برخی روش های عمومی که ممکن است  موجب شوند تا جنبه های ناخوشایند اضطراب  بر روابط تان اثر بگذارند بشرح ذیل هستند:
۱)تردید نسبت به قابل اعتماد بودن عشق شریک تان نسبت به خود
۲)رصد کردن رسانه های اجتماعی شوهرتان برای هر علامت خیانتی
۳)احساس بی میلی برای  رده بندی سطح تعهد رابطه خودتان بطور عمومی
۴)گمان بردن به اینکه شریک تان در حال خیانت به شما است.
۵)بطور مداوم نیاز دارید که شریک تان جانسپاری خود را ابراز یا به شما اطمینان دهد.
۶)خشمگین شدن بواسطه این تصور که شریک تان بدون از شما کاری را انجام می دهد.
۷)بطور مداوم می خواهید بدانید که شریک تان کجاست.
۸)نیاز دارید کنترل کنید که چه کسی با شریک تان دوست هست.
۹)در مجموع نیازهای خود را نادیده می گیرید تا شریک تان را شاد کنید.
۱۰)بازجویی از شریک تان در خصوص جزئیات زندگی شخصی گذشته او
۱۱)فکر کردن راجع به اینکه تفاوت های جزئی در ذائقه(شبیه فیلم ها یا موزیک ها)به معنای آن است که ناسازگار یا نا موافق هستید.
۱۲)از هر سخن جزئی شریکتان معناهای خیلی زیادی برداشت می کنید.
۱۳)نشان دادن علاقه با بی میلی و دوری
۱۴)خیلی مهربان بودن بویژه در انظار عمومی
۱۵)آنقدر نگران تعهد شریک تان هستید که از رابطه تان لذت نمی برید!
به عبارت دیگر،اضطراب رابطه می تواند یک الگوی خود تخریبی خلق کند.اگر خیلی مضطرب هستید که روابط تان مطابق برنامه و انتطار پیش نمی روند،خانه را به گونه ای مرتب کرده اید که گویا در آن تنها هستید.احتمالا" رابطه تان بوسیله تله های پنهان تان تا حدی در وضعیت نامطلوبی قرار می گیرد.
*چگونگی بهبود اضطراب رابطه
برخی روش های کاهش احساس بیم و لذت بردن از یک رابطه شاد و سالم بشرح ذیل هستند.
۱)ارتباط حیاتی است
چون خیلی از مشکلات می توانند با همدلی و شفافیت رفع شوند.برای آرام شدن یک لحظه درنگ کنید و از قلب تان صحبت کنید.از صحبت کردن با خشم و سرزنش اجتناب کنید.برای مثال:از جملاتی مانند"شما آن کار را انجام دادید!شما موجب شدید تا آنگونه احساس کنم!" اجتناب ورزید و در عوض از عبارات طلایی همانند"من احساس می کنم...."استفاده کنید.
با گفتگو راجع به احساسات خود به شریک تان اطمینان دهید که او را به هیچ چیزی متهم نمی کنید.اگر احساس امن تری داشته باشد،زمینه گفتگوی صادقانه مهیا می گردد.و در مجموع،ارتباط سالم یک رابطه سالم را تقویت می کند.
برای برداشتن یک گام سودمند و شجاعانه،سعی کنید دوستی بیابید که بتوانید راجع به رابطه خودتان به روشنی با او سخن بگوئید.اما در خصوص عمل به توصیه ها،جستجو برای پذیرش خودتان و یافتن اعتبار محتاط باشید.گوشی غیر قضاوتی و همدلانه بیابید که سخنانتان را بشنود و اضطراب تان را تسکین دهد.اگر دوست تان سریع می خواهد مشکلات تان را رفع کند،احتمالا" باید محرم اسرار متفاوتی بیابید.
۲)با خودتان صادق و وفادار باشید
حفظ مرزهای سالم و داشتن درکی از  شخصیت خویشتن می تواند به کاهش نگرانی هایتان کمک کند.چگونه خودتان را بدون از شریک تان تعریف می کنید؟چگونه خود و آنچه را که ارزش می شمارید بدون استفاده از عباراتی که مربوط به شریک تان هستند توصیف می کنید؟
ما بطور طبیعی بمروز زمان به سمت همسازی با یکدیگر تغییر می کنیم.اما گاهی اوقات،امکان دارد خیلی برای شریک خودمان مایه بگذاریم که این به تعارض و تخریب خویشتن منجر می گردد.
۳)در مقابل تکانه ها(انگیزش های ناگهانی)مقاومت کنید
موقعی  بطور ناگهانی احساس می کنید که تمایل به موشکافی فضولانه در زندگی شریک،جستجوی پذیرش و تایید و انتقاد خشمگینانه توام با حسادت دارید،این کارها را نکنید.فقط مکث کنید.آیا واقعا" نیاز دارید که پیامک های شریک خود را چک کنید؟احتمالا" نیازی نیست.
اگر دریابید که آنچه را نیاز دارید بصورت متضاد با چیزی است که می خواهید.در آنصورت یک تمرین انظباط شخصی خلق خواهید کرد که عزت نفس تان را بالا می برد،تعارض را کاهش می دهد و مرزهای رابطه سالم را خلق می کند.
۴)قدردان و سپاسگزار تغییرات در نگرش باشید
مغزهای ما به گونه ای طراحی شده اند که برجنبه منفی،بر آنچه که می تواند غلط از آب درآید تا آنچه که اکنون درست از آب در می آید تمرکز کنند.برای باطل کردن چنین پروسه ای بر آنچه که در خصوص زندگی خود دوست دارید و آنچه که خوب از آب در می آید تمرکز کنید.این موارد می تواند راجع به شریک تان مانند آنچه که راجع به او دوست دارید یا فعالیت هایی باشند که دوست دارید با هم انجام دهید.
اما،باید توجه به آنچه  را که راجع به زندگی خودتان در تنهایی دوست داریدمتوقف سازید. مورد هدف خود را بر روی یک برگه یادداشت چسبناک بنویسید و قبل از خواب بخوانید و به روز رسانی کنید.
*درمان را بیازمائید
  گفتگوی تنها یا زوجی با یک درمانگر یا مشاور حرفه ای راجع به اضطراب تان برای تسکین آن واقعا" سودمند است.

بدنامی درمان زوج ها  از این جنبه است که  تصور می شود  رابطه از قبل خاتمه یافته است.حال آنکه درست نیست و در عوض درمان زوج ها موقعیت ایمنی برای مکالمات ناخوشایند بالقوه  در هر مرحله ای از رابطه عرضه می کند‌‌.
*چکیده
اضطراب رابطه،ترس مداوم از عدم استمرار رابطه است.در چنین وضعیتی بااحساس بیم مستمر از اینکه امکان دارد شریک تان شما را طرد یا خودتان اوضاع را خراب کنید زندگی خواهید کرد‌.
برای برخی افراد،اضطراب رابطه ممکن است ریشه در تجارب بد مربوط به روابط گذشته داشته باشد.برای دیگران،ممکن است ناشی از عزت نفس پایین یا فقدان اعتماد در روابط بواسطه سبک های وابستگی دیرینه ای باشد که در حین دوره کودکی شکل می گیرند‌ دلیل آن هر چه باشد،مهم است بخاطر داشته باشید که اضطراب رابطه نرمال،اثرگذار و مشترک بین روابط دیرینه و جدید است.
سعی کنید با گشودن همه خطوط ارتباطی به منبع اضطراب دست یابید.با شریک،دوستان و خانواده تان که اعتماد دارید صادق و راز دار باشید.خود مراقبتی و  راحتی حس قدردانی را نیز تمرین کنید
سرانجام،با صبوری بجای نشخوار فکری در خصوص هر بلای بالقوه در امتداد مسیر، خوشی ها و لذت های رابطه تان را در زمان حال تجریه خواهید کرد.
آخرین بازنگری پزشکی،۲۷دسامبر۲۰۲۲
منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور