی منتهی گردد.
نه فقط استفاده از قرص انسولین راحت تر است,علاوه بر آن با روش طبیعی تولید انسولین توسط لوزالمعده بدن تطابق خیلی دقیق تری دارد.
و آن تمام ماجرا نیست:انسولین به شکل مایع ارزش زیادی برای تولید به میزان زیاد ندارد,برای ساخت نسبتا" آسان است و بدون از هیچ خسارتی تا دو ماه در دمای اتاق قابل نگهداری است.
اما قبل از اینکه هیجان زده شویم,بخاطر داشته باشید که هنوز آزمایشات حیوانی بیشتر و برخی تحقیقات زهر شناسی طولانی مدتی لازم خواهد بود.
(Source: sciencealert.com)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور