هنگامی که یک رابطه خاتمه می یابد،التیام یافتن دوباره می تواند زمان بر باشد.این توصیه ها می توانند یه شما در اندوه و ماتم ضایعه و تغییر دوباره زندگی کمک کنند‌.
چرا خاتمه روابط خیلی دردناک است؟
خاتمه رابطه  یا طلاق می تواند یکی از استرس زاترین و هیجانی ترین تجارب زندگی باشد.دلیل جدائی هر چه باشد وخواه طالب آن بوده یا نبوده باشید، پایان  رابطه می تواند تمام دنیای شما را واژگون سازد و انواع احساسات ناراحت کننده و دردناک را تحریک کند.
حتی موقعی که یک رابطه دیگر خوب نیست، طلاق یا خاتمه  آن می تواند بشدت دردناک باشدزیرا نشان دهنده  وقوع ضایعه ،نه فقط در شراکت ،بلکه در رویاها و تعهدات مشترک است.
روابط عشقی با شور و امیدهای زیاد برای آینده آغاز می شوند،لذا موقعی که یک رابطه دچار شکست می شود، نومیدی ها ،استرس و غصه عمیقی را تجربه می کنیم.
خاتمه رابطه یا طلاق شما را به قلمروی ناشناخته ای می برد. هر چیزی از جمله روال عادی زندگی و مسئولیت ها،خانه،روابط با خانواد گسترده و دوستان و حتی هویت تان از هم گسیخته می شوند.
خاتمه رابطه عدم اطمینان نسبت به آینده را هم بدنبال دارد.زندگی بدون از شریک چگونه خواهد بود؟آیا شخص دیگری را پیدا می کنید؟آیا در نهایت تنها خواهید ماند؟این ناشناخته ها می تواند اغلب از بودن در یک رابطه توام با بدبختی بدتر بنظر برسند.
 این درد،از هم گسیختگی و عدم اطمینان بدان معنا است که بهبودی پس از خاتمه  یک رابطه یا طلاق می تواند مشکل یا مستلزم صرف زمان باشد.لکن،مهم است به یاد آورید که می توانید و از این تجربه سخت عبور خواهید کرد و حتی  به یک حس نوین  امید و خوش بینی دست می یابید.
. *غلبه بر  مشکل خاتمه رابطه یا طلاق
بپذیرید که برخورداری از احساسات متفاوت نرمال است.احساس غم،خشم،تحلیل رفتگی،عاطل و باطل و دست پاچه بودن نرمال است و این احساسات می توانند شدید باشند.ممکن است نسبت به آینده نیز احساس بیمناکی کنید.بپذیرید که چنین واکنش هائی بمرور زمان کاهش می یابند.حتی اگر رابطه ناسالم باشد،ورود  به دنیای ناشناخته پس از آن وحشتناک است.
 به خود یک استراحت بدهید.بگذارید تا برای یک دوره زمانی کمتر از سطح بهینه احساس و عمل کنید.ممکن است که برای مدتی کوتاه قادر نباشید تا  در کار یا مراقبت از دیگران  دقیقا" مطابق با روش معمول خود بطور کامل مثمرثمرباشید.هیچ کسی ابر زن یا ابر مرد نیست؛برای بهبود،آرایش و سازماندهی مجدد به زمان نیاز دارید.
این پروسه را به تنهایی تجربه نکنید.در میان گذاشتن احساسات با دوستان و خانواده می تواند کمک کند تا این دوره را پشت سر بگذارید. به یک گروه حامی بپیوندید تا بتوانید با دیگران در موقعیت های مشابه گفتگو کنید.منزوی  کردن خود می تواند سطوح استرس را افزایش،تمرکز را کاهش و در روش کار،روابط با دیگران و سلامت کلی اختلال ایجاد کند.از گرفتن کمک خارجی در صورتیکه به آن نیاز دارید هراسی نداشته باشید.
*به خود اجازه دهید تا برای ضایعه رابطه اندوه و ماتم بگیرید
اندوه و  ماتم واکنشی طبیعی نسبت به ضایعه است و خاتمه  یا طلاق در یک رابطه عشقی در برگیرنده ضایعات چندگانه است:
۱)ضایعه فقدان مصاحبت و تجارب اشتراکی(که ممکن است  همیشه لذت بخش بوده یا نبوده باشند)
۲)ضایعه فقدان پشتیبانی مالی،فکری،اجتماعی یا احساسی
۳)ضایعه فقدان امیدها،برنامه ها و رویاها(که می توانند حتی دردناک تر از فقدان های عملی باشند)
به خود اجازه دادن برای احساس درد ناشی از این فقدان ها ممکن است ترسناک باشد.شاید بترسید که احساسات تان  برای تحمل خیلی شدید باشندیا آنکه برای ابد در یک مکان تاریک گرفتار شوید.فقط بخاطر داشته باشید که جهت تکمیل پروسه بهبودی،غصه و اندوه خوردن ضروری است.درد غصه و اندوه دقیقا" چیزی است که کمک می کند تا از رابطه قدیم خلاص گردیده و از آن عبور کنید.البته بی توجه به قدرت غصه و اتدوه، تا ابد ادامه نخواهد داشت.
*توصیه هایی برای اندوه و ماتم خاتمه رابطه یا طلاق
با احساسات خود نجنگید.تجربه نشیب و فرازهای خیلی زیاد واحساسات ناسازگاری مانند خشم،رنجش ،غم،تسکین،ترس و پریشانی نرمال است.شناسائی و تصدیق این احساسات مهم است.
در حالیکه چنین احساساتی اغلب دردناک هستند،اما تلاش برای منکوب یا نادیده گرفتن آنها فقط فرآیند ماتم و اندوه گرفتن را طولانی تر می کند.
راجع به احساس خود گفتگو کنید.حتی اگر گفتگو با سایر افراد در این خصوص سخت است،هنگام ماتم و اندوه ،یافتن روشی برای انجام چنین کاری خیلی مهم است.اطلاع از آگاهی دیگران نسبت به احساسات تان موجب می شود تا با درد خود کمتر احساس تنهایی کنید و به بهبودی کمک می کند نوشتن در یک دفترچه یادداشت نیز می تواند مفر سودمندی برای احساسات باشد.
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور