*رفتار نوجوان نمونه در مقابل نوجوان دردسر ساز
تغییر ظاهر
  رفتار نوجوان نمونه:به روز سازی خود با سبک روز برای نوجوانان مهم است.این ممکن است به معنای پوشیدن لباس های تحریک کننده یا لباس هایی که جلب توجه می کنند یا رنگ کردن موهایشان باشد.مگر اینکه نوجوانتان خال کوبی بخواهد،از انتقاد کردن اجتناب ورزید و اعتراضات خود را برای مسائل بزرگ تر نگهدارید.سبک ها تغییر می کنند،و بنابراین سبک نوجوان نیز تغییر می کند.
*علائم هشدار دهنده یک نوجوان دردسر ساز:تغییر ظاهر اگر با مشکلات در مدرسه یا سایر تغییرات منفی در رفتار همراه شود می تواند هشدار دهنده باشد.نشانه های بریدگی در بدن ،خود آزاری ،کاهش یا اضافه وزن خیلی زیاد نیز علائم  هشدار دهنده هستند.
افزایش مشاجره و سرکشی
رفتار نوجوان نمونه:همچنانکه نوجوانان شروع به جستجوی استقلال می کنند،خیلی اوقات برآشفته شده و مشاجره می کنند.
علائم هشدار دهنده یک نوجوان دردسر ساز،افزایش پیوسته مشاجرات،خشونت در خانه،فرار از مدرسه،وارد شدن در دعواها و مقابله با قوانین همه رفتارهای خطرناکی هستند که ماورای سرکشی  معمول نوجوان هستند‌.
*نوسانات خلق و خو
رفتار نوجوان نمونه:تغییرات رشد و هورمون ها اغلب به معنای آن است که نوجوان نوسانات خلق و خو،کج خلقی و چالش برای مدیریت احساسات خود را تجربه می کند.
علائم هشدار دهنده  یک نوجوان دردسر ساز:تغییرات سریع در شخصیت،افت نمرات،غم و اندوه ماندگار،اضطراب،یا مشکلات خواب می تواند نشان دهنده افسردگی،زور گیری یا مشکلات سلامت احساسی دیگر باشند.
هر گفتگویی راجع به خودکشی را جدی بگیرید.
تجربه الکل یا استعمال مواد مخدر
رفتار نوجوان نمونه:
اکثر نوجوانان مصرف الکل و  کشیدن یک سیگار را در برخی اوقات می آزمایند.خیلی حتی ماری جوانا را می آزمایند.گفتگوی  صریح و آشکار راجع به مواد مخدر و الکل با بچه ها روشی برای اطمینان از عدم پیشرفت بیشتر او در این زمینه است.
علائم هشدار دهنده یک نوجوان دردسرساز:موقعی که استفاده از مواد مخدر و الکل عادت می شود،بویژه هنگامی که با مشکلاتی در خانه یا مدرسه همراه می شود،ممکن است نشان دهنده سوء استعمال مواد یا مشکلات اساسی دیگر باشد.
*نوجوانان بیشتر از والدین تحت نفوذ دوستان هستند
رفتار نوجوان نمونه:دوستان برای نوجوانان خیلی مهم می شوند و می توانند تاثیر عظیمی بر انتخاب های آنها داشته باشند.همچنانکه یک نوجوان بیشتر بر همسالان خود تمرکز می کند،ناچارا"به معنای کناره گیری از والدین است.امکان دارد که باجریحه دار شدن احساسات شما را ترک کند،اما به معنای آن نیست که  هنوز به عشق شما نیاز ندارد.
علائم هشدار دهنده یک نوجوان دردسر ساز:خطر تغییر ناگهانی در گروه همسالان است بویژه اگر دوستان جدید رفتار منفی مانند پرهیز از رعایت قوانین و مرزهای معقول،اجتناب از عواقب رفتار بد با دروغ گفتن را تشویق کنند.
 بطور مشابه،اگر نوجوان زمان خیلی زیادی را تنها می گذراند نیز می تواند نشان دهنده مشکلات باشد.
  *جستجوی کمک حرفه ای برای نوجوان دردسرساز
اگر رفتارهای خطرناک را در نوجوان خود مشاهده کردید، برای کمک جهت یافتن درمان مناسب با یک دکتر،مشاور،درمانگر یا متخصص حرفه ای سلامت روان  مشورت کنید‌‌.
حتی موقعی که کمک حرفه ای جستجو می کنید،با این وجود،به معنای پایان کارتان نیست ،بلکه تازه کار شما شروع می شود‌.بصورتی که به تفصیل بیان می شود،خیلی از کارها را در خانه برای کمک به نوجوان جهت  بهبود روابط بین خودتان می توانید انجام دهید. منتظر تشخیص برای اقدام نمانید.
 بخاطر داشته باشید که هر مشکلاتی نوجوان تان تجربه می کند،علامت این نیست که بطریقی بعنوان یک سرپرست کوتاهی کرده اید.بجای تلاش جهت سرزنش کردن بخاطر این  موقعیت،بر نیازهای فعلی نوجوان تمرکز کنید.اولین گام یافتن روشی برای برقراری ارتباط با وضعیتی است که از نظر احساسی و اجتماعی تجربه می کند.
توصیه۱:با نوجوان دردسر ساز ارتباط برقرار کنید.
بنظر سخت است که باور کنیم ،اما با وجود اینکه بچه ها  نسبت به والدین خشمگین وبی علاقه هستند اما در اشتیاق عشق،تایید و پذیرش از طرف والدین هستند.ارتباط مثبت چهره به چهره سریعترین و موثرترین روش برای کاهش استرس از طریق آرام سازی و متمرکز کردن سیستم عصبی است.بدان معنی است که بیش از آنچه فکر می کنید  تا حد زیادی بر نوجوان خود تاثیر دارید.
*گشودن خطوط ارتباطی:از سطوح استرس خودتان آگاه باشید.اگر خشمگین یا ناراحت هستید،اکنون زمان تلاش برای برقراری ارتباط با نوجوان خود نیست.قبل از شروع مکالمه منتظر بمانید تا آرام ، با انرژی و قدرت شوید.احتمالا"نیاز دارید که از تمام انرژی مثبت و بردباری خود بهره مند شوید.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛ غریب واحدی پور