جدا شدن از کار یکی از عوامل کلیدی موفقیت در شرایط کاری استرس زا است.
بطور نمونه هنگامی می شنویم که شخصی"جدا شده"یا بطور فعالی در جستجوی"جدایی"است, در ذهن از او تصویری منفی شکل می گیرد.ولی مواردی وجود دارد که مقدار معینی جدایی چیز خوبی است;در واقع,شواهد قابل ملاحظه ای وجود دارد که جدایی منظم از کار عاملی کلیدی برای موفقیت در کار استرس زا است.قبل از بحث در خصوص مکانیزم های اصلی که بدان طریق افراد امکان دارد قادر به جدایی باشند,ابتدا مهم است بررسی کنیم که چرا اغلب از کار جدا نمی شویم.یک دلیل آشکار تکنولوژی است.امروز قادر به ارتباط24ساعته با محیط کار از طریق ایمیل و گوشی های هوشمند هستیم.به خیلی از روش ها این تکنولوژی زندگی ما را بهبود می دهد,اما متأسفانه همچنین خطوط بین کار و جنبه های دیگر زندگی را مخدوش می کند,یعنی اینکه هرگز نمی توانیم بطور کامل از کار جدا شویم.دلیل دیگری که شاید کمتر آشکار باشد فرآیندهای مقایسه اجتماعی است.اغلب اوقات از کار جدا نمی شویم چون نمی خواهیم در مقایسه با سایر کارکنان سازمان بعنوان فردی وظیفه نشناس و سست وبی حال دیده شویم.دانشجویی در یکی از کلاس هایم  که در یک شرکت بزرگ حسابداری کار می کرد یک مرتبه توصیف می کرد که در انتهای روز کاری هر کس به فرد دیگری نگاه می کند تا ببیند چه موقع محل کار را ترک کند,هیچ کس نمی خواهد اولین فردباشد!
بنظر می رسد که برخی فشارهای واقعی  برای جدا نشدن از کار بر روی خیلی از ماها وجود دارد, اما به هزینه "جدا نشدن"بیندیشید.تحقیق نشان داده است که هنگامی افراد بطور منظم از کار جدا نشوند.هزینه واقعی زیاد بواسطه کاهش انرژی بدنی و ذهنی بر فرد اعمال می شود.همچنین یک هزینه ظریف تر و شاید در درازمدت مهم تری هم وجود دارد.موقعی بطور پیوسته در حال تفکر راجع به کار,چک کردن ایمیل,و انجام مکالمات تلفنی مربوط به کار هستید واقعا" از آنها که پیرامون شما هستند همانند خانواده و دوستان جدا می شوید.بطور آشکار,برخی اوقات شرایط کار تداخل در زندگی شخصی را ایجاب می کند,اکثر اوقات نیز افراد مهم درون زندگی این وضعیت را درک می کنند,اما اگر بطور پیوسته این کار را انجام دهیم امکان دارد روابط مهم را خراب کند,روابطی که امکان دارد قادر به تعمیر آنها نباشیم.سرانجام,ما همچنین می توانیم به قصور در جدایی از کار از منظر صرفا" اقتصادی بنگریم.برای مثال,فردی را در نظر بگیرید که در هفته 5ساعت اضافی صرف چک کردن ایمیل ها در خانه می کند.اگر آن شخص در ساعت 10دلار  عایدی داشته باشد,در هفته 50دلار و طی دوره ای یکساله 2500دلار به کارفرما سود می رساند. در حقیقت,ساعات کار اضافی در خانه سؤالات حقوقی مهمی را درپی خواهد داشت.
ادامه دارد
(Source:psychologytoday.com)
ترجمه و ترخیص:غریب واحدی پور