آزار و اذیت یک نوع تبعیض است،و اگر یک محیط کار کینه توزانه خلق کند یا بعنوان کارمند ناچار باشید که وضعیت را تحمل و یا شغل خود را از دست دهید می تواند غیر قانونی باشد.
*اثرات مورد قلدری قرار گرفتن سر کار
قلدری در محیط کار نه فقط در زمان حال ناخوشایند است.بلکه می تواند موجب اعمال صدمه طولانی مدت و واقعی به ذهن و بدن گردد.
۱)پریشانی و محنت روانی و فکری
قلدری می تواند اثر قابل ملاحظه ای بر سلامت روانی و فکری داشته باشد.می تواند در افسردگی،اضطراب و سایر اختلالات خلق و خو سهیم باشد.موقعیت ممکن است موجب شود تا یک حس نومیدی طولانی مدت را احساس کنید.امکان دارد برخی از اهانت های قلدر را درونی کرده و شروع به احساس کمرویی خیلی زیاد کنید.این وصعیت می تواند شما را به جهتی هدایت کند تا استهزا از طرف دیگران را پیش بینی  کرده و  در مجموع سعی کنید از تعاملات اجتناب ورزید.
بنا به نتیجه برخی مطالعات، اثرات روانی زورگیری می تواند طولانی مدت باشد.نتایج یک تحقیق نشان داد که زور گیری محیط کار عامل پیش گویی کننده وقوع یک پریشانی و محنت فکری در دو سال بعد بود.تحقیق دیگری حتی عواقب طولانی تری را عیان ساخت و  زورگیری محیط کار را عامل پیش گویی کننده وقوع مشکلات سلامت روان  برای مردان در پنج سال بعد اعلام کرد.
۲)اثرات بدنی
اگر سر کار در معرض زور گیری قرار بگیرید،سلامت بدنی تان نیز در خطر قرار می گیرد.قربانیان زورگیری در محیط کار ممکن است بیشتر در خطر ابتلا به سردردها،درد گردن مزمن و درد حاد باشند.زورگیری محیط کار در ارتباط با خطر افزایش بیماری قلبی-عروقی نیز بوده است.این حالت می تواند عوارض ضمنی طولانی مدتی برای سلامتی شما داشته باشد بویژه اگر قبلا" در معرض خطر مشکلات قلبی بوده اید.
۳)مشکلات خواب
مطالعات نشان می دهد که زورگیری می تواند کیفیت خواب را کاهش دهد.یک مرتبه که خواب تان از هم گسیخته می شود،بیشتر مستعد مشکلات دیگری مانند اشکال در تمرکز،فرسودگی،مشکلات حافظه و تغییرات در خلق و خو می شوید.همه این ها می توانند بر کار و زندگی شخصی تان اثر بگذارد.برای مثال،ممکن است شروع به کج خلقی و زود رنجی بیشتری کنید و احساسات نامطبوع خودتان را بر سر دوستان،اعضای خانواده و همکاران خالی کنید.
۴)غیبت و بی تعهدی
زورگیری نه فقط بر افراد اثر می گذارد،بلکه بنگاهها نیز هزینه ای می پردازند.تحقیق نشان می دهد که کارگران مورد زورگیری قرار گرفته،با احتمال بیشتری غیبت می کنند.ممکن است بواسطه درد گردن و سردرد از کار باز بمانند.یا برای پرهیز از کار در نوبت کاری با حضور یک قلدر در خانه بمانند. موقعی که به زور انگیزه لازم برای رفتن سر کار را بدست می آورید،ممکن است  نسبت به انجام وظایف خود احساس لاقیدی و بی تعهدی کنید،چنین حالتی بر عملکرد شغلی و در نهایت حرفه تان اثر می گذارد.
*چرا زورگیری سر کار رخ می دهد؟
قبل از جستجو برای رهائی از زورگیری در محیط کار،در گام اول کسب آگاهی در خصوص اینکه چرا زورگیری رخ می دهد کمک می کند.شخصیت زور گیر نقش بزرگی دارد،اما محیط کار نیز می تواند موجب شود تا رفتار توهین آمیز با احتمال بیشتری صورت گیرد.
فاکتورهای شخصیت
تقریبا" هر کسی می تواند یک قربانی زورگیری باشد.بنا به نتیجه یک تحقیق،هیچ پروفایل ثابتی برای شخصیت قربانی وجود ندارد.به عبارت دیگر،اکثر قربانیان با غیر قربانیان تفاوتی ندارند .لکن،بنا به نتیجه یک تحقیق اختصاصی،زورگیران پروفایل های شخصیتی مشابه ای دارند.زورگیران تمایل دارند که:
برونگرا
ناسازگار
سنگدل و بی عاطفه
دغل و متقلب
و از نظر استراتژیکی فریبکار
باشند.
زورگیران بطور نمونه دارای انگیزه ای برای اعمال خود هستند.انگیزه ها ممکن است شامل؛
۱)رشک و حسد،آیا یک کارگر برجسته اید؟شاید بطور مکرر برای سخت کوشی خود پاداش می گیرید یا سریعتر از همکارانتان با چالش ها وفق می یابید.در اینصورت،یک زورگیر ممکن است بر اثر موفقیت تان احساس تهدید کند و بر شما خشم بگیرد.حتی رئیسان ممکن است از رفتار زورگویانه برای تخریب کارکنانی استفاده کنند که از نظر مقام و رتبه پتانسیل رشد سریعی دارند.یک زورگو ممکن است  قابلیت دوست داشتن یا محبوبیت در نظر دیگران را دلیلی برای حمله به شما ببینند.
۲)باورهای متعصبانه و سرسختانه،یک زورگیر ممکن است عقاید و نظرات متعصبانه و سرسختانه ای داشته و شما را بخاطر تفاوت ها مورد هدف قرار دهد.شاید زورگیر مردی باشد که باور ندارد زنان باید در حوزه کاری ویژه شما کار کنند.یا بواسطه مذهب،نژاد یا گرایش جنسی  شما را بعنوان یک تهدید ببیند.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور