نوشته شده توسط :تام کورلی ۸سپتامبر۲۰۱۶
 هوش ،استعداد و جذابیت همه مهم هستند،اما اغلب این ها عواملی نیستند که ثروتمندترین را از فقیرترین مجزا می کنند.در عوض،اختلافات در عادات روزانه ما هستند.
آیا می دانید که عادات یعنی فعالیت های ناخودآگاه ،طبیعت ثانویه ۴۰درصد ساعات بیداری ما را تشکیل می دهند؟بدین معنا  که دو دقیقه از هر ۵دقیقه وقت بیداری روزانه خود را بطور ناخودآگاه عمل می کنیم.درست است:عادات گذرگاههای عصبی ذخیره شده در عقده های پایه، توده ای به اندازه توپ چوگان درست در مرکز مغز درون سیستم کناری(سیستم لیمبیک) هستند.
 این تند راهه عصبی به منظور ذخیره انرژی مغز است:موقعی که عادتی شکل می گیرد و در این ناحیه ذخیره می شود،بخش هایی از مغز که در گیر  در تصمیم سازی عمیق تر هستند برای مشارکت کامل در فعالیت متوقف می شوند.ولی همه می دانیم که عادات خوب و بد وجود دارد.
من سال ها صرف مطالعه اختلاف بین عادات افراد غنی و فقیر در کشور خودمان با پرسیدن از صدها نفر کردم.در گروه ثروتمندان ،این ها افرادی با درآمد ناخالص سالیانه بیش از ۱۶۰۰۰۰دلار  و دارائی های نقدی خالص ۳.۲میلیون دلار یا بیشتر هستند.فقیران را هم گروهی تعریف کردم که دارای درآمد ناخالص ۳۵۰۰۰دلار یا کمتر و سرمایه نقدی کمتر از ۵۰۰۰دلار هستند.
موقعی که کار را انجام دادم نتایج تحقیق خود را تحلیل کردم تا از عصاره آنها تجسمی از آن چیزی کسب کنم که به  توانگران امکان کامیابی می دهد در حالیکه به دیگران چنین امکانی نمی دهد‌.کتاب  حاصل از آن نتایج یک نوع دستورالعمل آموزشی برای چگونگی ثروتمند شدن بود.
حد فاصل بین عادات توانگری و تهیدستی شگفت انگیز است.اگر از قبل ثروتمند هستید،احتمال دارد به اکثر این عادات پایبند بوده باشید. چسبیدن به عاداتی که از آنها غفلت کرده اید نیز موفقیت تان را افزون تر می کند.اما مطمئن باشید:اگر اکنون بدون از فکر کردن به این اصول خوب عمل می کنید موفقیت را به چنگ خواهید آورد.
برخی اختلافات بین فقیر و غنی بدیهی هستند،در حالیکه سایر اختلافات کمی شگفت انگیزتر ند‌.مهم ترین عادات توانگران که می توانید برای رسیدن و حفظ پتانسیل توانگری خود  دنبال کنید بشرح ذیل هستند؛
۱-فقط از آنچه که دارید هزینه کنید
توانگران از خرج زیاد به هزینه درآمد آینده خود اجتناب می ورزند.آنها ۲۰درصد از درآمد خالص خودشان را پس انداز  و با ۸۰درصد باقیمانده زندگی می کنند.
در میان کسانی که با مشکل مالی دست به گریبان هستند تقریبا" همه بیش از درآمد خود هزینه می کنند.آنها بیش از آنکه بدست می آورند خرج می کنند،و بدهی ها کلافه شان می کند.اگر قصد دارید به کشمکش های مالی خاتمه دهید،باید به پس انداز و بودجه بندی چیزی که خرج می کنید عادت کنید.برخی از روش های ملموس برای بودجه بندی درآمد خالص ماهیانه بشرح ذیل است؛
*بیش از ۲۵درصد خرج مسکن نکنید،مهم نیست که مستاجر و یا مالک هستید.
*بیش از ۱۵درصد خرج غذا نکنید.
*سرگرمی ،کافه ،سینما ،بازی گلف و هر چیز دیگری را  بطریقی محدود کنید که بیش از ۱۰درصد مخارج صرف آنها نشود.تعطیلات نباید بیش از ۵درصد درآمد خالص سالیانه را به خود اختصاص دهد.
*بیش از ۵درصد را صرف وام های خودرو نکنید و هرگز خودرو کرایه نکنید.۹۴درصد توانگران بجای کرایه می خرند.این جماعت ماشین های خود را تا هنگامی که چرخ آنها می چرخد نگهه می دارند،در مدتی که خودرو را دارند از آن مراقبت زیادی می کنند بطوریکه در طولانی مدت موجب  صرفه جوئی می گردد.
*از انباشته شدن بدهی کارت اعتباری اجتناب کنید.اگر چنین کاری می کنید،نشانه روشنی است که باید از جای دیگری هزینه را تقلیل دهید.
به پس انداز و سرمایه گذاری بعنوان دو چیز کاملا" متفاوت بیندیشید.نباید هرگز پول پس انداز خود را از دست بدهید.سعی کنید بصورت یک موجودی اضطراری هزینه شش ماه زندگی را برای احتمال از دست دادن شغل یا کسادی کسب و کار ذخیره کنید.
تا حدی که استطاعت دارید در یک طرح بازنشستگی مشارکت کنید.اگر برای شرکتی کار می کنید که تا درصد معینی سهم مشارکت در طرح بازنشستگی را می پردازد عالی است.همیشه  موقعی که می توانید چنین پولی را  بدست آورید‌.
ادامه دارد
منبع؛ https://www.success.com
    ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور