علائم هشدار دیگری که به یک ساختار فکری متمایل به خودکشی اشاره می کند شامل نوسانات خلق و خوی چشمگیر یا تغییرات شخصیتی ناگهانی مانند تغییر از جوشیدن و ارتباط با دیگران به کناره گیری یا از خوش رفتاری به متمرد و سرکش بودن است.یک شخص متمایل به خودکشی ممکن است علاقه خود به فعالیت های روزمره را از دست بدهد،از ظاهر خود غفلت کند یا  در عادات خورد و خوراک و خواب او تغییرات بزرگی  بروز کند.
*علائم هشدار خودکشی شامل موارد ذیل هستند:
۱)گفتگو راجع به خودکشی،هر گفتگویی راجع به خودکشی،مردن ،خودآزاری همانند"آرزو می کنم که بدنیا نیامده بودم."اگر شما را دوباره ببینم..."و"بمیرم بهتر است."
۲)جستجوی اسباب و وسایل مرگبار،جستجو برای دسترسی به اسلحه ها،قرص ها،چاقوها یا سایر اشیایی که می توانند در تلاش برای خودکشی استفاده شوند.
 ۳)شیفتگی یا تمایل به مرگ،تمرکز غیر معمول بر مرگ،مردن یا خسونت،نوشتن شعرها یا داستان هائی راجع به مرگ
۴)نومیدی از آینده،احساسات بیچارگی ،نومیدی و محبوس شدن در تله "هیچ راه خروجی وجود ندارد".باور به اینکه اوضاع هرگز بهتر نمی شود یا تغییر نمی کند.
۵)خود بیزاری،خود تنفری،احساسات بی ارزشی،گناه،شرمساری و خودتنفری،احساسی شبیه سربار بودن(هرکسی بدون از من بهتر خواهد بود.)
۶)سر وسامان دادن امور،تنظیم کردن یک وصیت نامه،بخشیدن مایملک خود،مهیا سازی مقدمات برای اعضای خانواده
۷)خداحافظی،دیدارهای نامعمول یا غیر منتظره با خانواده و دوستان،خداحافظی کردن با مردم گویی که آنها را دوباره نمی بیند.
۸)کناره گیری از دیگران ،کناره گیری از دوستان و خانواده،افزایش انزوای اجتماعی،تمایل به تنهایی
۹)خود تخریبی،افزایش استفاده از الکل یا مواد،رانندگی بی پروا ،سکس نا ایمن،ریسک های غیر ضروری می کنند گویی که آرزوی مرگ دارند.
۱۰)حس ناگهانی آرامش ،یک حس ناگهانی آرامش و شادی پس از افسردگی خیلی شدید می تواند بدان معنا باشد که شخص تصمیمی برای خودکشی دارد.
*توصیه های پیشگیری از خودکشی
۱)توصیه ۱:اگر نگرانید گفتگو کنید.
اگر در کسی که از او مراقبت می کنید علائم هشدار خودکشی را کشف کردید،ممکن است بیندیشید که آیا گفتن هر چیزی ایده خوبی است.اگر اشتباه کنید چه می شود؟اگر فرد عصبانی شود چه؟در چنین موقعیت هائی،احساس ناراحتی یا ترس عادی است.اما هر کسی که راجع به خودکشی صحبت می کند یا سایر علائم هشدار را از خود نشان می دهد به کمک فوری نیاز دارد،هر چه زودتر بهتر است.
گفتگو  با یک دوست یا عضو خانواده راجع به تفکرات و احساسات متمایل به خودکشی برای هر کسی خیلی مشکل است.اما اگر مطمئن نیستید که آیا فردی گرایش به خودکشی دارد یا ندارد،بهترین روش برای حصول اطمینان پرسیدن است.نمی توانید با نشان دادن آنکه مراقب و نگران هستید موجب بروز تمایل به خودکشی در شخص گردید.در حقیقت، به شخصی که تمایل به خودکشی دارد فرصت دادن برای بیان احساسات می تواند موجب رهائی از تنهائی و محدود کردن احساسات منفی گردد و ممکن است از تلاشی برای خودکشی ممانعت کند.
  *روش هایی برای شروع یک مکالمه راجع به خودکشی
" اخیرا" نگران شما شده ام."
اخیرا"،متوجه برخی تفاوت ها در رفتار شما شده ام و در اندیشه ام که چرا چنین می کنید.
می خواستم با شما درمیان بگذارم زیرا اخیرا" بنظر می رسد که خودتان نیستید.
*سوالاتی که می توانید بپرسید:
"از چه موقع چنین احساسی داشته اید؟"
"آیا شروع این احساس با اتفاقی همراه بوده است؟
"اکنون چگونه می توانم به بهترین وجه از شما پشتیبانی کنم؟"
"آیا به درخواست کمک اندیشیده اید."
ادامه دارد
 منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص :غریب واحدی پور