10-"من تقریبا" با یک موتور معیوب از زمین بلند شدم."
بعنوان خلبان تجاری حین آموزش در حال پرواز با هواپیمایی تک موتوره بودم.به باند فعال هدایت شدیم و در حال بررسی های قبل از بلند شدن هواپیما بودیم.پس از تمام شدن مرحله شتاب گیری برای پرواز,همه چیز نرمال بود,تمام وسایل اندازه گیری سبز بودند.کنترل ترافیک هوایی به ما توصیه کرد که بواسطه ترافیک باند, مسیر خود در باند را کوتاه کنیم.درست پس از پایان ترافیک  و نزدیک به لحظه بلند شدن از زمین ,موتور هواپیمای ما بدون از اخطار متوقف شد.من و مربی ام متفکرانه به هم چشم دوختیم,چه کاری باید انجام دهیم؟به وسایل اندازه گیری نگاه کردیم,همه هنوز سبز بودند,پمپ سوخت روشن بود,مخلوط غنی بود.بنابراین وضعیت شگفت انگیز بود...
نیازی به گفتن نیست,پرواز را کنسل کردیم.اگر  نقص موتور چند دقیقه دیگر ادامه داشت,با ارتفاع خیلی زیادی برای فرود آمدن در هر قسمت باقیمانده ای از باند به هوا می رفتیم و برای دور زدن ارتفاع کافی نداشتیم.
11-"ما تقریبا" درست پس از بلند شدن از زمین تصادف کردیم"
کنترل ترافیک هوایی به هواپیمای من اجازه داد که بر روی باند35(شمال) در فرودگاهGFK از زمین بلند شود در حالیکه هم زمان به هواپیمای دیگری اجازه می دهد که از باند26(غرب) فرودگاه را ترک کند.این باندها در امتداد یکدیگر بودند.ما تقریبا" 500فوتی سطح زمین به هم برخورد کردیم.هواپیمای دیگر آنقدر نزدیک بود که می توانستم حالات چهره خلبان آن را ببینم.
 12-"من از میان خاکستر آتش فشان پرواز کردم"
با هواپیمای نظامی در حال ترک فرودگاه سیگونلای ایتالیا بودم.آتشفشان کوه اتنا برای چهار ساعت گذشته در حال فوران بود,اما کنترل ترافیک هوایی بخش جنوبی را عاری از خاکستر آتش فشان اعلام کرد.ما بطور مستقیم درون یک ابر خاکستر در2000فوتی مانده به ابر خاکستر آتشفشان برای بیش از 20دقیقه پرواز کردیم.هیچ شانسی برای اوج گرفتن و خارج شدن از ابر خاکستر  نداشتیم,بنابراین در نهایت با کم کردن ارتفاع بصورت اضطراری تا رسیدن به 1000فوت از ابرها خارج شدیم.بلافاصله متوجه عملکردهای نادرست موتور شدیم و باید از عملکرد دو دستگاه از چهار دستگاه اطمینان حاصل می کردیم.متأسفانه در اروپا,کنترل ترافیک هوایی برای رفع موانع مسئولیتی ندارد,و ما یک مسیر پروازی دریافت کردیم که بدان طریق یک راست به درون یک کوه پرواز می کردیم.ما خطا را رفع و دوباره به سمت فرودگاه تغییر مسیر دادیم تا یک فرود دو موتوره اضطراری بدون از حادثه داشته باشیم.من در واقع از کار افتادن هر موتوری را دور از انتظار نمی دانستم.انتظار نداشتم که از آن ابر خاکستر آتشفشان زنده خارج شویم.جستجو کنید تا دریابید که خاکستر آتشفشان چه تأثیری بر روی موتورهای جت دارد.
ادامه دارد
منبع;https://www.rd.com/advice/travel/scariest-moments-pilots/
ترجمه و تلخیص;غریب واحدی پور