تحقیق نشان می دهد ,اکثر کسانی که یک نخ سیگار را آزمایش می کنند احتمالا" به سیگار معتاد می شوند.
یک تحقیق جدید بیانگر آن است که فقط یک سیگار برای اینکه اکثریت افراد به سیگاری های عادی مبدل شوند کفایت می کند.تحقیق بر اساس نمونه گیری های صورت گرفته بین سال های 2000و2016در 8کشور انگلیسی زبان صورت گرفته است.
در پژوهش منتشر شده در مجله تحقیق تنباکو و نیکوتین,پژوهشگران از دانشگاه کوئین مری لندن در بریتانیا به بررسی نتایج 8نمونه گیری انجام شده بین سال های 2000و2016پرداختند.
این نمونه گیری ها شامل سه نمونه از ایالات متحده,سه نمونه از بریتانیا,یکی از استرالیا و یکی نیز از نیوزلند بودند.نمونه گیری ها که از معاوضه اطلاعات سلامت جهانی استخراج شده اند,در برگیرنده حدود215000نفر بودند که به منظور امکان نمایندگی کلی جمعیت بزرگسال بصورت تصادفی انتخاب شده بودند.
*رشد یک عادت معمول
نتایج تحقیق عیان ساخت که حدود60.3درصد از افراد ادعا  کردند که در مرحله ای از زندگی یک سیگار را آزمایش کرده بودند,بدینوسیله حدود 68.9درصد از این گروه یک عادت معمول به سیگار کشیدن را در وجود خود پرورش داده بودند.
به عبارت دیگر,حدود 3نفر از هر5نفری که کشیدن یک سیگار را آزمایش کرده بودند به سیگاری های با استعمال روزانه سیگار  مبدل شده بودند.
پیتر هایک,پژوهشگر ارشد تحقیق و استاد دانشگاه کوئین مری لندن گفت,"در رشد هر عادت معتاد کننده,حرکت از آزمایش به تمرین روزانه یک نقطه تحول مهمی است,چون بیانگر آن است که یک عادت سرگرم کننده به نیازی وسواسی مبدل شده است,"
لازم به یادآوری است که نتیجه تحقیق بصورت یک تخمین در نظر گرفته شده است زیرا نمونه گیری ها به روش های مختلفی صورت گرفته و به نتایج متفاوتی هم رسیده اند.
همچنین,یافته ها بر اساس خود اظهاری هستند,که دقت بخاطر آوردن تاریخ سیگار کشیدن پاسخ دهنده ها سؤال بر انگیز است. 
*روزانه 480000مرگ
سیگار کشیدن عامل اصلی بیماری و مرگ های قابل اجتناب در ایالات متحده است.مطابق با گزارشات مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری,سیگاربه تنهایی در کشور عامل بیش از 480000مرگ در سال است.
سیگار کشیدن همچنین در سراسر جهان طی سال 2016حدود 7.1میلیون مرگ درپی داشته است و در ارتباط با برخی بیماری های مخل سلامتی مانند سرطان و بیماری های تنفسی نیز بوده است.در سال 2015حدود 15نفر از هر 100آمریکایی بزرگسال یا به عبارتی 36.5میلیون آمریکایی بزرگسال سیگاری بودند.
بنا به گزارش مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری,از طریق مدیریت موضوع,میزان سیگاری در میان آمریکائیان بزرگسال از 20.9درصد در سال2005به 15.1درصد در سال 2015کاهش یافته است.اکنون در بریتانیاکاهشی اساسی در مصرف سیگار حاصل شده است.یافته های اخیر بیانگر آن است که فقط19درصد افراد 11تا15سال دود کردن یک سیگار را آزموده اند.
(Source: Tech Times)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور