مراقبه کمک می کند که با تفکر مشغولیت های ذهنی قبلی را به  درک  لحظه فعلی و اثرات احساسی و بدنی مبدل کنید و چشم انداز بزرگتری بر روی زندگی بگشائید.
مراقبه فرد را آرام ،متمرکز و خودآگاهتر نسبت به فرآیند جاری می سازد.
ابتدا مهم است بیاموزید که چگونه استرس را مدیریت کنید،چون از طریق ارتباط مجدد با احساسات نامطبوع یا قوی و تغییر چگونگی تجربه و پاسخ به احساسات خود بیشتر احساس راحتی خواهید کرد‌.
مهارت کلیدی ۳ :آگاهی اجتماعی
آگاهی اجتماعی فرد را قادر می سازد تا اشارات اساسی غیر کلامی دیگران را که بطور مداوم در حال استفاده از آنها برای ارتباط با او هستند بشناسد و تفسیر کند.این اشارات نشان می دهند که دیگران  واقعا" چگونه احساسی دارند،چگونه وضعیت احساسی آنها از لحظه ای به لحظه دیگر تغییر می کند،و بدرستی چه چیزی برای آنها مهم است‌.
 هنگامی که گروههایی از مردم اشارات غیر کلامی مشابه ارسال می کنند،قادرید نیروهای محرک و تجارب احساسی اشتراکی گروه را بخوانید و درک کنید.بطور خلاصه،از نظر اجتماعی راحت  بوده و دارای روحیه همدلی هستید‌.
مراقبه یک هم پیمان آگاهی اجتماعی و احساسی است.
برای ساخت آگاهی اجتماعی،نیاز است که اهمیت مراقبه را در فرآیند اجتماعی درک کنید.چون موقعی که فکرتان مشغول است،به چیزهای دیگر فکر می کنید،یا بطور ساده به گوشی خود چشم دوخته اید، متوجه اشارات غیر کلامی ظریف دیگران  نمی شوید.آگاهی اجتماعی مستلزم حضور در لحظه است.در حالیکه خیلی از افراد به چندکارگی خود افتخار می کنند،این بدان معنی است که از تغییرات احساسی ظریف در حال وقوع در دیگران که کمک می کنند تا بطور کامل آنها را درک کنیم غفلت می کنیم.
  اهداف اجتماعی خود را عملا" با احتمال بیشتری  از طریق  کنار گذاشتن سایر افکار و تمرکز بر خود تعامل جلو می برید.
دنبال کردن جریان واکنش های احساسی شخص دیگر یک فرآیند بده و بستان است که همچنین مستلزم توجه به تغییرات تجربه احساسی خودتان می باشد.
توجه به دیگران خودآگاهی خودتان را کاهش نمی دهد.با سرمایه گذاری در زمان و تلاش برای توجه واقعی به دیگران،واقعا" به بینشی در خصوص وضعیت احساسی درونی خود و ارزش ها و باورهایتان دست می یابید.برای مثال،اگر از شنیدن نظرات قطعی دیگران ناراحت می شوید ،چیز مهمی راجع به خود آموخته اید.
مهارت کلیدی ۴ : مدیریت روابط
خوب کار کردن با دیگران فرآیندی است که با آگاهی احساسی و توانایی برای شناخت و درک آنچه که دیگران تجربه می کنند آغاز می شود.با اثربخشی آگاهی احساسی، مهارت های احساسی/اجتماعی اضافی بطور موثر توسعه  یافته و در نتیجه روابط موثرتر،مثمر ثمرتر و خشنود کننده تر می شوند.
در صورت آگاهی از چگونگی کاربرد موثر ارتباطات غیر کلامی،غیر ممکن است که از ارسال پیغام های غیر کلامی راجع به چگونگی اندیشیدن و نیز احساس خود به  دیگران اجتناب ورزید.خیلی از ماهیچه های صورت بویژه آنها که پیرامون چشم ها،بینی ،دهان و پیشانی هستند کمک می کنند تا بدون از کلمه  به همان خوبی که مقصود احساسی سایر افراد را می خوانید احساسات خود را هم انتقال دهید.
بخش احساسی مغزتان همیشه فعال است ،حتی اگر خودتان از پیام های آن صرفنظر کنید دیگران نمی کنند.به رسمیت شناختن پیام های غیر کلامی که برای دیگران ارسال می کنید می تواند نقش عظیمی در بهبود روابط شما بازی کند.
از شوخی و بازی برای رهائی از استرس استفاده کنید.شوخی،خنده و بازی پادزهرهای طبیعی استرس هستند.آنها فشارهای وارده به فرد را کم کرده و کمک می کنند تا اهمیت واقعی هر چیزی را دریابد.خنده سیستم عصبی را بالانس می کند،استرس را کاهش می دهد،فرد را آرام و ریلکس می سازد،ذهن را تیزتر و احساس همدلی را افزونتر می سازد.
بیاموزید که از تعارضات بعنوان فرصتی برای نزدیکی به دیگران استفاده کنید.تعارضات و عدم توافقات در روابط انسانی اجتناب ناپذیرند.دو نفر  احتمالا" نمی تواننددر همه زمان ها نیازها،اندیشه ها و انتظارات یکسانی داشته باشند.لکن این چیز بدی نیست.رفع تعارض به روش های سازنده و سالم می تواند اعتماد بین مردم را تقویت کند.موقعی که تعارض بصورت تهدید یا تنبیه درک نشود،آزادی،خلاقیت و ایمنی را در روابط تقویت می کند.
منبع: https://www.helpguide.org/articles
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور