۷)با خوش آیند و دلپسند دیگران نبودن مشکلی نداشته باشید.
عمه غرغروی شما همیشه راجع به هر چیزی بیهودگی گویی می کند و هرگز نمی توانید او را خرسند سازید.حتی اگر هرکس دیگری عاشق کیک مخصوص شما باشد ،ولی او به کرات آن را آشغال می نامد و موجب می شود تا احساس کنید که واقعا" آشغال است.
چرا اجازه می دهید که این یک نفر چگونگی احساس تان را کنترل کند و نظریات او راجع به شما مانع موفقیت و عدم  احساس خوب راجع به خودتان گردد.در حالیکه گفتن آسانتر از انجام دادن است،اما بر روی پذیرش این حقیقت کار کنید که برخی افراد از موفقیت شما تجلیل نمی کنند.تلاش پیوسته و صرف انرژی  برای شاد کردن یک شخص ناشاد ارزش ندارد.
۸)خود را‌ از افکار دیگران فارغ کنید
سرودی هندی می گوید که قدرت شما به اندازه قدرت یک شاهزاده یخی است که یک قلعه یخی می سازد،به یک مرد برفی جان می بخشد و سوار بر یک اسب آبی از دره آب عبور می کند.
متاسفانه،نمی توانید افکار سایر مردم را کنترل کنید.هنگامی که این حقیقت را پذیرفتید،می توانید بیشتر بر چیزهایی که قدرت تغییر آنها را دارید تمرکز کنید.
۹)مقایسه نکنید و نومید نشوید
موقعی مشاهده می کنید که دوستان دبیرستان و دانشکده چطور لذت می برند و پول خرج می کنند انجام برخی محاسبات ذهنی سخت نیست.لذا با خود می گوئید بچه هایش چقدر بزرگ شده اند؟دو هفته کامل در جزایر هاوایی،باید خیلی خوب باشد،اوه،او یک دکتر است؟
مقایسه خودتان با دیگران شیب لغزنده ای است که می تواند موجب احساس شرمساری از دستاوردهایتان گردد.امکان دارد احساس کنید که بر روی مقیاسی سنجیده می شوید که حتی وجود ندارد!
موقعی که خود را درگیر مقایسه و دلسردی و نومیدی ناشی از آن می بینید،بخاطر آورید که شما تنها فرد بر روی مسیر خاص خودتان هستید و هیچ مقایسه ای درست نیست.
۱۰)تمرین خویشتن پذیری
از خودتان بپرسید که مستقل از نظرات دیگران چه کسی می خواهید باشید.
 تصوری از کسی که اکنون هستید و کسی که می خواهید بشوید خلق کنید. همه نمونه هایی را که هستید بخشی از یک سیال جاری بپذیرید. آنها همه ارزشمند هستند(شبیه یک "اثر پروانه ای" که همیشه دارای برآیند خوبی است).
اگر کس دیگری بر روی تصور شما از خودتان در آینده مداخله می کند،فقط باید بدین خاطر باشد که می تواند در رسیدن به آن ایده ال کمک و پشتیبانی کند.
۱۱)بر کنجکاوی و قدردانی تمرکز کنید
کنجکاوی کمک می کند تا دیگران را درک کنید و فرصتی برای ساخت روابط بجای ایزوله کردن خودتان یا دیگران مهیا می کند.سپاسگزاری و قدردانی می تواند به ما کمک کند تا ترس را هدایت کنیم.
سعی کنید دفترچه یادداشتی از سوالاتی که راجع به آنها کنجکاو و نیز چیزهایی که قدردان آنها هستید تهیه کنید.یک نگرش مثبت می تواند تمرکز بر ترس ها و نگرانی ها در خصوص نظرات دیگران را رفع کند.
۱۲) تعریف و تمجیدها از خودتان را یادداشت  کنید
یک تجربه منفی معرف شخصیت شما بعنوان یک شخص نیست!
از امروز شروع کنید و هر پیغام تعریف و تمجید دیگران از خودتان و  نیز جملات محبت آمیز را یادداشت کنید.و به ردیابی اتفاقات خوبی که می افتند ادامه دهید.در اینصورت بسرعت و بر خلاف انتظارتان در می یابید که صفحات زیادی در خصوص تقویت کننده های عزت نفس برای خنثی سازی اثر روزهای بد و نظرات ناگوار دیگران  در اختیار دارید.
۱۳)خودتان را ببخشید
ممکن است تصمیم بد یا گزینش ضعیفی داشته باشید.هر کسی گاهی اوقات چنین وضعیتی را تجربه می کند.بجای ارزشمند شمردن بیش از حد چگونگی احساس دیگران راجع به اشتباهتان ،به درون خویش رجوع کنید.آیا می توانید برای این اشتباه خود را ببخشید؟
۱۴)جملات تاکیدی مثبت را بیاموزید
من ارزشمندم.دوست داشتنی ام.مخلوق سحر آمیزی هستم که قادر به انجام کارهای بزرگ است.
شخصیت فوق العاده و برتر خود باشید!به آن بعنوان عامل شستشوی مغزی مطلوبی برای رفع هر گونه نگرانی در خصوص بد اندیشی دیگری راجع به خودتان بنگرید.
مثبت اندیشی می تواند به دیگران نیز انتقال یابد. دیگران را با کلمات خوب تشویق آمیز رگبار کنید.در آنصورت هر دو طرف احساس بهتری را تجربه خواهید کرد.
۱۵)یک چک واقعی(بی توجه به آنچه که دوست دارید و تصور می کنید)در خصوص وضعیت خودتان انجام دهید.
حقیقت آن است که هیچ کس راجع به شما و زندگی تان به اندازه خودتان فکر نمی کند.
دریابید که اکثر افراد در خود فرو رفته و به خودشان می اندیشند وهیچ کس بر شما و زندگی تان تمرکز نمی کند.
برای برگرداندن مجدد تمرکز بر خود و تفکرات تان،یک دفترچه یادداشت درست کنید.در مورد تجارب،ترس ها و اینکه چرا برای آنچه که انجام می دهید ارزش قائل هستید بنویسید.مدیتیشن هم می تواند برای نگاه به درون کمک کند.
منبع:Source: greatist.com
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور