قصد دارید رابطه داشته باشید و در آرزوی احساسات نزدیکی و صمیمیت با شریک خود هستید،اما با این احساس در چالش هستید که آیا می توانید به او اعتماد کرده یا بطور کامل تکیه کنید.
یک رابطه صمیمی احتمال دارد که بر زندگی تان سایه افکند و بیش از اندازه بر طرف رابطه متمرکز شوید.
امکان دارد رعایت مرزها،مشاهده فاصله بین شما بعنوان یک تهدید،عاملی که می تواند پانیک،خشم یا هراسی را که شریک تان دیگر شما را نمی خواهد برانگیزاند مشکل بیابید.
بخش خیلی زیادی از حس خود ارزشی تان به احساس  چگونگی رفتار با شما در رابطه بستگی دارد و تمایل دارید که به هر تهدید ادراکی برای رابطه بیش از حد واکنش نشان دهید.
موقع دوری از شریک تان احساس اضطراب یا حسادت می کنید و ممکن است از شگرد احساس گناه،کنترل رفتار یا سایر تاکتیک های ساختگی برای حفظ ارتباط نزدیک استفاده کنید.
به اطمینان مجدد دائم و توجه خیلی زیاد شریک تان نیاز دارید.
دیگران ممکن است برای خیلی محتاج یا وابسته بودن از شما انتقاد کنند و شما امکان دارد برای حفظ روابط نزدیک در چالش باشید.
*رابطه مراقب نخستین
احتمال دارد که مراقب اولیه یا ولی در سبک سرپرستی بی ثبات باشد،گاهی اوقات متعهد بوده و به نیازهایتان بعنوان یک کودک واکنش نشان دهد، ولی سایر اوقات غیر قابل دسترس یا پریشان و حواس پرت باشد.این بی ثباتی ممکن است به اضطراب و تردید در خصوص رفع نیازهایتان در رابطه نخست منجر گردد و بنابراین مدلی برای رفتارتان در روابط بعدی ارائه دهد.
۳)سبک وابستگی اجتنابی - تحقیر آمیز
بزرگسالان با یک سبک وابستگی ناایمن اجتنابی - تحقیر آمیز متضاد کسانی هستند که دارای سبک دمدمی یا مضطرب-پریشان حواس هستند.بجای اشتیاق و آرزوی صمیمیت،خیلی نسبت به نزدیکی محتاط هستند و سعی می کنند که از ارتباط احساسی با دیگران اجتناب ورزند.آنها ترجیح می دهند که به دیگران متکی نباشند،یا کسانی هم نداشته باشند که به آنها متکی باشند.
*چگونگی تاثیر سبک وابستگی اجتنابی بر روابط بزرگسالی
بعنوان فردی با یک سبک اجتنابی - تحقیر آمیز،تمایل دارید که تحمل صمیمیت احساسی را مشکل بیابید.به استقلال و آزادی خود تا حدی ارزش می دهید که با صمیمیت و نزدیکی در یک رابطه رمانتیک احساس ناراحتی کنید.
یک فرد مستقل هستید،در خصوص مراقبت از خودتان خرسند هستید و احساس می کنید که به دیگران نیاز ندارید.
هرچه فردی بیشتر سعی کند تا به شما نزدیک تر شود یا شریکی نیازمندتر می شود ،بیشتر تمایل به کناره گیری دارید.
با احساسات خودتان راحت نیستید و شرکا اغلب شما را به غیر صمیمی  و بسته،غیر قابل انعطاف و بدون از سعه صدر متهم می کنند.در عوض،شما  آنها را به خیلی نیازمند بودن متهم می کنید.
متمایل به حداقل سازی یا نادیده گرفتن احساسات شریک خود هستید،رازهایی را از او پنهان می کنید،به کار وبارها مشغول می شوید،حتی برای بدست آوردن دوباره حس آزادی خود به روابط خاتمه می دهید.
ممکن است روابط اتفاقی،زودگذر را بر روابط صمیمی طولانی مدت ترجیح دهید،یا شرکایی بیابید که درست به اندازه شما مستقل باشند،کسانی که دوری احساسی را حفظ می کنند.
در حالیکه ممکن است فکر کنید که به روابط نزدیک یا صمیمیت نیاز ندارید،ولی واقعیت آن است که همه نیاز داریم.انسان ها بطور سخت افزاری برای ارتباط خلق شده اند و حتی فرد دارای سبک وابستگی اجتنابی-تحقیر آمیز  در صورتیکه فقط بتواند  بر ترس های عمیق خودش از صمیمیت غلبه کند یک رابطه سودمند نزدیک می خواهد.
*رابطه مراقب نخستین
 یک سبک وابستگی اجتنابی-تحقیر آمیز اغلب از والدی سرچشمه می گیرد که در حین کودکی غیر قابل دسترس یا در حال طرد کردن بود.چون نیازهایتان هرگز بطور منظم یا بصورت قابل پیش بینی توسط مراقبتان رفع نمی شدند،لذا مجبود بودید که خود را از نظر احساسی دور کنید و خود تسکینی را بیازمائید.این رفتارتان سنگ بنای  اجتناب از صمیمیت و اشتیاق وافر به استقلال در دوره های بعدی زندگی بود حتی اگر استقلال و فقدان صمیمیت به قیمت بروز استرس و اضطراب حاصل گردد.
۴)سبک وابستگی گم گشتگی/ درهم ریخته
سبک وابستگی گم گشتگی/ درهم ریخته که سبک وابستگی اجتنابی-بیمناک نیز نامیده می شود، از ترس شدیدی سرچشمه می گیرد که اغلب ناشی از غفلت،بدرفتاری یا ترامای دوره کودکی است.بزرگسالان دارای این نوع سبک وابستگی ناایمن میل به این احساس دارند که سزاوار عشق یا نزدیکی در یک رابطه نیستند.
ادامه دارد