....اما آن را خیلی آسان نگیرید.
برخورداری از استرس و چالش ها بطور کلی برای شما بد نیست.سطوح قابل مدیریت استرس کمک می کند تا قابلیت انعطاف خود را بسازید،مسائل را حل کنید،متمرکز بمانید،پر انرژی و بکار مشغول باشید.آسان گرفتن آن،برای مثال با سپری کردن روزهایتان به چرت زدن،نشستن بر روی نیمکت،چرت زدن در نور آفتاب یا تماشای تلویزیون به حفظ هوشیاری و فعالیت مغزتان کمک نمی کند.
در حقیقت، فقدان کلی چالش ها ممکن است حتی برای سلامتی مضر باشد وبه زوال ادراک(شناخت)و مشکلات حافظه منتهی شود.نکته کلیدی چالشی نگهداشتن مغز بدون اجازه دادن به شکل گیری استرسی است که طاقت فرسا باشد و بطور پیوسته احساس اضطراب و فرسودگی کنید.
*از سلامتی خود مراقبت کنید.
سر و کار داشتن با یک تغییر بزرگ در زندگی مانند بازنشستگی می تواند بر سلامت روانی و بدنی اثر خیلی بدی بگذارد،سیستم ایمنی بدن را ضعیف سازد  و بر دل و دماغ تان اثر منفی داشته باشد.در این هنگام علاوه بر مدیریت استرس،یافتن هدف جدید و از نظر اجتماعی و بدنی فعال ماندن ،روش های فراوان دیگری برای حفظ سلامت ذهنی و بدنی وجود دارند.
۱)خواب با کیفیت کافی داشته باشید.با پیر شدن تجربه تغییرات در الگوهای خواب مانند زود به رختخواب رفتن و زود بیدار شدن نرمال است.لکن،احساس خستگی در حین روز یا غالبا" بیدار شدن با احساس عدم طراوات و بدون از تجدید قوا غیر نرمال است. فقدان خواب می تواند استرس و اضطراب را بدتر کند بنابراین حل هرگونه مشکلات مربوط به خواب برای اطمینان از داشتن خواب کافی با کیفیت خوب در شب اهمیت دارد.
۲)رژیم سالم غذایی داشته باشید.با پیر شدن یک رژیم غذایی متعادل و  مغذی، علاوه بر حفظ سلامتی بدن،می تواند به حفظ یک دیدگاه مثبت هم کمک کند.بجای اینکه خیلی محدود  باشید،بر خوردن غذای خوش طمع و تازه در همراهی با دیگران تمرکز کنید،در اینصورت ذهن و بدنتان سپاسگزارتان خواهند بود.
۳)مراقب میزان نوشیدنی الکلی خود باشید.در هنگامه های  سخت،روی آوردن به عادت نوشیدن خیلی زیاد یا خود تجویزی الکل یا سایر مواد برای بهتر کردن دل و دماغ آسان است.اما تکیه بر الکل یا مواد برای تسکین کوتاه مدت فقط مشکلاتتان را در طولانی مدت بدتر می کند.
۴)مغزتان را در حال چالش نگهدارید.خواه یافتن روش های تهییج کننده برای سپری کردن روزهایتان ،آموختن یک مهارت جدید، انجام بازی های جدید،پازل ها،یا ورزش باشد.در هر صورت حفظ چالش برای مغز پس از بازنشستگی مهم است.هرچه مغز را فعال تر نگهدارید،ازخودتان بهتر در مقابل زوال ادراک یا مشکلات حافظه حفاظت خواهید کرد.تغییرات جدید در فعالیت هایی را که از آنها لذت می برید یا بهبود در نحوه انجام آنها را بیازمائید.برای مثال،اگر از بازی گلف لذت می برید،خود را برای کاهش دریافت امتیازات ارفاقی بخاطر ضعف در بازی بچالش بکشید.اگر آشپزی را دوست دارید،دستورالعمل ها و اجزای غذایی جدید را تجربه کنید.
۵)به روزهای خودتان ساختار و سازمانی بدهید.در برنامه روتین و معمول راحتی و آسودگی وجود دارد.در حالیکه ممکن است ایاب و ذهاب صبح تان را از دست ندهید،اما امکان دارد برنامه معمول روزانه خوردن ناهار در یک زمان معین یا گفتگو با همکاران در حین نوشیدن قهوه در زمان استراحت را از دست بدهیدحتی اگر هنوز در حال سنجش کاری هستید که می خواهید با بازنشستگی خود انجام دهید،سعی کنید که یک برنامه زمان بندی روزانه غیر سختگیرانه بسازید.برای مثال،هر روز در یک زمان به رختخواب بروید و برخیزید،به خود اجازه دهید تا بر روی صبحانه بیشتر بمانید یا روزنامه بخوانید،اما زمان هایی را هم برای ورزش یا فعالیت اجتماعی با دوستان برنامه ریزی کنید.
مولفین،لارنس رابینسون و ملیندا اسمیت ،کارشناسان ارشد علوم انسانی
آخرین به روز رسانی؛ژوئن ۲۰۲۱
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور