مهم نیست که چه روشی انتخاب می کنید,بخش مهمی از ترک کردن ساخت یک طرح ترک است که برای شما مؤثر باشد.تاریخی را برای ترک برگزینید که زمانی را برای آماده شدن بدون از دست دادن انگیزه داشته باشید.به خانواده و دوستان بگوئید که در حال ترک هستید.از تمام سیگارها و زیرسیگاری خود در خانه,محیط کار و ماشین خلاص شوید.عوامل محرک جهت رفتن به سمت سیگار را مشخص و در خصوص چگونگی کنترل آنها تصمیم بگیرید.
*چگونگی ماندن در مسیر
روزهایی وجود دارند که می خواهید تسلیم هوس های خود شوید.آن کار را انجام ندهید.ترک کردن بهترین کاری است که تاکنون برای خود انجام داده اید,پس باید به طرح و نقشه خود ادامه دهید.
مراحل زیر را برای ماندن در مسیر رسیدن به یک زندگی عاری از دود دنبال کنید:
محرک های خود را بشناسید و در گام اول از آنها اجتناب کنید.محرک های خود و چگونگی مدیریت هر موقعیت را بنویسید .بویژه در سه ماه اول از موقعیت هایی اجتناب کنید که بطور نرمال شما را برای سیگار کشیدن وسوسه می کنند.طی این مدت با احتمال بیشتری دوباره شروع به سیگار کشیدن می کنید.
می دانید که چند روز اول سخت ترین ایام می باشند.احتمالا" بویژه اگر به تنهایی در حال ترک هستید احساس زود رنجی,افسردگی,کم تحرکی و خستگی می کنید.یک گروه حامی ترک سیگار در دسترس داشته باشید.می تواند یک دوست خوب و یا خط تلفنی باشد که بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید.
بمحض عبور از آن روزهای اول,شروع به احساس نرمال بودن بیشتری می کنید(هر چند هنوز هوس سیگار خواهید کرد)تسلیم هوس های خود نشوید.هر زمانی که در پی یک هوس بدنبال سیگار نمی روید,شانس های ترک شما افزایش خواهد یافت.عادات خود را تغییر دهید;دلبستگی لذت بردن دهانی را با چیز دیگری مانند خوردن ساقه های هویج یا تخمه های آفتاب گردان جایگزین کنید.به سرگرمی جدیدی با دوستان غیر سیگاری خود مشغول شوید.کاری را انجام دهید که مشغول باشید و استرس را کاهش دهد(البته نویسنده قدم زدن با سگ را ذکر کرده است).این کار احتمال موفقیت را بیشتر خواهد کرد.
خودتان را تشویق کنید;آنچه که در حال انجام آن هستید ساده نیست.موقعی موفقیت مهمی کسب می کنید,با چیزی که می پسندیدو از آن لذت می برید خود را تشویق کنید.
موقعی که دیگر سیگار نمی کشید,قادرید دیدگاهتان  نسبت به خود را تغییر دهد.مادامیکه قصد ترک سیگار را دارید,ممکن است از احساس غم و حرمان ترک آن متعجب شوید.چنین احساسی نرمال است.فقط اجازه ندهید که این احساس شما را به سمت سیگار بکشاند.
(Source: helpguide.org)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور