به آنچه که در هر لحظه نیاز دارید توجه کنید و نیازهای خود را بیان کنید.به هر چیزی که باور دارید برای شما درست و بهترین است حتی اگرچه ممکن است متفاوت از چیزی باشد که دیگران یا شریک قبلی شما می خواهند احترام بگذارید.برای احترام به چیزی که برای شما درست است بدون از احساس گناه و بیم و هراس "نه"بگوئید.
به یک برنامه روتین بچسبید.یک طلاق یا خاتمه رابطه می تواند هر حوزه ای از زندگی را دچار اختلال کند،احساسات استرس،عدم اطمینان و هرج و مرج را تقویت  کند.لذا برگشت دوباره به یک برنامه روتین منظم می تواند حس ساختاری و نرمال تسکین دهنده ای خلق کند.
زمانی صرف بیرون رفتن کنید.سعی نکنید هر تصمیم بزرگی همانند شروع یک کار یا انتقال به شهری جدید را در چند ماه اول پس از جدائی یا طلاق بگیرید.اگر می توانید منتظر بمانید تا هیجانات  کمتر شوند بطوریکه بتوانید با ذهنی روشن تر تصمیمات را بگیرید.
از مصرف الکل،داروها یا غذا برای غلبه بر بحران اجتناب ورزید.موقعی که در وسط یک بحران خاتمه رابطه هستید ممکن است وسوسه شوید تا برای رهائی از احساسات درد و تنهائی هر کاری انجام دهید.اما استفاده از الکل،داروها یا غذا بعنوان روشی برای گریز از مشکل ناسالم و در طولانی مدت ویرانگر است.ضروری است که برای غلبه بر احساسات دردناک روش های سالم تری بیابید.جعبه ابزار هوش هیجانی مجانی HelpGuideمی تواند در این زمینه کمک کند.
کشف علائق جدید،طلاق یا خاتمه رابطه یک شروع و نیز پایان است.فرصت را برای کشف علائق و فعالیت های جدید مغتنم شمارید.پرداختن به سرگرمی و فعالیت های جدید  شانسی برای لذت بردن از زندگی در زمان حال بجای اندیشیدن زیاد به گذشته است.
*انتخاب های سالم داشته باشید:خوب بخورید،خوب بخوابید و ورزش کنید
هنگامی که در حال تجربه استرس ناشی از طلاق یا خاتمه رابطه هستید،عادات سالم به آسانی ترک می شوند.ممکن است اصلا" نخورید یا در خصوص خوردن غذاهای بنجل مطلوب خود پرخوری کنید.گنجاندن ورزش در برنامه ممکن است بواسطه فشارهای اضافی در خانه سخت تر باشد و امکان دارد از خواب گریزان باشیداما اگر  سبک های زندگی سالم طولانی مدت را برنگزینید همه کارهائی که بطریقی برای تغییر وضعیت انجام می دهید بی نتیجه هستند.
*آموختن درس های مهم از خاتمه  یک رابطه یا طلاق
درک تجربه یک خاتمه رابطه دردناک سخت است،اما برای رشد و آموختن در زمان های بحران احساسی، فرصت هائی وجود دارند.اکنون ممکن است در زندگی احساسی بجز پوچی و غم نداشته باشید،اما بدان معنا نیست که وضعیت هرگز تغییر نمی کند.سعی کنید در زندگی خود  این دوره را بعنوان یک مهلت یعنی زمانی برای کاشت دانه ها به منظور رشد جدید در نظر بگیرید.از این تجربه می توانید با شناخت بهتر خود و احساسی قویتر و خردمندانه تر بیرون آیید.
به منظور پذیرش کامل یک خاتمه رابطه و عبور از آن،نیاز است که آنچه را  اتفاق افتاده است  درک کرده و نقش خود را تصدیق کنید.هر چه چگونگی اثر انتخاب های خود بر  رابطه را بیشتر درک کنید بهتر قادرید تا از شتباهات خود بیاموزید و از تکرار آنها در آینده اجتناب ورزید.
*سوالاتی برای پرسیدن از خود
به عقب برگردید و بطور کلی به موقعیت بنگرید.چگونه در مشکلات رابطه سهیم بودید؟
آیا دوباره گرایش به تکرار همان اشتباهات یا انتخاب شخص نادرست در روابط پس از رابطه قبلی را دارید؟
راجع به چگونگی واکنش نسبت به استرس و مواجهه با تعارض و ناامنی ها بیندیشید.آیا می توانید به روشی سودمندتر عمل کنید؟
با خود بیندیشید که آیا سایر مردم را بطریقی که هستند می پذیرید یا نمی پذیرید ونه  بطریقی که آنها می توانند یا باید باشند.
احساسات منفی خود را بعنوان  نقطه شروعی برای تغییر بررسی کنید.آیا تحت کنترل احساسات خود هستید یا آنها تحت کنترل شما هستند؟
در حین این دوره از پروسه بهبودی نیاز  دارید که با خود صادق باشید.سعی کنید زیاد به کسی برای سرزنش فکر نکنید و خودتان را هم بخاطر اشتباهات خیلی سرزنش نکنید.همچنانکه به عقب برگشته و به رابطه نگاه می کنید،فرصت بیشتری جهت  آموختن درباره خود،چگونگی ارتباط  با دیگران و مشکلاتی که نیاز است برای رفع آنها بکوشید خواهید داشت.اگر قادر باشید که بطور معقول انتخاب ها و رفتار خود از جمله دلایل انتخاب شریک قبلی را بررسی کنید می توانید دریابید که کجا اشتباه کردید،در نتیجه مرتبه بعد انتخاب های بهتری داشته باشید.
 مولفین:دکتر جین سیگل،کارشناسان ارشد علوم انسانی جینا کمپ و ملیندا اسمیت
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور