داوطلبی می تواند به گرفتن دوستان،آموختن مهارت های جدید،موفقیت در حرفه و حتی احساس شادی و سلامتی بیشتر کمک کند.بیاموزید که چگونه فرصت داوطلبانه مناسب را برای خود بیابید.
چرا داوطلب؟
با زندگی های پر مشغله،یافتن زمانی برای کار داوطلبانه می تواند سخت باشد.لکن،فواید داوطلبی می تواند عظیم باشد.داوطلبی به افراد نیازمند،اهداف ارزشمند و جامعه کمک حیاتی عرضه می کند،اما فواید آن می تواند برای شخص داوطلب حتی عظیم تر باشد.حوزه داوطلبی مناسب می تواند به یافتن دوستان،ارتباط با جامعه،آموختن مهارت های جدید و حتی پیشرفت در حرفه کمک کند.
 بخشیدن به دیگران نیز می تواند به حفاظت از سلامت جسمی و روانی کمک کند. استرس را کاهش،با افسردگی مبارزه،موجب تحریک و برانگیختگی ذهنی گردیده  و یک حس هدفمندی و مقصود خلق کند.اگر چه درست است که هر چه بیشتر کار داوطلبانه کنید،فواید بیشتری تجربه خواهید کرد،ولی داوطلبی نباید مستلزم یک تعهد طولانی مدت یا صرف مقدار عظبمی از وقت روز پر مشغله تان  باشد.بخشیدن حتی به روش های ساده می تواند به کسانی که نیازمند هستند کمک کند و شادی و سلامتی شما را بهبود دهد.
فواید داوطلبی:چهار روش برای احساس شادتر و سالم تر بودن
۱)داوطلبی موجب ارتباط با دیگران می گردد.
۲)داوطلبی برای جسم و جان خوب است.
۳)داوطلبی موجب پیشرفت شغلی می گردد.
۴)داوطلبی برای زندگی سرگرمی و خشنودی به ارمغان می آورد.
فایده ۱:داوطلبی موجب ارتباط با دیگران می گردد
یکی از فواید بیشتر شناخته تر داوطلبی  اثر آن بر جامعه  است.داوطلبی امکان می دهد تا با جامعه خود ارتباط برقرار کرده و آن را مکان بهتری سازید..هر گونه کمکی با انجام کوچکترین کارها می تواند   برای زندگی های مردم،حیوانات و سازمان های نیازمند تفاوتی واقعی خلق کند.و داوطلبی یک خیابان  دو طرفه است: به همان اندازه هدفی که  برای کمک انتخاب  می کنید برای شما و خانواده تان نیز سودمند  است.وقف زمان خودتان بعنوان یک داوطلب کمک می کند تا دوستان جدید بسازید،شبکه ارتباطی خویش را گسترش دهید و مهارت های اجتماعی خود را تقویت کنید.
*ساخت ارتباطات و دوستان جدید
یکی از بهترین روش های ساخت دوستان جدید و تقویت روابط موجود متعهد شدن به انجام یک فعالیت اشتراکی به اتفاق همدیگر است.داوطلبی روش عظیمی برای ملاقات با افراد جدید است بویژه اگر برای حوزه ای  جدید هستید.روابط تان با جامعه را تقویت  و شبکه پشتیبانی شما را عریض تر می سازد،شما را با افرادی دارای علائق مشترک آشنا می کند و در معرض منایع مجاور و فعالیت های خشنود ساز و سرگرم کننده قرار می دهد.
*افزایش مهارت های اجتماعی و ارتباطی
در حالیکه برخی افراد بطور ذاتی خوش رابطه و اجتماعی هستند،دیگران خجالتی بوده و به سختی با افراد جدید ملاقات می کنند.داوطلبی فرصتی برای تمرین و توسعه فعالیت های اجتماعی است،چون بطور منظم در حال ملاقات با گروهی از افراد دارای علائق مشترک هستید.تا مادامیکه از نیروی حرکت برخوردارید،شروع و ساخت ارتباطات و دوستان بیشتر آسانتر است.
*داوطلبی بعنوان یک خانواده
بچه ها به هر کاری که انجام می دهید چشم می دوزند.از طریق بخشیدن به جامعه،بطور مستقیم به بچه ها نشان می دهید که داوطلبی چگونه یک تفاوت خلق می کند و کمک به سایر افراد و حیوانات و انجام تغییر چقدر خوب است.روش با ارزشی برای شناخت سازمان ها در جامعه و یافتن منابع و فعالیت هابرای بچه ها و خانواده تان نیز هست.
فایده ۲:داوطلبی برای جسم و جان خوب است
داوطلبی فواید خیلی زیادی برای سلامتی  جسم و جان دارد.
داوطلبی به بی اثر کردن اثرات استرس ،خشم و اضطراب کمک می کند.
جنبه ارتباط اجتماعی کمک کردن و کار با دیگران می تواند اثر شگرفی بر روی بهزیستی روانی کلی فرد داشته باشد.هیچ چیزی بهتر از ارتباط معنا دار با شخص دیگر استرس را کاهش نمی دهد.کار با حیوانات خانگی و سایر حیوانات نیز نشان داده است که خلق و خو را بهبود و استرس و اضطراب را کاهش می دهد.
داوطلبی به کاهش و رفع افسردگی کمک می کند.
داوطلبی فرد را در ارتباط منظم با دیگران نگهه می دارد و به ایجاد یک سیستم پشتیبانی استوار کمک می کند،به نوبت چنین سیستمی نیز  از فرد در مقابل افسردگی حفاظت می کند.
داوطلبی فرد را شاد می کند.
پژوهشگران با اندازه گیری هورمون ها و فعالیت مغز کشف کرده اند که سودمند بودن برای دیگران لذت فراوانی در پی دارد.بشر برای بخشیدن به دیگران سخت گیر و غیر قابل انعطاف است.ما هر چه بیشتر ببخشیم، بیشتر احساس شادی می کنیم..
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور