تحقیق جدید بر روی موش ها نشان می دهد که موی خاکستری می تواند مربوط به عفونت ویروسی در سیستم ایمنی بدن باشد.
یک تحقیق جدید نشان می دهد که خاکستری شدن مو ممکن است نشأت گرفته از سیستم ایمنی(IS) شخص باشد.
برای سال ها,موی خاکستری در ارتباط با سن پیری بود,اما موی  برخی افراد در سن جوانی و زودهنگام سفید می شود. یا عده دیگری نیز اظهار داشته اند که موی آنها پس از یک نوع تراژدی یا فشار روزانه زندگی سفید شده است.
لکن,یک تحقیق جدید نشان می دهد که سفید شدن مو ممکن است نشأت گرفته از سیستم ایمنی شخص باشد.
آیا موی خاکستری به معنای عفونت است؟
یک تست انجام شده بر روی موش ها در مؤسسات ملی سلامت و دانشگاه آلباما,بیرمنگام نشان داد که عکس العمل ایمنی بیش فعال می تواند به خاکستری شدن مو منجر گردد.تحقیق روشن ساخت که یک مولکول دخیل در رنگ پوست و مو, ژن های ایمنی معین را نیز کنترل می کند. مؤلفین تحقیق بیان داشتند که موقعی بدن فردی از سوی ویروسی تحت حمله قرار می گیرد,سیستم ایمنی درونی بدن جنگ با آن ویروس را آغاز می کند.
*مهاجم خارجی
سلول ها در بدن دارای توانائی جهت مشخص کردن هر نوع مهاجم خارجی و نشان دادن عکس العمل با تولید اینترفرون ها(نوعی از پروتئین‌ها  که سلول‌های میزبان را آلوده به ویروس آزاد ساخته و موجب تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می‌شوند) می باشند که در حال علامت دادن به مولکول ها هستند.
اینترفرون ها سپس به سلول های دیگر برای اقدام در مقابل عفونت ویروسی علامت می دهند.
رنگ مو در ارتباط با سلول های بنیادی ملانوسیت (سلول تولید کننده رنگدانه در پوست، مو، و چشم است که رنگ این اعضا را تعیین می‌کند)موجود در فولیکول های مو است.وقتی شخصی موهای خود را از دست می دهد و دوباره رشد می کنند,سلول های بنیادی ملاسونیت بعنوان منبعی برای تولید ملاسونیت بکار می روند که این سلول ها رنگدانه ای بنام ملانین(رنگدانه اصلی پوست و مو است که در سلولهای ملانوسیت ساخته می شود)  تولید می کنند.بدون از این سلول ها ,مو خاکستری می شود.
پژوهشگرانی که این پژوهش را انجام دادند موی خاکستری در موش ها را تست کردند,که بدان طریق آنها ارتباط بین سیستم ایمنی درونی بدن و فاکتور MITFیعنی  پروتئینی را مشخص کردند که اینترفرون را نیز تحت کنترل نگهه می دارد.
برای موش ها,اگر کنترل MITFها بر روی عکس العمل اینترفرون در سلول های بنیادی ملاسونیت از دست می رفت,موی آنها خاکستری می شد.
*سیستم ایمنی درونی
آزمایش نیز نشان داد که موقعی سیستم ایمنی درونی فعال می شد,موی خاکستری را در موش هایی  که از قبل مستعد آن بودند افزایش می داد.
پژوهشگر برجسته تحقیق,ملسا ال.هریس تأکید کرد که این نتایج از تحقیق بر روی موش ها حاصل شدند.بنابراین,قبل از اینکه بتوان تصور کرد که در انسان ها نیز اینگونه اتفاق می افتد تحقیق بیشتری مورد نیاز است.هریس اظهار داشت,"تمام این کار بر روی موش ها انجام شد, و بنابرابن ما مردد هستیم که بدون از آزمایشات بیشتر از آن نتایج خیلی زیادی در مورد انسان استنباط کنیم.
لکن ,تحقیق جدید تا حدودی امید به بهبود را در بیماران رنگدانه ای همانند مبتلایان به پیسی یعنی وضعیتی که موجب می شود تا تیکه های پوست بی رنگ شوند زنده می کند.
(Source: Tech Times)
ترجمه و تلخیص;غریب واحدی پور