انزوا،ارعاب  و کنترل رفتار نیز از اشکال  بد رفتاری احساسی هستند.
بد رفتارانی که از بدرفتاری روانی یا احساسی استفاده می کنند، اغلب در صورتیکه مطابق میل آنها عمل نکنید به سمت تهدیدهای خشونت بدنی یا واکنش های دیگر کشیده می شوند
زخم های بد رفتاری احساسی خیلی واقعی و خیلی عمیق هستند.ممکن است فکر کنید که بدرفتاری بدنی بمراتب بدتر از بدرفتاری احساسی است،چون خشونت بدنی می تواند شما را به بیمارستان بفرستد و زخم های بدنی بدنبال داشته باشد.ولی زخم های احساسی هم می تواند به همان اندازه و گاهی اوقات بیشتر زیان بار باشد.
بدرفتاری مالی یا اقتصادی؛شکل ظریفی از بدرفتاری احساسی است‌.
بخاطر داشته باشید که هدف کلی یک شخص بد رفتار کنترل شما است و غالیا" این کار را با پول انجام می دهد.بد رفتاری مالی یا اقتصادی شامل موارد ذیل است:
 هزینه تان  را سختگیرانه کنترل می کند.
استفاده تان را از پول یا کارت های اعتباری منع می کند.
 برای هر شاهی که خرج می کنید‌ مجبور به توجیه هستید.
از ضروریات(غذا،پوشاک،دارو و پناهگاه)منع می شوید.
به دریافت یک مقرری محدود می شوید.
 از کار کردن یا انتخاب حرفه خودتان منع می شوید.
در کارتان اختلال ایجاد می کند(مجبور ساختن شما برای غیبت از کار و صدا زدن های مکرر)
با گرفتن پول تان از شما دزدی می شود.
رفتار توهین آمیز یک انتخاب است
علی رغم چیزی که خیلی از مردم باور دارند،خشونت و بدرفتاری خانگی بواسطه اینکه یک فرد بد زبان کنترل بر رفتار خود را از دست می دهد رخ نمی دهد.در حقیقت،خشونت و رفتار توهین آمیز یک انتخاب برای بدست آوردن کنترل است.
مجرمان از تاکتیک های متنوعی برای فریب و اعمال قدرت خودشان استفاده می کنند که شامل موارد ذیل هستند:
سلطه گری،بدزبانان نیاز دارند که احساس کنند بر رابطه کنترل دارند.امکان دارد که برای شما و خانواده تصمیماتی بگیرند،به شما بگویند چه کاری انجام دهید و انتظار دارند که بدون از چون و چرا اطاعت کنید.توهین کننده ممکن است به شما بعنوان یک خدمتکار،کودک یا حتی دارایی بنگرد.
تحقیر، توهین کننده هر کاری انجام می دهد تا بتواند عزت نفس تان را پایین آورد یا بطریقی احساس کمبود کنید.لذا،اگر باور کنید که ارزش ندارید و هیچ کس دیگری شما را نمی خواهد ،با احتمال کمتری او را ترک می کنید.توهین ها،صدا زدن با القاب زشت،خجالت دادن و تحقبرهای عمومی همه اسلحه های طراحی شده برای فرسایش خود ارزشی و احساس ناتوانی شما هستند.
انزوا و کناره گیری،شریک بد زبان  به منظور افزایش وابستگی به خودش شما را از دنیای بیرون جدا می کند.ممکن است شما را از دیدن دوستان و خانواده باز دارد،یا حتی مانع رفتن به کار یا مدرسه گردد.امکان دارد مجبور به کسب اجازه برای هر کاری،رفتن به هر جائی یا دیدار با هر کسی باشید‌.
تهدیدها،بد زبانان عموما" از تهدیدها برای برحذر داشتن شرکای خود از ترک خودشان یا ترساندن آنها از رها کردن مسئولیت مراقب از آنها استفاده می کنند.توهین کنندگان ممکن است تهدید به آسیب یا قتل شما،بچه هاتان،سایر اعضای خانواده یا حتی حیوانات خانگی تان کنند.همچنین امکان دارد که  به خودکشی،طرح اتهامات کاذب بر علیه شما یا گزارش به سرویس کودکان تهدید کنند.
ارعاب،توهین کننده ممکن است از تاکتیک های ارعاب گرایانه متنوع طراحی شده ای برای ترساندن شما به منظور مطیع  و فرمانبر بودن استفاده کنند.چنین تاکتیک هایی شامل نگاهها یا ژست های تهدید آمیز،خرد کردن اشیاء شما،تخریب اموال،صدمه رساندن به حیوانات خانگی یا به نمایش گذاشتن اسلحه ها هستند.پیام این رفتارها آن است که اگر اطاعت نکنید به خشونت متوسل خواهد شد.
انکار و سرزنش،توهین کنندگان در بهانه تراشی ها برای غیر معذور کردن خودشان ماهر هستند.آنها ممکن است رفتار خشونت آمیز و توهین  آمیز خودشان را با سرزنش کودکی بد،یک روز بد،یا حتی  شما و کودکان و نیز قربانیان بد زبانی خودشان توجیه کنند‌.امکان دارد که توهین را کم اهمیت جلوه داده یا وقوع آن را انکار کنند.اغلب،مسئولیت را متوجه شما می کنند بطریقی که خشونت و بدرفتاری آنها ناشی از خطای شما جلوه کند.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور