امکان دارد تصور کنید که فقط نوجوانان دختر قربانیان شرمساری بدنی هستند،اما پسران نیز می توانند تحت تاثیر قرار گیرند.آنها ممکن است بطور ویژه از اینکه بقدر کافی در ارتباط با تصور عمومی از مردانگی عضلانی نیستند نگران باشند.
*اثرات شرمساری بدنی
حتی سوپر استارها و هنرپیشه های تراز اول هم عیوب و کاستی هایی دارند،اما با این وجود،ما تمایل داریم که آنها را تمثال نهایی و استاندارد زیبایی بپنداریم و در صورتیکه به این استانداردها نرسیم،امکان دارد که احساس بی کفایتی و بی ارزشی کنیم.تجربه شرمساری بدنی ناشی از رفتار دیگران و به دل گرفتن نظریات منفی آنها می تواند منجر به رفتارهای ناسالم و مشکلات سلامت روان ذیل گردد:
۱)اختلالات خورد و خوراک
برخورداری از تصویر بدن منفی یکی از فاکتورهای اصلی ابتلا به خورد و خوراک آشفته یا یک اختلال خورد و خوراک مانند بی اشتهایی،جوع بقری(پر خوری و سپس کنترل وزن با استفراغ عمدی)یا پرخوری است.
در تلاش برای تغییر شکل یا سایز بدنتان امکان دارد شروع به گرفتن یک رژیم غذایی کنید که  شامل خورد وخوراک محدودی باشد.اما چنین رژیمی می تواند بطور مارپیچی به رفتارهای مضری مانند صرفنظر از وعده های غذایی،روزه گرفتن،استفراغ پس از خوردن،ورزش خیلی زیاد یا استفاده بی رویه از ملین کننده ها گردد.در نتیجه ،بمرور زمان بدن و مغز خود را از مواد مغذی ضروری که برای سلامت مطلوب مورد نیاز هستند محروم می کنید.
نظرات القاء کننده  شرمساری بدنی مانند"آیا وزن کم کرده اید؟خیلی بهتر بنظر می رسید،"می توانند تحریک کننده باشند و در تلاش برای حفظ یا کم کردن حتی وزن بیشتر عادات خورد و خوراک آشفته تری را خلق کنند.
۲)اختلال بد شکلی بدن( BDD)
تجربه شرمساری بدنی می تواند در خویشتن بینی  شما  اختلال ایجاد کرده و موجب  شود تا خیلی احساس کمرویی کنید.چنین وضعیتی می تواند به اختلال بدتر  بدشکلی بدن مبدل شود،بطریقی که نسبت به یک عیب ظاهری ادراکی دچار وسواس می شوید تا حدی که به رفتارهای اجتنابی تکراری منجر می گردد.
زندگی روزانه تان می تواند با نگرانی راجع به یک عیب کوچک یا عیبی که برای دیگران آشکار نیست تلف شود.امکان دارد بطور مداوم در آینه به خود نگاه کنید ،یا در مجموع از آینه دوری کنید،قسمت هایی از بدنتان را که دوست ندارید می پوشانید،پوست خود را لمس کرده  و با انگشتان می کشید،یا بطور مکرر از دیگران می پرسید که آیا ظاهرتان مطلوب است.
اگر بطور مداوم نسبت به بدن خود احساس شرمساری کنید، چنین احساسی می تواند به عملکردتان در مدرسه نیز زیان برساند و در روابط تان با رفقا،معلمان و اعضای خانواده اختلال ایجاد  کند.ترس ها راجع به قضاوت دیگزان ممکن است موجب محدود کردن یا اجتناب از فعالیت های اجتماعی گردد.
اثرات شدیداختلال بد شکلی بدن به ترک تحصیل منجر می گردد زیرا قادر نیستید که بر اندوه و اضطراب پیوسته  خود غلبه کنید.ممکن است حتی به افسردگی یا رفتارها و خیالات خودکشی روی آورید.
۳)ورزش خیلی زیاد
فعالیت بدنی نرمال یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای سلامتی و بهزیستی خود انجام دهید.لکن اگر به یک اعتیاد مبدل شود و درگیر ورزش وسواسی شوید،می تواند به فرسودگی مداوم ،صدمات،آسیب پذیری در مقابل  بیماری یا تحریک اضطراب،افسردگی و کج خلقی منجر گردد.
در صورت ورزش وسواسی ،امکان دارد شروع به کناره گیری از موقعیت های اجتماعی کنید چون ورزش تمرکز اصلی شما می شود.ورزش خیلی زیاد می تواند به مرضی بنام کاستی انرژی نسبی در ورزش (RED-S) منجر گردد که اگر  کالری مصرفی با مقداری انرژی که صرف نگهداری عملکردهای سلامتی خود می کنید تناسب نداشته باشد رخ می دهد.
۴)اضطراب و افسردگی
شرمساری بدنی می تواند عوارض اضطراب و افسردگی موجود را تحریک یا بدتر کند.اگر در انظار عمومی یا بر روی رسانه های اجتماعی احساس شرمساری بدنی می کنید،امکان دارد که از رفتن به مدرسه یا سایر موقعیت هایی که امکان دارد این شرمساری تحریک شود اجتناب ورزید،یا شاید از دیگران کناره گیری کرده و احساس انزوا و تنهایی کنید.
 شنیدن نظرات انتقادی راجع به قیافه و وضع ظاهری نیز می تواند موجب تحقیر ،تشدید ناامنی  و صدمه دیدن عزت نفس گردد.در نتیجه ،بواسطه درونی سازی این احساسات بی ارزشی، به خود گفتگویی منفی مشغول می شوید‌.ممکن است به خود جملاتی مانند"من شخص بدی هستم"یا" کاملا" بی ارزشم."بگوئید.وضعیت می تواند بدتر شده وبه تنهایی شدید،افسردگی،اضطراب و تصویر بدن ضعیف منتهی گردد.
۵)مشکلات سلامت بدنی
احساس شرمساری ناشی از اضافه وزن بطور ویژه در جامعه ما شایع است چون چاقی در ارتباط با تنبلی،عدم جذابیت و فقدان اراده برای کاهش وزن است.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور