*چگونگی تاثیر سبک وابستگی درهم ریخته بر روابط بزرگسالی
اگر یک سبک وابستگی درهم ریخته دارید،احتمالا" هرگز خود تسکینی احساسات خویش را نیاموخته اید،بنابراین هم روابط و هم دنیای پیرامون شما می توانند بصورت ترسناک و ناایمن احساس شوند،اگر بعنوان یک کودک بد رفتاری را تجربه کرده اید،ممکن است سعی کنید عینا" همان الگوهای بدرفتاری را بعنوان یک بزرگسال تکثیرکنید.
احتمالا" روابط صمیمی را گیج و نارحت کننده می یابید،اغلب بین حدود  احساسی غائی عشق و تنفر به یک شریک در نوسان هستید.
امکان دارد نسبت به شریکتان بی عاطفه،خودخواه،کنترل کننده و غیر قابل اعتماد باشید که این وضعیت می تواند به رفتار انفجاری ناگهانی یا توهین آمیزمنجر گردد.و می توانید درست به اندازه دیگران نسبت به خودتان هم سخت گیر باشید.
امکان دارد که الگوهای رفتاری منفی یا ضد اجتماعی، سوء مصرف مواد یا الکل از خودتان بروز دهید یا به ابراز خشونت و تعرض تمایل داشته باشید.
دیگران ممکن است از امتناع شما برای بعهده گرفتن مسئولیت اعمال تان دچار یاس و نومیدی شوند.
در حالیکه اشتیاق و آرزوی  امنیت و اطمینان یک رابطه صمیمی و سودمند را دارید،همچنین احساس می کنید که سزاوار عشق نیستید و از آسیب دیدن دوباره خود می هراسید.
کودکی شما ممکن است با بدرفتاری،غفلت یا تراما شکل گرفته باشد.
*رابطه مراقب نخستین
اگر مراقب نخستین تان خودش با ترامای رفع نشده دست به گریبان بوده باشد،می تواند منجر به ترس شدید همراه با یک سبک وابستگی گم گشتگی/درهم ریخته گردد.اغلب مراقب کودکی برای شما هم بعنوان یک منبع ترس و هم راحتی رفتار می کرد،چنین وضعیتی تحریک کننده گم گشتگی و گیجی است که اکنون راجع به روابط احساس می کنید.در موارد دیگر،والد ممکن است از نیازهای شما بعنوان یک کودک چشم پوشی یا از آنها غفلت کرده باشد یا رفتار متلون و نامنظم او برای شما ترسناک و تراما زا بوده است.
*دلایل وابستگی ناایمن
دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است حتی یک سرپرست با محبت و وظیفه شناس در خلق یک پیوند وابستگی ایمن با کودک خودش موفق نیست.دلایل وابستگی ناایمن شما می تواند شامل موارد ذیل باشد:
۱)برخورداری از مادری جوان یا بی تجربه،فاقد مهارت های سرپرستی ضروری
۲)مراقب تان بواسطه انزوا،فقدان حمایت اجتماعی یا مشکلات هورمونی افسردگی را تجربه می کرد،برای مثال،چنین اختلالی او را مجبور به کناره گیری از نقش مراقبتی خودش می کرد.
۳)اعتیاد مراقب نخستین تان به الکل یا سایر مواد توانائی او برای درک یا رفع نیازهای احساسی یا بدنی شما را کاهش می داد.
۴)تجارب تراما(روان زخم)،مانند یک تصادف یا بیماری جدی که فرآیند وابستگی را قطع می کرد.
۵)غفلت از نیازهای بدنی،مانند تغذیه ضعیف،ورزش ناکافی یا نادیده گرفتن  مشکلات پزشکی
۶)بد رفتاری یا غفلت احساسی،برای مثال،مراقب تان به شما بعنوان یک کودک کم توجهی می کرد،برای درک احساساتتان بقدر کفایت تلاش نمی کرد،یا بد زبانی می کرد.
۷)تعرض جنسی یا بدنی،تجاوز یا آسیب بدنی
۸)جدایی از مراقب نخستین بواسطه بیماری،مرگ،طلاق یا فرزند خواندگی
۹)بی ثباتی در فرآیند مراقبت نخستین،برای مثال،دوره های متوالی مراقبت با دایه ها یا نگهداری در مراکز مهد کودک را تجربه کرده اید.
۱۰)نقل و انتقالات یا جابجائی های مکرر،برای مثال،بطور مداوم بواسطه سپری کردن سال های اولیه عمر در یتیم خانه ها یا نقل و انتقال بین خانه دایه ها محیط زندگی کودکی تان تغییر کرده است.
*کمک گرفتن برای سبک وابستگی ناایمن
اگر یک سبک وابستگی ناایمن را در خود یا شریک عشقی تان تشخیص دادید،آگاهی از این حقیقت مهم است که مجبور نیستید تا نگرش ها،انتظارات و الگوهای رفتاری یکسان را در سراسر عمر تحمل کنید.بلکه تغییر امکان پذیر است و بعنوان یک بزرگسال می توانید سبک وابستگی ایمن تری را بوجود آورید.
درمانگری می تواند ارزشمند باشد،خواه تک به تک با یک درمانگر یا با شریک فعلی خودتان به شکل مشاوره گروهی باشد.یک درمانگر با تجربه در نظریه وابستگی می تواند به شما کمک کند تا  بعنوان فرد یا یک زوج به درکی از تجربه احساسی گذشته خود دست یابید و ایمن تر شوید.
["یافتن یک درمانگر برای کمک به بهبودی خود" را در سایت توتم نیوز بخوانید]
در صورتیکه به درمانگر مناسب دسترسی ندارید،با این وجود اقدامات زیادی وجود دارد که خودتان نیز می توانید  برای ساخت یک سبک وابستگی ایمن تر انجام دهید.برای شروع،هر چه می توانید راجع به سبک وابستگی غیر ایمن خود بیاموزید.هرچه بیشتر درک کنید،بهتر قادرید که نگرش ها و رفتارهای انعکاسی سبک غیر ایمن را که ممکن است در مشکلات رابطه تان سهیم باشند تشخیص و تصحیح کنید.
ادامه دارد