*سه جزء اهداف اثربخش
دلیل اصلی تنظیم یک هدف خواست و اراده ای است که شما را به  تلاش برای تحقق آن هدف وامی دارد.این خواست و اراده بمراتب ارزشمندتر از چیزی است که بدست می آورید.به آن دلیل است که اهداف خیلی اثربخش هستند.آنها بخشی از کالبدی هستند که زندگی ما را تشکیل می دهد.
تنظیم هدف اثربخش است زیرا تمرکز را مهیا می کند،به رویاها شکل می دهد و توانائی پرداختن به اقدامات دقیقی را  ارزانی می کند که جهت رسیدن به هر چیزی که در زندگی آرزو می کنیم به آنها نیاز داریم.اهداف موجب می شوندتا به روش هایی توسعه و رشد کنیم که  قبلا" هرگز آنها را نداشته ایم.برای رسیدن به اهداف خودمان باید بهتر شویم،تغییر و رشد کنیم.
*اهداف اثربخش سه جزء دارند.
آنها باید الهام بخش(شوق برانگیز)باشند.
باید قابل باور باشند.
باید اهدافی باشند که بتوان بر اساس آنها اقدام و عمل کرد.
زندگی به گونه ای طراحی می شود که به دوره های طولانی چشم می دوزیم و در کوتاه مدت زندگی می کنیم.برای آینده  رویا پردازی کرده و در حال زندگی می کنیم.متاسفانه،زمان حال می تواند موانع خیلی سخت ایجاد کند.خوشبختانه،هر چه اهداف اثر بخش تر باشند(بخاطر الهام بخش و قابل باور بودن)بیشتر قادریم که در کوتاه مدت بر اساس آنها عمل کرده و  در نهایت تحقق آنها را تضمین کنیم.
*چهار توصیه برای تنظیم اهداف اثربخش
بنابراین،موقع مطالعه و نوشتن اهداف جنبه های کلیدی برای آموختن و بخاطر سپردن چه هستند؟نگاهی دقیق تر به تنظیم اهداف و چگونگی انجام عملی و موثر آن بشرح ذیل است:
۱)ارزیابی و تفکر
تنها روشی که می توانیم بطور معقول تصمیم بگیریم که در آینده چه چیزی می خواهیم و چگونه به آنجا می رسیم ابتدا دانستن آن است که اکنون کجا هستیم و میزان رضایت فعلی ما چقدر است.با تمرکز بر تنظیم هدف،برای هر یک از ما اولین کار کنار گذاشتن مقداری زمان جدی برای ارزیابی و تفکر است.
۲)رویاها و اهداف
رویاها و اهداف تان چه هستند؟آنها مربوط به گذشته یا چیزی که فکر می کنید می توانید بدست آورید نیستند،بلکه چیزی هستند که می خواهید.آیا تاکنون واقعا" نشسته اید و به ارزش های زندگی خود فکر کرده  و تصمیم گرفته اید که  واقعا" چه چیزی می خواهید؟این چیزی نیست که شخص دیگری می گوید باید داشته باشید یا چیزی نیست که فرهنگ می گوید که افراد موفق باید انجام دهند یا داشته باشند.بلکه این ها رویاها و اهداف زائیده شده از درون قلب و ذهنتان هستند،اهداف برای هر فردی منحصر بفردند و از کسی که  خلق شده است تا وجود داشته باشد و به او ارزانی می گردد تا مبدل شود نشات می گیرند.
۳-اهداف SMART باشند
SMARTبه معنای معین( Specific)،قابل اندازه گیری( Measurable)،قابل حصول( Attainable,)،واقع گرایانه( Realistic)و حساس نسبت به زمان( Time)باشند.
(SMARTحرف اول ویژگی ها و به معنای هوشمند است.)         
معین ؛مبهم نباشند.دقیقا"چه چیزی می خواهید؟
قابل اندازه گیری؛اهداف خود را کمی کنید،چگونه می دانید که آیا به هدف خود رسیده اید یا نرسیده اید؟
قابل حصول؛با خودتان راجع به آنچه که در این مرحله از زندگی با بحساب آوردن مسئولیت های فعلی خویش می توانید بطور معقولی بدست آورید صادق باشید.
واقع گرایانه؛اهداف بایدقابل تحقق،واقعی و عملی باشند.
زمان؛برای هر هدفی یک چارچوب زمانی تعیین کنید،چه موقع باید هدف را کامل کنید؟
۴)جوابگوئی
کلمه جوابگوئی به معنای دادن یک توضیح هست.هنگامی کسی بداند که اهدافتان چه هستند،به جوابگو نگهداشتن شما کمک می کند.برخورداری از یک شریک دارای قابلیت جوابگوئی به شما نیروی تقویتی افزایشی دیگری برای رسیدن به اهدافتان ارزانی می کند خواه این شریک فردی باشد که در تلاش برای رسیدن به هدفی مشابه با هدف شما است یا فقط کسی باشد که می توانید ایده اصلی را به او بدهید،
بنابراین،موقعی که چهار تیکه کلیدی ارزیابی و تفکر،تصمیم در خصوص چیزی که می خواهید، SMARTبودن اهداف و جوابگوئی را کنار همدیگر قرار دهید،خودتان را در موقعیت قدرتمندی برای حرکت به سمت حصول اهداف و نوع زندگی که آرزو می کنید خواهید یافت.
اکنون به شرح تفصیلی هر یک می پردازیم.
*ارزیابی و تفکر
اساس آگاهی در خصوص اینکه کجا می خواهیم برویم،آگاهی از جائی است که آمده ایم و جائی است که هستیم.همچنین اطلاع از این حقیقت است که به آنچه قبلا" در نظر داشته ایم چقدر خوب رسیده ایم.این اساس ارزیابی و تفکر است.نیاز داریم درک کنیم که چگونه به چیزی که انجام داده ایم نگاه کنیم و سپس از آن بعنوان سکویی برای چیزی که می خواهیم در آینده انجام دهیم استفاده کنیم.
پروسه ارزیابی نسبتا" ساده است اما می تواتد تا حدی متنوع باشد.نکته مهم داشتن یک پروسه است.پروسه اساسی برای ارزیابی و تفکر بشرح ذیل است:
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.success.com
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور