بررسی عظیم بیش از 500تحقیق می گوید که,"داروهای ضد افسردگی واقعا" اثر بخش هستند."
این روزها احساس می شود که توصیه سلامتی مشابه یک بازی پینگ- پنگ است,و باور درست در خصوص ضد افسردگی ها مانند لکساپرو یکی از عمومی ترین داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی نیز از این قاعده پیچیده استثناء نیست.
در ماه ژانویه,نویسنده یوحنا هاری یک سری داستان های شخصی در گاردین و هافینگتون پست منتشر کرد که در آنها ادعا می کرد داروهای ضد افسردگی به او کمک نمی کنند زیرا "ایده کلی که افسردگی را ناشی از نامتعادلی شیمیایی مغز می داندنادرست است."
 خوشبختانه,یک بازنگری جدید بزرگ با بررسی 500تحقیق از طریق مقایسه بیش از 100000نفر که نتیجه آن در مجله پزشکی لانست منتشر شده است از آنچه خیلی از متخصصین روانپزشکی و علم عصب شناسی برای دهه ها گفته اند پشتیبانی می کند:یعنی اینکه ضد افسردگی ها اثر بخش هستند.
نتیجه بازنگری عیان ساخت که داروها می توانند ابزاری قوی در مبارزه با افسردگی باشند که امروز بعنوان عامل اصلی ناتوانی و یک علت اصلی خودکشی در سراسر جهان است.
تحقیق توسط یک تیم 18نفری از پزشکان و متخصصان اروپا و بریتانیا نوشته و با سرمایه گذاری مرکز سلامتی بریتانیا صورت گرفته است,بنا به نتیجه تحقیق تمام 21داروی ضد افسردگی مورد بررسی قرار گرفته در مقایسه با دارونماها بهتر اثر می کنند.
در مقایسه مستقیم داروها ,اختلافات جزئی در نتایج نمایان گشت,لذا تحقیق بیانگر آن است که برخی داروها مانند سیتالوپرام(غالبا" فروخته شده با نام تجاری لکساپرو)تا حدی جزئی بهتر از داروهایی مانندفلوکستین (فروخته شده با نام تجاری پروزاک)اثر می کنند.
دلایل حکایت از آن دارد که برای حدود 78درصد افراد بسادگی با خوردن یک قرص بطور کامل موذیانه ترین علائم افسردگی مانند منزوی کردن خود,برخورداری از تکانه های مضطرب کننده برای زیان رساندن به خویش یا خود انتقادی خیلی زیادی که در زندگی روزانه اختلال ایجاد می کند رفع شدنی نیستند.
(Source:sciencealert.com)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور