۱)خود مدیریتی،قادرید که رفتارها و احساسات آنی و بدون فکر و تامل خویش را کنترل کنید،احساسات خود را به روش های سالم مدیریت کنید،ابتکار عمل داشته باشید،تعهدات خود را به سرانجام برسانید و با شرایط در حال تغییر سازگار باشید.
۲)خودآگاهی،احساسات خود و چگونگی تاثیر آنها بر رفتار و تفکرات تان را می شناسید.نقاط قوت و ضعف خود را می دانید و به خویشتن اعتماد دارید.
۳)آگاهی اجتماعی،قادر به درک احساسات،نیازها و دغدغه های سایر مردم هستید،نشانه های احساسی را درک می کنید،از نظر اجتماعی احساس راحتی می کنید و  نیروهای محرک قدرت درونی یک گروه یا سازمان را می شناسید.
۴)مدیریت رابطه،قادر به ایجاد و حفظ روابط خوب هستید،به روشنی ارتباط برقرار می کنید،الهام بخش دیگران بوده  و در آنها نفوذ می کنید، در یک تیم خوب کار می کنید و قادر به مدیریت تعارض هستید.
خیلی از ماها با احساسات خودمان بویژه احساسات قوی مانند خشم ،دلتنگی و ترس قطع ارتباط می کنیم،زیرا آموخته ایم که برای مسدود ساختن احساسات خویش بکوشیم،اما در حالیکه می توانید احساسات خود را انکار یا نسبت به آنها بی حس شوید،ولی نمی توانید آنها را حذف کنید.در هر حال،خواه نسبت به آنها اگاه باشید یا نباشید وجود دارند.و حتی احساسات نامطبوع هم می توانند جنبه های مفید داشته باشند.برای مثال،دلتنگی می تواند از بهبود احساسی پشتیبانی کند،ترس می تواند تحریک کننده اقدام و عمل نجات دهنده جان باشد، خشم می تواند بسیج کننده و الهام بخش باشد.
متاسفانه،بدون از ارتباط با همه احساسات خود نمی توانید استرس را مدیریت کنید،بطور کامل رفتار خود را درک کنید یا چگونگی تفکر ،کردار و رفتار  خویش را بطریق مقتضی کتترل کنید.اما شرایط و چالش های شما هرچه که باشند،در هر زمانی می توانید مهارت های بهبودEQو مدیریت احساسات را بیاموزید.
گام۳؛تمرین مدیتیشن سواری اسب وحشی
خیلی از ماها برای مدیریت احساسات خودمان دچار کشمکش هستیم.احساسات می توانند اغلب شبیه یک اسب وحشی مملو از ترس و انرژی کنترل نشده باشند. ممکن است موجب شوند تا افسرده شوید،آنها را بروز دهید یا از کار بیفتید بطوریکه فکر کردن منطقی را دشوار می سازند،زمینه ساز گفتن سخنان یا انجام کارهایی هستند که بعدها موجب افسوس و پشیمانی می شوند.یا امکان دارد برای اجتناب از احساسات دشوار به روش های ذیل سعی و تلاش کنید:
۱)پرت کردن حواس خودتان با تفکرات وسواسی،سرگرمی های بدون فکر،و رفتارهای معتاد کننده،
ساعت ها تماشای تلویزیون،شراب خواری،قمار بازی،خورد و خوراک بی رویه،بازی های کامپیوتری و استفاده اجباری از گوشی هوشمند یا اینترنت روش های عمومی اجتناب از رسیدگی به احساسات هستند.
۲)چسبیدن به یک واکنش احساسی که با آن احساس راحتی می کنید،مهم نیست که موقعیت به چه واکنشی نیاز دارد.برای مثال،بطور مداوم همه جا جوک می گویید تا ناامنی و تزلزل خود را بپوشانید یا همیشه عصبانی می شوید تا از احساس غم و اندوهگینی اجتناب ورزید.
۳)از کار انداختن یا بی اثر کردن احساسات شدید،اگر تحت فشار احساسات حس می کنید که در حال اضمحلال هستید،ممکن است با بی حس کردن خود بر مشکل غلبه کنید.امکان دارد احساس کنید که بطور کامل با احساسات خود قطع ارتباط کرده اید،گویی دیگر اصلا" آنها را ندارید.
بجای تلاش جهت نادیده گرفتن احساسات قوی،می توانید با  پذیرش و مهار کردن و نیز آموختن چگونگی رام کردن ،آنها را تحت کنترل درآورید.این جائی است که مدیتیشن متفکرانه سواری  اسب وحشی معنا می یابد.این روش علاوه بر کمک برای ریلکس سازی،به شما نیز یاد می دهد که چگونه همه احساسات خود حتی احساسات ناراحت کننده و طاقت فرسایی را که در تلاش برای اجتناب از آنها بوده اید  مهار کنید.خواهید آموخت که چگونه  احساسات شدید را بدون از زیان دیدن تجربه و کنترل بر تجربه و رفتار را هم حفظ کنید‌.
*از مدیتیشن ها چه انتظاری دارید
مدیتیشن ها ابتدا بر روی تنفس و ریلکس سازی ماهیچه ای پیش رونده و سپس بر حالت احساسی فعلی شما تمرکز می کنند.
اگر شروع به احساس اضمحلال بواسطه احساسات ناراحت کننده می کنید،قبل از ادامه با تکنیک های رهائی از استرس سریع آموخته شده در گام ۱سیستم عصبی خود را دوباره بالانس کنید.
از طریق آموختن برای متفکر ماندن تحت شرایط استرس قادرید احساسات دشوار را  در زندگی روزانه خود حتی در موقعیت هایی که احساس تهدید،استرس یا ناراحتی می کنید از سر بگذرانید.
 مدیتیشن مقدماتی -۱۶دقیقه
بیاموزید که چگونه ریلکس کرده و خود را مهیای کشف حس های احساسی و فیزیکی در تمام بدن خود سازید.موقعی احساس می کنید که با احساسات و حس های سراسر بدن خود در ارتباط هستید به مدیتیشن سطح متوسط بروید.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور