برای نوجوان خود در دسترس باشید.پیشنهاد برای گفتگو با نوجوان هنگام نوشیدن قهوه احتمالا" با واکنش کوبنده طعنه آمیز یا ژست تحقیر آمیز مواجه می شود،اما مهم است نشان دهید که در دسترس هستید‌.بر نشستن برای وعده های غذایی با همدیگر بدون از تلویزیون ،گوشی ها یا سایر عوامل حواس پرتی اصرار کنید‌.موقع گفتگو به نوجوان نگاه کنید و او را نیز دعوت کنید تا به شما نگاه کند. اگر تلاش هایتان با چیزی بیش از خرخر کردن های تک هجایی و شانه بالا انداختن ها مواجه نشود نا امید نشوید.ممکن است مجبور باشید تعداد زیادی از شام های خود را در تنهایی بخورید،اما هنگامی که نوجوان تان می خواهد گفتگو را آغاز کند،باید مطمئن باشد که همیشه فرصت چنین کاری را دارد.
 زمینه مشترک بیابید.سعی برای بحث در خصوص لباس ها و ظاهر نوجوان ممکن است بخاطر تحریک مشاجره توام  با خشونت روشی شکست پذیر  باشد، با این وجود می توانید برخی حوزه های مشترک را بیابید.پدرها و پسرها اغلب بر روی ورزش و  مادرها و دخترها  بر روی سخن چینی و فیلم ها به هم مربوط می شوند.
هدف این نیست که بهترین دوست نوجوان خود باشید ،بلکه یافتن علائق عمومی برای بحث صلح آمیز است.بمجرد اینکه گفتگو می کنید،نوجوان بیشتر احساس راحتی کرده و برای بحث راجع به دیگر موضوعات تمایل نشان دهد.
بدون قضاوت یا نصیحت کردن گوش دهید،موقعی نوجوان با شما گفتگو می کند،مهم است که بدون از قضاوت،استهزا،قطع سخن او،انتقاد یا نصیحت گوش کنید.نوجوان می خواهد احساس کند که او را درک کرده و برایش ارزش قائل هستید،بنابراین تماس چشمی را حفظ  و تمرکز را حتی موقعی به شما نگاه نمی کند بر روی او نگهدارید.اگر در حال چک  ایمیل یا خواندن روزنامه هستید،نوجوان احساس می کند که برای شما مهم نیست‌.
*انتظار طرد شدگی،نوجوان ممکن است اغلب به تلاش هایتان برای ارتباط با خشم،کج خلقی یا واکنش های منفی دیگر پاسخ دهد.در اینصورت ریلکس بمانید و به نوجوان فضایی برای آرام شدن بدهید.دوباره بعدها که هر دو آرام هستید برای ارتباط تلاش کنید.
ارتباط موفقیت آمیز با نوجوان مستزلزم صرف وقت و زمان است.طفره نروید؛پشتکار بخرج دهید،سر انجام سد خواهد شکست.
*موانع برقراری ارتباط
اگر نوجوان تان تحت تاثیر الکل یا مواد مخدر است ممکن است توانایی ارتباط او از نظر احساسی  به خطر بیفتد.تجویز دارو نیز ممکن است اینگونه باشد.برای مثال،اگر نوجوان تان داروی ضد افسردگی می خورد،مطمئن شوید بیشتر از میزانی نباشد که بطور دقیق نیاز دارد‌
 توصیه ۲ : رسیدگی به خشم و خشونت نوجوان
اگر سرپرست نوجوان پسری هستید که خشمگین،پرخاشگر یا خشونتگر است،ممکن است بطور مداوم با ترس زندگی کنید.هر تلفن یا زنگ در ممکن است خبری بیاورد که پسرتان یا صدمه دیده است یا بطور جدی به دیگران زیان رسانده است.دختران نوجوان نیز اغلب خشمگین می شوند،اما خشم آنها بجای فیزیکی معمولا"زبانی ابراز می شود.پسران نوجوان با احتمال بیشتری اشیاء را پرتاب می کنند،به درها لگد می زنند یا با خشم  به دیوارها مشت می زنند.برخی حتی خشم خودشان را بطور مستقیم متوجه والدین می کنند.برای هر سرپرستی،بویژه مادران مجرد،این وضعیت می تواند عمیقا" تجربه ای غمناک و  مضطرب کننده باشد.اما نباید تحت تهدید خشونت زندگی کنید.تحمل خشونت به همان اندازه که برای نوجوان مضر است برای شما هم مضر است.
*اگر از نوجوان خود احساس تهدید می کنید
هر کسی حق دارد که از نظر بدنی احساس امنیت کند.اگر نوجوان تان نسبت به شما خشن است ،بلادرنگ کمک بگیرید.اگر نیاز است،یک دوست،خویشاوند یا پلیس را صدا بزنید.چنین کاری به معنای عدم دوست داشتن فرزند خود نیست،بلکه امنیت شما و خانواده تان باید همیشه اولویت اول باشد.
*چگونگی غلبه بر خشم نوجوان
خشم می تواند برای خیلی از نوجوانان  احساس چالش برانگیزی باشد چون اغلب احساسات اصلی دیگر مانند ناامیدی،خجالت،غم،آسیب،ترس،شرمساری یا آسیب پذیری را مخفی می کند.
موقعی که نوجوانان نمی توانند با این احساسات کنار بیایند،امکان دارد بشدت خشمگین شده و خودشان و دیگران را در معرض خطر قرار دهند. خیلی از پسران طی دوره نوجوانی در خصوص ابراز احساسات مشکل دارند،اجازه دهید به تنهایی احساسات خودشان را ابراز  و یا درخواست کمک کنند.
چالش والدین کمک به نوجوان برای غلبه بر احساسات و رفع و رجوع خشم با روشی سازنده تر است.
مرزها،قوانین و عواقب را تعیین کنید.
موقعی که هر دو آرام هستید،توضیح دهید که احساس خشم مشکلی ندارد،اما برای ابراز آن روش های غیر قابل قبولی وجود دارد.اگر نوجوان تان خشمگین می شود،برای مثال باید با عواقب آن شامل از دست دادن امتیازات یا مداخله پلیس مواجه شود.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور