ارزش یادآوری دارد که تکنولوژی دسترسی به فرهنگ را بهبود داده است و با چنین کاری,زمینه وسیع تری خلق کرده است.در خصوص موزیک,شاید این حوزه بیشترین تغییر ناشی از تکنولوژی را تجربه کرده است.بدین مفهوم که فرصت برای معتادان به موزیک جهت رفع عطش سیری ناپذیر آنها جهت گوش دادن به موزیک مطلوب آنها هرگز تا این اندازه فراهم نبوده است.پنی می گوید,"موقعی که در حال بزرگ شدن بودم,همه آنچه که در دسترس داشتم, فروشگاه فروش کاست محله یا نمایش رادیویی بود."
"ولی پسرم تازه دانشگاه را آغاز کرده است و نگرش او به فرهنگ کاملا" متفاوت است.با امکان دسترسی به هر باندی که می پسندد بزرگ شده است و دارای دانش جامعی نیز هست.از موزیک آنها اثر پذیرفته و به تمام کارهای آن باند  هم گوش می کند.در واقع یک کتابخانه فرهنگی وجود دارد که به سهولت در دسترس جوانان قرار دارد,در حالیکه برای نسل من چنین چیزی وجود نداشت."
اما چنین برداشتی از عمق و غنای فرهنگی توأم با ظهور احساسی از اطلاعات بیش از اندازه و نیاز به فیلتر نویز(اطلاعات نامناسب)است.به این خاطر است که  مراقبان آنلاین,وبلاگ نویس ها و ویدیو لاگ نویس ها(وی بلاگ) هدایت کننده همانند ملکه زیبائی زوئلا,24,برای ستاره اینترنت شدن شروع به افزایش کرده اند.
با اولین کتابش,دختر آنلاین,منتشر شده در ماه نوامبر و مخاطبی که تخمین زده می شود 26برابر مد مرسوم  بریتانیایی  است,زوئلا(مد بریتانیایی در یوتیوب)یک مثال کلیدی از آن چیزی است که دنیای آگهی "قهرمان جمعیت تأمین شده"می نامد,کسی که صدها هزار پوند در سال دریافت می کند و توسط برندهایی همانند یونیلیور (شرکت چند ملیتی بریتانیایی)برای ارتباط با گروههای سنی 18-30هرگز گریزان نشده پرداخت می کند.
سازمان های فرهنگی و جریان رسانه ای  از این عوامل سازنده سلیقه جوانان چه چیزی می توانند بیاموزند؟موفقیت آنها به پیشرفت های تکنولوژیکی نسبت داده می شود که تعامل و دسترس پذیری , افزایش اعتماد در میان مشتریان زرنگ دیجیتالی و ارتباط صمیمی بین تماشاگران و پخش کنندگان ویدیو لاگ ها را امکان پذیر می سازد. سازمان ها می توانند با استفاده از وقایع  جاری زندگی ,پستیبانی از بلاگ های ویدیویی و کلیپ های "کلاس حرفه ای "با  استادی اساتید صاحب نام  در ارتباط با شرکت یا مکان منظور شده برای اجرای کارهای هنری به تغییر ذائقه فرهنکی جوانان بپردازند.
بنابراین آیا تکنولوژی سلیقه فرهنگی را تغییر داده است؟روشن است روشی که فرهنگ را مصرف,خلق و یا به آن می اندیشیم بطور پیوسته در حال تحول است,همچنانکه در طول تاریخ چنین بوده است.اشکال جدید رسانه همیشه برخی از بحران های اخلاقی و ذهنی را بدنبال داشته است.ماشین های چاپ,روزنامه ها ,کتاب های جلد کاغذی و تلویزیون همه زمانی بعنوان تهدید هایی برای مشتریان,قدرت مغز و بافت اخلاقی عنوان گردیدند.
در حقیقت,تکنولوژی نیست که سلیقه را شکل می دهد,بلکه اشتیاق انسان برای ارتباط,به اشتراک گذاشتن و ارزیابی فرهنگ است که چنین می کند.تکنولوژی ابزار را فراهم می کند,اما با این وجود جامعه است که سلیقه را شکل می دهد.
(Source: theguardian.com)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور