شش نیاز اساسی وجود دارد که در واقع سازنده شخصیت هستند. یک میلیون مرتبه دیده ام  که افراد می توانند ارزش دارایی خودشان را با اعتماد به نفس خویش برابر کنند. هویت آنها پیوند عمیقی با صورتحساب بانکی و گزارش فصلی سهام آنها دارد. حال آنکه فراموش کرده اند که پول فقط برای رفع نیاز های ماست در حالیکه همه نيازها مادی نیستند. همه با این جمله کلیشه ای که با پول نمی توان شادی خرید آشنا هستیم، اما من متقاعد شده ام که  هر فردی تقریبا" باید چنین درسی را به روش سختی بیاموزد، زیرا امکان می دهد تا دریابیم که ،ایده برخورداری از پول کافی برای رفع و رجوع مشکلات تا آنجا وسوسه انگیز است که چنان مشکلاتی با پول قابل حل باشند.
بی شک این موضوعی است که از کودکی به آن می اندیشیدم.همچنانکه بزرگ می شدم  همواره پول از دسترس خارج  و منبع استرس بود، زیرا هرگز مقدار کافی از آن موجود نبود.درب خانه همسایه را کوبیدن جهت درخواست غذا برای خواهر، برادر و خودم را خوب به یاد دارم.تا اینکه یک روز شکرگذاری هنگامی که یازده سالم بود اتفاقی افتاد که زندگی ام را تا ابد تغییر داد.
 "طبق معمول هیچ غذایی درخانه نبود و والدینم در حال مشاجره بودند.صدای زنگ درب جلویی خانه را شنیدم، از روزنه ای نگاه کردم و دیدم مردی با کیسه های بقالی انباشته از غذای کافی برای یک شام بزرگ شکرگذاری بر روی پلکان ایستاده است، به سختی توانستم  باور کنم!!"
 چندین سال مانده به هفده سالگی ام، از طریق کارکردن شبانه بعنوان نگهبان مقداری پول پس انداز کردم و با آن دو خانواده را در روز شکر گذاری غذا دادم. آن اتفاق یکی از هیجان انگیز ترین تجارب زندگی ام بود.لذت بخشیدن را تجربه کردم، از آن روز بخشش را یکی از با اهمیت ترین نیازهای شش گانه هر شخصی می دانم. باهرعواطف و احساسات و هدفی مانند راه اندازی یک شغل، ازدواج، اداره یک خانواده، سفر دور دنیا و هر آنچه کمال مطلوب شما است، شش نیاز جهانی اساسی وجود دارد که شخصیت ما را ساخته ورفتار مان  را شکل می دهند، درمجموع همین نیازها عامل کارهای دیوانه وار برخی مردم و نیز کارهای بزرگی هستند که انجام می دهیم. همه ما این شش نیاز را داریم ،اما چگونگی و ترتیب ارزش گذاری این نیازها جهت زندگی هر فردی را تعیین می کند.
١-اطمینان/آسودگی اولین نیاز انسان نیاز به برخورداری از اطمینان است. نیاز ما به امکان کنترل و اطلاع از آنچه بوقوع می پیوندد بطوریکه احساس امنیت کنیم. نیاز به آسودگی خاطر اساسی و اجتناب از درد و استرس ونیز خلق لذت است،نیاز ما به اطمینان مکانیزمی براي بقاء است. برتمایل ما به میزان ریسکی که در زندگی، شغل، سرمایه گذاری و روابط خودمی کنیم اثر می گذارد.افزایش  نیاز به اطمینان منجر به پذیرش ریسک و تحمل بار عاطفی کمتری می گردد.بعلاوه، تحمل واقعی ریسک ناشی از این امر است.
٢-تنوع ،اجازه دهید از شما سوالی بپرسم:آیا شگفتی ها(سورپرایز ها) را دوست دارید؟ اگر جواب شما “بلی” بود. خودتان راسرکارگذاشته اید! شما شگفتی هایی را که می خواهید دوست دارید. آنهایی را که نمی خواهید بعنوان مشکل می دانید!با این وجود به آنها برای اعمال نیرو به زندگی تان نیاز دارید،نمی توانید توان جسمی یا توان شخصیتی داشته باشید، مگر اینکه مکانیزمی برای خلق و تقویت آنها داشته باشید.
٣-برجستگی، همه نیاز داریم که خود را مهم، منحصربه‌فرد، ویژه یا مورد رجوع دیگران بدانیم، بنابراین برخی اسباب برجستگی خود را چگونه تامین می کنند؟ شما می توانید با بدست آوردن میلیون ها دلارپول ویا جمع آوری مدارک دانشگاهی مثلا” از طریق متمایز کردن خود با مدرک استادی یا ph. Dچنین کاری کنید، می توانید طرفداران عظیمی در شبکه توئیتر بیابید. یا می توانید مجرد بمانید و یا برخی با خال کوبی و سوراخ کاری سراسر بدنشان و نقاطی که نمی خواهیم راجع به آنها بدانیم درپی کسب برجستگی هستند. می توانید با داشتن مشکلات بیشتر و بزرگتر نسبت به هر کس دیگری اهمیت بیابید. “تصور می کنید که شوهر شما یک مزخرف است، برای یک روز خود را جای من بگذارید.” البته،همچنین می توانید آن را با روحانی تر بودن(یا وانمود به اینگونه بودن) بدست آورید.

بعلاوه، هزینه کردن مقدار زیاد ویا همچنین مقدار کم پول می تواند به شما حس برجسته بودن ببخشد.ما همه کسانی را می شناسیم که بطور پیوسته درخصوص خرید های ارزانشان لاف می زنند. یا از اینکه خانه هایشان را با کود گاو ویا نور خورشید گرم می کنند احساس ویژه بودن می کنند. برخی از توانگران هم برجستگی را در مخفی کردن دارایی خود می دانند.
علاوه بر آن برجستگی یک عامل پول ساز هم هست،ازطریق همین عامل بوده است که دوست عزیزم استیو وین سرمایه خود را بدست آورده است.
ادامه دارد
نوشته شده توسط:تونی رابینز
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور