شنیدن نظرات منفی راجع به قیافه و ظاهر می تواند بر تصویر بدن اثر گذاشته و موجب احساس اضطراب،خجالت و کمرویی  گردد.اما برای مدیریت نظرات انتقادی و رسیدن به پذیرش بدن روش هایی وجود دارد.
شرمساری بدنی چیست؟
شرمساری بدنی عبارت از تحقیر فرد با نظریات بیمورد یا منفی راجع به سایز و شکل بدن او است. "شرمساری چاقی" نیز در صورتی است که کسر وزن داشته  یا در خصوص بخش ویژه ای از  بدن خود نظریات منفی می شنوید.
این نوع انتقاد می تواند نسبت به خودتان یا دیگران صورت گیرد.امکان دارد که نسبت به وزن  یا قیافه خویش ناخرسند  بوده و نسبت به خود قضاوت تند و خشن داشته باشید.شایدحتی به خود گفتگویی منفی مانند اینکه،"امروز احساس می کنم که خیلی چاق هستم."یا " نیاز دارم که پر خوری را متوقف کنم."روی آورید.
 شرمساری بدنی می تواند بصورت  شخصی یا از دور با اینترنت و رسانه های اجتماعی به فرد القاء شود و  از طریق والدین ،همشیره ها،دوستان یا حتی کسانی تحریک شود که به آنها نزدیک نیستید.
سوالاتی راجع به چیزی که می خورید یا مقدار غذایی که مصرف می کنید حتی به شوخی در زمره نظرات القاء کننده  شرمساری بدنی هستند.پند و توصیه در مورد  رژیم غذایی یا ستایش کاهش وزن خواه عمدی یا غیر عمدی باشد هم انتقال دهنده حس شرمساری بدنی تلقی می شود.اغلب دوستان و اعضای خانواده قصد آسیب زدن به احساسات شما را ندارند،اما با این وجود نظریات آنها می تواند ماهیت انتقادی داشته باشد.آنها ممکن است متوجه اثرات منفی سوالاتی مانند "آیا وزن کم کرده اید؟" یا "آیا واقعا" نیاز دارید که همه آن غذا را بخورید؟" نباشند.
در حالیکه هیچ کسی مصون نیست که تحت فشار اجتماعی شکل ظاهری و قیافه معینی داشته باشد.اما نظرات راجع به بدنتان در هر موقعیتی غیر ضروری هستند.خواه عامل شرمساری بدنی خود فرد  یا دیگران باشد‌،روش هایی برای غلبه بر مشکل،ساخت نگرش مثبت نسبت به بدن  و آموختن جهت دیدن خود بطریقی محبت آمیزتر و واقعی تر وجود دارد.
*رسانه های اجتماعی و شرمساری بدنی
رسانه های اجتماعی اغلب بر قیافه و ظاهر فیزیکی تاکید کرده و پست کردن نظریات مضر راجع به دیگران را آسان می سازند.پیغام کلی آنها  اغلب این است که باید بکوشید تا بدن کاملی داشته باشید و روش هایی برای پنهان کردن عیوب خود بیابید.چنین نگرشی می تواند اثر عظمیی بر روی تصویر بدن داشته باشد.
القای شرمساری بدنی بر روی پایگاههای دیجیتال در ارتباط با قلدری سایبری است،اما روش هایی برای مبارزه با ترویج کنندگان شرمساری بدنی آنلاین،غلبه بر نگرانی و اندوهی که بوجود می آورند و مرمت حس خود ارزشی وجود دارد.
*دلایل شرمساری بدنی
فرهنگ سلفی ما بر زیبایی و خوشگلی ظاهری تاکید می کندو بطور مداوم با تصاویر سلبریتی های فریبنده در مجله ها،آگهی ها ،نمایش های تلویزیونی و سایر انواع رسانه ها بمباران می شویم‌.
آنچه که روزانه بر روی فیس بوک،اینستاگرام و سایر پایگاههای شبکه های اجتماعی می بینید بطور قابل درکی حس حسادت را در وجودتان نسبت به دیگران زنده کرده  یا فکرتان را بر روی ظاهر فیزیکی و هر یک از عیوب ادراکی خود متمرکز می سازد.امکان دارد که در کشمکش برای رسیدن به این استانداردها قرار گرفته  و قضاوت ها و احساسات منفی راجع به خودتان را تجربه کنید .چنین وضعیتی موقعی که حس خود ارزشی و تصویر بدن تان را تضعیف کند می تواند ویرانگر باشد.
 عشق و تعلق خاطر پایدار به یک قیافه و وضعیت ظاهری می تواند انتظارات غیر واقعی خلق کرده که دستیابی به آنها غیر ممکن باشد.حتی موقعی که می دانید این تصورات ایده ال  بطور دیجیتالی تغییر یا تقویت می شوند،سقوط در تله مقایسه نامطلوب خودتان یا دیگران آسان است.
*شرمساری بدنی در نوجوانان
نوجوانان بطور ویژه مستعد شرمساری بدنی،شرمساری در خصوص وزن و شرمساری مبتنی بر قیافه و ظاهر هستند.در سال های نوجوانی،نگرش ها و باورهایتان راجع به تصویر بدن و عزت نفس تا حد زیادی متاثر از اعضای خانواده،رفقا و رسانه های اجتماعی است.برای مثال،مادران می توانند الگوی دختران خودشان باشند.اگر مادرتان بطور پیوسته از وزن و شکل خود شکوه می کند،یا مشکلاتی را در خصوص  ظاهر و خورد وخوراک تان خاطر نشان می سازد.طبیعی  است که بر چگونگی نگرش تان نسبت به خویشتن اثر گذار است.
 در حین دوره نوجوانی،حساسیت خیلی زیاد در خصوص نظریات مربوط به شکل،وزن و وضع ظاهر نرمال است.نظریات نامطلوب و قلدرمآبانه در خصوص وزن در دوره نوجوانی بر ادراکات و مشغولیت های ذهنی منفی  در مورد بخش های خاص بدن اثرگذار است.نوجوانانی که اضافه وزن دارند،بطور ویژه مستعد هستند و این اغلب می تواند به افسردگی منجر گردد.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور