بیاموزید که چرا هوش هیجانی در روابط رمانتیک مهم است  و چگونه می توانید از آن برای تقویت مشارکت خود،افزایش صمیمیت،حفظ ارتباط و ساختن عشقی استفاده کنید که دوام داشته باشد.
هوش هیجانی رمز  دوام روابط صمیمی است،بیشتر بخاطر اینکه ما را تا حد زیادی  از تغییرات کوچک و بزرگی  که بطور پیوسته در خودمان و دیگران در حال رخ دادن هستند آگاه می سازد.از طریق ساخت هوش هیجانی خود،به درک و فهمی می رسید که هر یک از ما همیشه در شریک زندکی خودمان جستجو می کنیم.همواره بطور اتوماتیک از طریق همدلی و آگاهی فعال تغییرات جژئی در روش اثر گذاری عشق خود را درک  می کنید که این خود سیگنالی برای نیاز به اقدام خواهد بود.
*امیدتان را به اشتراک بگذارید
ما همه بطور ساده بخاطر همدلی و توانائی فطری برای به اشتراک گذاشتن تجارب احساسی، پتانسیل رسیدن به نوعی عشق رویایی توام با  صمیمیت عمیق،مهربانی متقابل ،تعهد واقعی و مراقبت  مملو از احساسات  را داریم. اما برای رسیدن به اوج تجربه عشقی همه به مهارت های یک هوش هیجانی زیاد مانند  آگاهی احساسی زیرکانه برای اجتناب از اشتباه نگرفتن شیفتگی یا شهوت با عشق پایدار ،پذیرش تجربه احساساتی که در صورت عدم توجه به آنها بدتر می شوند وبه رابطه زیان می رسانند؛و یک آگاهی موثر حساس جهت  ارزیابی ما از عوامل اثر گذار و غیر از اثر گذار نیاز داریم.
 *ساخت روابط رمانتیک بر اساس هوش هیجانی
ما نباید خاطر خواه های نادرست انتخاب کنیم،سر آخرچندین ازدواج ناموفق داشته باشیم،یا اجازه دهیم که عشق بتدریج از روابط طولانی مدت ما محو شود‌.نباید بگذاریم که بین دو فردی که عاشق همدیگرند نیازها و خواسته های متضاد بوجود آیند.نباید بخاطر ملالت یا نزاع و مشاجره در زندگی عشقی خودمان کناره گیری کنیم.
خوشبختانه،قبل از شروع دوره عاشقانه  نیازی نیست که هوش هیجانی  در اوج باشد.در حقیقت،برای خیلی از افراد عاشق شدن بعنوان انگیزه ای جهت آموزس و تربیت مجدد قلب بکار می رود.به همین علت است که عمیق ترین احساسات عاشقانه برخی افراد در هشتاد سالگی آنها بروز می کند:این ها  در می یابند  که زوج دارای هوش هیجانی زیاد به عشقی می رسند که هرگز از رشد باز نمی ماند،هیچ گاه  هیجان آن از دست نمی رود و  همیشه هر دو آنها  را از نظر فردی و جمعی تقویت می کند.
*بطور فعال تغییر را در روابط خود جستجو کنید.
موقعی که ترس از تغییر را کنترل می کنید ،در می یابید که تفاوت لزوما" به معنای بدتر شدن نیست.اتفاقات اغلب بر روی جنبه دور تغییر حتی بهتر از همیشه نمایان می شوند.
روابط خودشان ارگانیسم هایی هستند وطبق ماهیت باید تغییر کنند.هر رابطه ای که به آرامی به سمت نوع رشدی که می خواهید سوق داده نشود به سمت  تغییر از نوع دیگری که شاید نپسندید منحرف می شود. توانائی برای استقبال از تغییر به شجاعت و خوشبینی منتهی می گردد.از خودتان بپرسید که آیا شریک زندگی تان چیز جدیدی از شما می خواهد؟آیا با همدیگر  به یک برنامه زمانی برای ارزیابی مجدد نیاز دارید؟
آیا تاثیرات خارجی تغییری را در قوانین َ شما ایجاب می کنند؟آیا به همان میزانی که قبلا" خوشحال بودید اکنون هم هستید؟بدون از هوش هیجانی، مواجه شدن با چنین سوالاتی دقیقا" خیلی ترسناک است ،بنابراین، خیلی از  عاشق و معشوقان از دریافت سیگنال های تغییر غفلت می کنند تا اینکه خیلی دیر می شود.
به چالش هایی که مواجه می شوید بعنوان  فرصت ها و نه  مشکلات بنگرید
شجاعت و خوشبینی امکان می دهد تا  وضعیت های دشوار را بجای مشکل، بعنوان فرصت های چالش برانگیز بنگرید.هر دو نفر چقدر می توانید خلاق باشید؟موقعی که به سرزنش همدیگر برای احساساتتان نیاز ندارید،با خاطرات احساسی منفی کنترل نمی شوید،و هوشیارید که اشتباهات قدیم مشابه ای را تکرار نکنید.موقعی که از هوش هیجانی زیاد برخور دارید،از کناره گیری و شهوت رها هستید و می توانید برای حل مساله بصورت مبتکرانه و خلاق بکوشید،قادرید که  اختلافات بین خود را رفع و رجوع کنید  و بحران های اجتناب ناپذیر را بعنوان مشوق هایی برای آموختن در خصوص همدیگر و چالش هایی برای قویتر شدن از نظر فردی و جمعی بنگرید.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور