نوجوانان اکنون بیش از هر زمان دیگری به مرزها و قوانین نیاز دارند.
 سعی کنید دریابید که چه چیزی پشت خشم است.آیا نوجوان تان غمگین یا افسرده است؟برای مثال،آیا بخاطر اینکه همسالان او چیزهایی دارند که او ندارد احساس عدم کفایت می کند؟آیا فقط به کسی نیاز دارد که بدون از قضاوت به او گوش دهد؟
از عوامل محرک و علائم هشدار دهنده خشم آگاه باشید.
آیا نوجوان قبل از انفجار خشم سردرد می گیرد یا شروع به قدم زدن می کند؟آیا گذراندن یک کلاس معین در مدرشه خشم او را تحریک می کند؟موقعی نوجوانان علائم هشدار دهنده غلیان مزاج خود را شناسایی می کنند می توانند قبل از اینکه خشم آنها از کنترل خارج شود آن  را بیخطر کنند.
به نوجوان کمک کنید تا روش های سالم برای رها کردن خشم خود بیابد. ورزش مانند دویدن،دوچرخه سواری،کوهنوردی یا ورزش های تیمی بطور ویژه موثر هستند.حتی بطور ساده زدن یک کیسه بوکس یا بالشت می تواند به رهاسازی تنش و خشم کمک کند.رقص و بازی همراه با صدا،موزیک خشمناک همچنین می توانند تسکین دهنده باشند.برخی نوجوانان نیز بصورت خلاقانه از هنر یا نوشتن  برای بروز خشم خودشان استفاده می کنند.
به نوجوان خود فضایی برای کناره گیری بدهید.موقعی که خشمگین است،اجازه دهید تا در مکانی انزوا پیشه کند که برای آرام شدن ایمن است‌.نوجوان خود را دنبال نکنید و در حالیکه هنوز خشمگین است تقاضای عذرخواهی و توضیحات نکنید؛چنین رفتاری فقط خشم را طولانی یا تشدید و یا حتی واکنش بدنی را تحریک می کند.
 گام هایی برای مدیریت خشم خودتان بردارید.اگر خشمناک شده و کنترل تان را نیز از دست داده باشید نمی توانید به نوجوان کمک کنید.هر چقدر هم سخت بنظر برسد،باید آرام و متعادل بمانید مهم نیست که فرزندتان چقدر شما را تحریک می کند.اگر خود و  یا اعضای دیگر خانواده جیغ بزنید،همدیگر را بزنید،یا اشیاء را پرتاب کنید،نوجوان  نیزبطور طبیعی می پذیرد که اینها روش های مناسب برای ابراز خشم هستند.
*هشدارها برای رفتار خشونت آمیز نوجوانان
فقط نگاهی اجمالی به تیتر اخبار نشان می دهد که خشونت نوجوانان در حال افزایش است.فیلم ها و نمایش های تلویزیونی همه انواع خشونت را جذاب و فریبا جلوه می دهند،خیلی از وب سایت ها دیدگاههای افراطی را ترویج می کنند که به اعمال خشونت آمیز دعوت می کنند،و بازی های کامپیوتری می توانند بسرعت بچه ها را نسبت به دنیای واقعی بیحس کرده و به سوی  پرخاشگری و خشونت بکشانند.البته ،نه اینکه هر نوجوانی که در معرض محتوای خشونت آمیز قرار می گیرد خشونت می ورزد،بلکه برای نوجوان دردسر سازی که از نظر احساسی زیان دیده است یا از مشکلات سلامت روان رنج می برد،نتیجه می تواند فاجعه بار باشد.
*علائم هشدار دهنده ای که ممکن است نشانه رویکرد نوجوانان به خشونت باشند عبارتند از:
بازی با هر نوع اسلحه ای
بازی های کامپیوتری خشن بصورت وسواسی
تماشای فیلم های خشن یا بازدید از وب سایت هایی که خشونت را ترویج یا ستایش می کنند.
تهدید یا زورگیری از دیگران
خیال پردازی راجع به اعمال خشونت آمیزی که دوست دارد مرتکب شود‌
ستمکار و پرخاشگر بودن نسبت به حیوانات خانگی و سایر حیوانات
توصیه۳: شناسایی علائم افسردگی نوجوانان
خیلی از رفتارهای دردسر ساز نوجوانان می توانند نشانه های افسردگی باشند.این ها ممکن است شامل موارد ذیل باشند:
مشکلات در مدرسه،مشکلات انرژی پایین و تمرکز مربوط به افسردگی نوجوانان می تواند به تنزل حضور در کلاس و افت در نمرات منتهی گردد.
گریختن،خیلی از نوجوانان افسرده اغلب بعنوان فریادی برای کمک از خانه فرار کرده یا راجع به آن صحبت می کنند
سوء استعمال الکل و مواد مخدر،نوجوانان ممکن است در تلاش برای "خود درمانی"افسردگی خویش از الکل یا مواد مخدر استفاده کنند.
عزت نفس پایین،افسردگی می تواند احساسات شرمساری،شکست و ناراحتی اجتماعی را تحریک و تشدید کند و نوجوانان را خیلی نسبت به انتقاد حساس کند.
اعتیاد به گوشی هوشمند،نوجوانان افسرده ممکن است برای فرار از مشکلات خودشان به سمت آنلاین شدن گرایش یابند،اما استفاده بیش از اندازه از اینترنت و گوشی هوشمند احساس انزوا را افزایش و افسردگی را بدتر می کند.
رفتار بی پروا و بی ملاحظه،نوجوانان افسرده ممکن است به رفتارهای پر ریسک یا خطرناک مانند رانندگی با بی باکی، شراب خواری یا سکس نا ایمن متوسل شوند.
خشونت،برخی نوجوانان معمولا" پسران موقعی که افسرده هستند می توانند خشن و پرخاشگر شوند.
توصیه ۴ : بالانس را به زندگی نوجوان دردسر ساز خود بیفزائید
دلیل دقیق مشکلات نوجوان مهم نیست،با کمک برای انجام تغییرات سبک زندگی سالم می توانید دوباره بالانس را به زندگی او برگردانید‌.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور