آیا شما یا کسی که از او مراقبت می کنید گرفتار رابطه ای توهین آمیز هستید؟چگونگی تشخیص علائم بد رفتاری بدنی ،احساسی ،جنسی ،زبانی یا مالی خانگی و دریافت کمک بشرح ذیل است.
خشونت و بدرفتاری خانگی چیست؟
موقعی که مردم به بدرفتاری خانگی فکر می کنند،آنها اغلب بر خشونت خانگی تمرکز می کنند.اما بدرفتاری خانگی شامل هر تلاشی توسط یک شخص در رابطه ای صمیمی و ازدواج برای تسلط و کنترل بر دیگری است.خشونت و بدرفتاری خانگی فقط و فقط با هدف بدست آوردن و حفظ کنترل کلی بر شما صورت می گیرد.یک فرد بد رفتار و خشن،صادقانه و منصفانه رفتار نمی کند.بلکه از ترس،احساس گناه،شرمساری و ارعاب برای از پا در آوردن و تحت کنترل گرفتن کامل طرف مقابل خود استفاده می کند.بدرفتاری و خشونت خانگی می تواند برای هر کسی بدون از تمایز اتفاق بیفتد. درون روابط بین دو جنس مخالف و در بین شرکای هم جنس رخ  می دهد.در همه رنج های سنی،زمینه های قومی و سطوح اقتصادی دیده می شود. در حالیکه زنان اغلب اوقات قربانی می شوند،مردان نیز بد رفتاری بویژه زبانی و احساسی را تجربه می کنند.حرف آخر این است که توهین و بدرفتاری  از هیچ کس اعم از زن،مرد،نوجوان و بزرگسال پذیرفته شده نیست.هر فردی سزاوار احساس ارزش،احترام و امنیت است‌.
بد رفتاری خانگی اغلب از تهدید ها و تشرهای زبانی سرچشمه و به خشونت منتهی می شود.در حالیکه آسیب بدنی  ممکن است آشکارترین خطر آن باشد،عوارض روانی و احساسی بد رفتاری خانگی نیز شدید هستند.روابطی که از نظر احساسی توهین آمیزند می توانند خود ارزشی فرد را تخریب و به اضطراب و افسردگی منتهی گردیده و موجب احساس بیچارگی و انزوا  شوند.هیچ کسی نباید مجبور به تحمل این نوع درد باشد،اولین گام برای رهائی شناخت توهین آمیز بودن رابطه است‌.
*علائم یک رابطه توهین آمیز
 رابطه توهین آمیز علائم خیلی زیادی دارد که  یک ترس از شریک مهم ترین علامت آن است.اگر احساس می کنید که در حضور ش باید خیلی مراقب باشید،بطور پیوسته مواظب هستید که برای جلوگیری از عصبانیت و خشم او چه  سخنی بگوئید و چه کاری انجام دهید،بطور محتمل رابطه تان ناسالم و توهین آمیز است.
سایر علائم شامل تحقیر  کردن و تلاش برای کتترل شما است،و برخورداری  ازاحساسات خودبیزاری،نومیدی و بیچارگی است.
برای پی بردن به توهین آمیز یا عدم توهین آمیز بودن رابطه خود ،به سوالات ذیل پاسخ دهید.هر چه جواب های "بله "بیشتر باشند،با احتمال بیشتری در یک رابطه توهین آمیز قرار دارید.
*آیا در یک رابطه توهین آمیز هستید؟
تفکرات و احساسات درونی
آیا اکثر اوقات از شریک خود می ترسید؟
آیا بخاطر ترس از خشم شریک تان از پرداختن به موضوعات معین اجتناب می ورزید؟
آیا احساس می کنید که نمی توانید هیج کاری را بطور درست برای شریک خودتان انجام دهید؟
آیا باور دارید که سزاور آزار و اذیت و بد رفتاری هستید؟
آیا مردد می شوید که خودتان دیوانه هستید؟
فاقد احساس یا بیچاره هستید؟
*رفتارهای تحقیر کننده شریک تان
آیا اهانت کرده یا بر سرتان فریاد می کشد؟
 آیا از شما انتقاد کرده و تحقیرتان می کند؟
آیا بطرز بدی رفتار می کند به گونه ای که از دیدن دوستان و خانواده شرمنده می شوید؟
آیا از نظرات یا فضائل شما غفلت کرده یا آنها را خرد می شمارد؟
آیا برای بد رفتاری خودش شما را سرزنش می کند؟
آیا به شما بیش از  یک انسان،به  یک دارایی یا شیئی سکسی می نگرد؟
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور