بخاطر بیاورید که هدف نهائی تغییر وضعیت است.ابراز احساسات بطریقی شما را آزاد  و رها می کند.اما نیندیشیدن خیلی زیاد به احساسات منفی مهم است.موقعیت را بیش از اندازه موشکافی نکنید.چسبیدن به احساسات مضری مانند سرزنش ،خشم و رنجش انرژی با ارزش شما را می گیرد و مانع بهبودی و حرکت بجلو می گردد.
به خود یادآوری ‌کنید که هنوز یک آینده دارید.هنگامی که به شخص دیگری متعهد شوید، برای زندگی با همدیگر خیلی از امیدها و رویاها را دوباره خلق می کنید.
پس از خاتمه یک رابطه،توقف اندیشیدن به این اشتیاق و آرزوها سخت است.همچنانکه در غم فقدان آینده ای هستید که زمانی  رویای آن را در سر می پروراندید،با این حقیقت دلگرم  شوید که عاقبت رویاها و امیدهای جدید جایگزین قدیمی ها می شوند.
  اختلاف بین  واکنش نرمال به خاتمه یک رابطه و افسردگی  را بدانید.غصه و اندوه ناشی از خاتمه یک رابطه می تواند فلج کننده باشد،اما پس از مدتی،غم و اندوه شروع به محو شدن می کند.روز به روز،و کم کم موقعیت در حال تغییر است.لکن ،اگر هیچ حرکت رو به جلوئی حس نکنید،ممکن است از افسردگی رنج ببرید.
* کمک به کودکان پس از خاتمه رابطه یا طلاق
موقعی که پدر و مادر از هم جدا می شوند،بچه می تواند احساس دست پاچگی،خشم ،عدم اطمینان و نیز غم عمیق کند.بعنوان یک ولی می توانید به کودکان خود کمک کنید تا از طریق تامین ثبات و توجه به نیازهای آنها  دوباره با  نگرشی مثبت و اطمینان بخش بر بحران خاتمه رابطه غلبه کنند.
*طلب کمک از دیگران
برای بهبودی پس از خاتمه رابطه یا طلاق پشتیبانی حیاتی است.ممکن است احساس کنید که تنهایی را دوست دارید،اما منزوی کردن خویش فقط این زمان را مشکل تر می سازد.
با دوستان مورد اعتماد و اعضای خانواده ارتباط چهره به چهره برقرار کنید.کسانی که طلاق ها یا خاتمه روابط  دردناکی را تجربه کرده اند می توانند بطور ویژه سودمند باشند.آنها می دانند که وضعیت چگونه است و می توانند اطمینان دهند که بهبودی و امید بستن به روابط جدید امکان پذیر است.ارتباط چهره به چهره مکرر نیز روشی عالی برای رهائی از استرس ناشی از پایان یک رابطه و بالانس مجدد زندگی است.
با کسانی که حمایت می کنند،ارزش می دهند و  انرژی می بخشند وقت بگذرانید. کسانی را که می خواهید به آنها نزدیک شوید هوشمندانه انتخاب کنید.خودتان را با کسانی احاطه کنید که مثبت اندیش هستند و بدرستی به شما گوش می دهند.احساس آزادی برای صداقت در خصوص آنچه که در حال تجربه هستید بدون از نگرانی نسبت به قضاوت و انتقاد دیگران و نیز گفتن اینکه چه کاری انجام دهید حائز اهمیت است.
اگر کمک خارجی نیاز دارید آن را بدست آورید.اگر دسترسی به  دیگران بطور طبیعی حاصل نمی گردد،به مشورت با یک مشاور یا پیوستن به یک گروه پشتیبان بیندیشید(منابع بخش ذیل را ببینید).مهم ترین فاکتور این است که حداقل جائی داشته باشید تا بتوانید با احساس راحتی بدون از  شرم و خجالت سفره دل خود را باز کنید.
دوستی های جدید بسازید.اگر احساس می کنید که با خاتمه  یک رابطه یا طلاق شبکه اجتماعی خود را از دست داده اید،برای ملاقات با افراد جدید تلاش کنید.به یک گروه ارتباطی،باشگاه یا مرکز فعالیت جمعی مورد علاقه ویژه خود ملحق شوید،در یک کلاس شرکت کنید،یا در یک مدرسه،مکان عبادت یا سازمان اجتماعی دیگری داوطلب شوید.
 *پس از خاتمه رابطه از خود مراقبت کنید
طلاق رویداد تغییر دهنده زندگی خیلی استرس زایی است.موقعی که در حال تجربه احساسات سخت وناراحت کننده و مواجهه با تغییرات عمده زندگی هستید،مراقبت از خویشتن  از هر زمانی مهم تر است.فشار و اضطراب  ناشی از پایان یک رابطه مهم می تواند از نظر روانی و بدنی شما را آسیب پذیر سازد.
همانند بهبودی از آنفلانزا با خود رفتار کنید.بقدر کفایت استراحت کنید،سایر منابع استرس را در زندگی خویش حداقل سازید و اگر ممکن است بار کاری خود را کاهش دهید.آموختن مراقبت از خویش می تواند یکی از ارزشمندترین درس هائی باشد که پس از پایان یک رابطه می آموزید.همچنانکه احساسات مربوط به ضایعه  را حس کرده  و آموختن از تجارب خویش را آغاز می کنید می توانید برای مراقبت بهتر از خود و انجام انتخاب های مثبت برای تغییر تصمیم بگیرید.
*توصیه های خود مراقبتی
هر روز زمانی برای پروراندن خود صرف کنید.از طریق اختصاص زمان روزانه برنامه ریزی شده برای فعالیت های تسکین دهنده و آرامش بخش به بهبودی خود کمک کنید.با دوستان خوب زمان صرف کنید،برای پیاده روی در طبیعت بروید،به موزیک گوش کنید،از یک حمام داغ لذت ببرید،ماساژ بگیرید،یک کتاب مطلوب بخوانید،در یک کلاس یوگا شرکت کنید یا یک فنجان چایی داغ را مزه کنید.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور