*چالش های عمومی بازنشستگی شامل موارد ذیل هستند:
 چالش برای تغییر وضعیت از مد کار به استراحت،بویژه در هفته ها یا ماههای اول بازنشستگی
دلواپس و بیمناک از داشتن زمان زیاد،اما پول کم برای خرج کردن
مشکل پنداشتن مشغول شدن به فعالیت معنا دار در ساعات اضافی که اکنون دارید.
از دست دادن هویت، برای مثال،اگر دیگر یک دکتر،معلم،طراح ،فروشنده،برق کار با راننده نیستید،پس چه کسی هستید؟
احساس انزوا بدون تعامل اجتماعی ناشی از بودن با همکاران
یک تجربه زوال در میزان خود اطمینانی،سودمندی یا مهم بودنی که احساس می کنید.
تنظیم برنامه معمول روزمره خود یا اکنون که  روزانه با همسرتان در خانه هستید حفظ استقلال خویش
برخی بازنشستگان حتی راجع به دریافت پول بازنشستگی بدون از کار مستقیم در قبال آن احساس گناه می کنند.
همچنانکه برای این فصل جدید از زندگی خود مهیا می شوید با هر چالشی که مواجه باشید،توصیه های ذیل می توانند برای تسهیل انتقال،کاهش استرس و اضطراب و یافتن معنا و مقصود جدید در زندگی کمک کنند.
توصیه ۱سازگاری با بازنشستگی:از تغییر استقبال کنید
اگر چه تغییر یک بخش اجتناب ناپذیر زندگی است،اما غلبه بر آن بندرت آسان است.همچنانکه مسن تر می شویم  بنظر می رسد که زندگی با آهنگ مهیج تر و نیروبخش تری تغییر می کند.بچه ها خانه را ترک می کنند،دوستان و افراد محبوب خود را از دست می دهید،چالش های سلامتی و بدنی افزایش می یابند و ناگهان بازنشستگی پدیدار می گردد،واکنش به این تغییرات با مجموعه ای از احساسات آمیخته به هم  و اغلب ناسازگار نرمال است.
اما درست همانگونه که از کودکی به بزرگسالی گذر می کنید،می توانید انتقال از کار به بازنشستگی را بسازید.
نگرش خود را تعدیل واصلاح  کنید.به بازنشستگی بعنوان یک سفر بجای یک مقصد بنگرید.به خود زمانی برای سنجش و حل هر کاری بدهید،اگر نیاز باشد هر زمانی می توانید تغییر جهت بدهید.همچنین می توانید نگرش خود را با تمرکز برآنچه که بدست می آورید،بجای تمرکز بر چیزهایی که از دست می دهید اصلاح کنید.
خود را قابل انعطاف سازید.هر چه قابل انعطاف تر باشید،بهتر قادرید که بر چالش هایی همانند بازنشستگی غلبه کنید.می توانید  در هر سنی برای کمک به حفظ یک جنبه فکری سالم موقعی که زندگی در سخت ترین  وضعیت خود می باشد ویژگی های قابلیت انعطاف خود را بهبود دهید.
احساسات خود را تایید و تصدیق کنید.هنگام سر و کار داشتن با یک تغییر بزرگ زندگی هیچ روش درست یا نادرستی وجود ندارد.بنابراین سعی نکنید در خصوص بازنشستگی احساس به روش معینی  را به خود تحمیل کنید.
خواه احساس خشم،غم،اضطراب،اندوه یا ترکیبی از  احساسات باشد،با تصدیق و پذیرش آنچه که احساس می کنید،درخواهید یافت که حتی شدیدترین یا ناگوارترین احساسات بزودی می گذرند.راجع به آنچه احساس می کنید با یک دوست نزدیک گفتگو کنید،احساسات خود را در یک دفترچه یادداشت ثبت کنید،یا از مقالات سایت HelpGuideمنتشر شده در سایت توتم نیوز در خصوص غلبه بر احساسات استفاده کنید.
آنچه را که نمی توانید تغییر دهید بپذیرید.سر کوفت و توبیخ در مورد رویدادهائی که کنترلی بر آنها ندارید به همان اندازه پوچ و بیهوده بودن،خیلی خسته کننده هم هست.
شرایط بازنشستگی تان هر چه که باشد،با پذیرش آنها می توانید دوباره انرژی خود را بر چیزهایی که بر آنها کنترل دارید متمرکز کنید،همانند روشی که برای واکنش در مقابل موانع انتخاب می کنید به نمونه های در گذشته بنگرید که بر تغییرات غلبه کرده اید تا به شما یادآوری شود که قادر خواهید بود تا این تغییر را نیز مدیریت کنید.
هویت خود را دوباره تعریف کنید‌.خیلی از ما  هویت خود را با کاری که برای یک امرار معاش انجام می دهیم تعریف می کنیم.پس از بازنشستگی می توانید روش های جدید تعریف خود بر اساس فعالیت ها و روابط غیر مربوط به کار را بیابید.برای مثال،قبلا" حسابدار بودید،اکنون یک مربی،داوطلب،پدر یا مادر بزرگ،دانش آموز،یادنامه نویس یا هنرمند هستید.
اهداف جدید تنظیم کنید،ممکن است قبلا" به خیلی از اهداف حرفه ای خود در زندگی نائل شده باشید،اما مهم است که به تنظیم اهداف جدید برای خود به منظور کوشیدن جهت تحقق آنها ادامه دهید.برخوردای از اهداف جدید می تواند به شما انرژی بدهد،حس هدفمندی ببخشد  و به تعریف دوباره هویت تان کمک کند.هدف هایی را تنظیم کنید که شما را به چالش می کشند و تحریک می کنند و موجب استمرار پیشرفت تان در زندگی می شوند.خیلی از بازنشسته ها در می یابند که اکنون دیگر تامین کننده معاش خانواده نیستند،آنها می توانند بیشتر بر امیدها و رویاهای خودشان تمرکز کنند.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور