کم آبی بدن,اثرات جانبی داروها,افت های ناگهانی فشار خون ,قند خون پایین,سکته یا بیماری قلبی امکان دارد در بروز سرگیجه تأثیر داشته باشند.
احساس گیجی,منگی,ضعف یا غش کردن جزئی در میان بزرگسالان مسن تر عمومیت دارد.اگر چه معمولا" ناشی از هر عامل تهدید کننده حیات نیست,ولی می تواند باشد,بنابراین لازم است که مراقب باشید. 
دکتر شمای گروسمن یک استادیار طب اضطراری در دانشکده پزشکی هاروارد می گوید,"از آن صرفنظر نکنید.حتی اگر سرگیجه علتی جدی نداشته باشد,می تواند به صدمات جدی ناشی از افتادن منتهی شود.ودر بدترین وضعیت,امکان دارد که علت خودش تهدید کننده حیات باشد.
اگر احساس سرگیجه می کنید.دکتر گروسمن توصیه می کند که آب یا آب پرتقال بنوشید و دراز بکشید.اگر علائم بیش از 15دقیقه دوام داشته باشد,او می گوید زمان جستجوی کمک پزشکی از یک مرکز مراقبتی اضطراری یا فوری است.حتی اگر علائم کوتاه مدت هستند,حتی اگر فکر می کنید که علت را می دانید,سرگیجه خود را به دکتر گزارش دهید.
علت های اصلی سرگیجه و روش های رفع عمومی بشرح ذیل هستند:
1-کم شدن آب بدن
امکان دارد بر اثر گرمای خیلی زیاد,یا نخوردن و نوشیدن کافی یا بواسطه مرض آب بدن کم شود.بدون مایعات کافی,حجم خون کاهش می یابد,فشار خون پایین می آید,ومانع رسیدن خون کافی به مغز می شود,در نتیجه موجب سرگیجه می شود.دکتر گروسمن می گوید,"یک لیوان آب ممکن است برای بهتر کردن حال کفایت کند,اگر برای روزها خیلی نخورده یا ننوشیده اید,امکان دارد برای آب دار کردن مجدد بدن به آبی  خیلی بیشتر از آن نیاز باشد."ممکن است که نیاز به تزریق مایع داشته باشید.یک دکتر می تواند بررسی کند که آیا به الکترولیت هایی مانند پتاسیم و یا نمک نیاز دارید یا نه؟
2-اثرات جانبی داروها
گاهی اوقات بویژه داروهایی که فشار خون را پایین آورده یا ادرار را زیاد می کنند موجب سرگیجه می شوند.دکتر گروسمن می گوید,"اگر خیلی خوب اثر کنند,فشار خون را خیلی پایین آورده و موجب سردرد می شوند,داروهای ادرار آور در این خصوص انگشت نما هستند."روش رفع می تواند بسادگی تنظیم دوز(میزان دارو) یا آزمایش استفاده از داروی دیگری باشد.
ادامه دارد
(Source:health.harvard.edu)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور