1-کمبود خواب
ما همه کارهایی انجام می دهیم که می دانیم نباید انجام دهیم.اما برخی از آنها عادات بدی هستند که می توانند بر مغز تلفاتی اعمال کنند.برای مثال,فقدان خواب می تواند علتی برای بروز طیفی از بیماری های زوال عقل مانند آلزایمر باشد.بهترین حالت این است که ساعات خواب منظم داشته باشیم.اگر مشکل خواب دارید از الکل ,کافئین و وسایل الکترونیکی در شب استفاده نکنید و یک برنامه خواب یکنواخت روتین را آغاز کنید.
2-زمان تنهایی زیاد
انسان ها با رابطه اجتماعی برانگیخته می شوند.به تعداد دوستان فیس بوکی شما مربوط نمی شود,بلکه آنچه اهمیت داردیک حس واقعی ارتباط است.افرادی که چنین حسی را با برخورداری از حتی فقط چند دوست نزدیک اقناع می کنند شادتر و دارای کارائی بیشتری هستند.آنها همچنین با احتمال کمتری از نقصان در قوای مغز و آلزایمر رنج می برند.اگر احساس تنهایی می کنید,برخی دوستان را فراخوانید یا کار جدیدی مانند تنیس,موزیک و غیره را آغاز کنید که در ارتباط با سایر افراد باشید.
3-خوردن فست فود خیلی زیاد
بخش هایی از مغز که در ارتباط با یادگیری,حافظه و سلامت روانی است در کسانی که مقدار زیادی همبرگر,غذای سرخ کردنی,چیپس و نوشابه در رژیم غذای خود مصرف می کنند کوچکتر است.از سوی دیگر,توت ها,حبوبات,آجیل و سبزیجات برگ سبز عملکرد مغز را حفظ و تنزل قوای ذهنی را کند می کنند.بنابراین مرتبه بعدی که میل خوردن یک پاکت چیپس می کنید در عوض یک مشت آجیل بردارید و مصرف کنید.
4-ترکاندن هدفون
استفاده از هدفون با صدای کامل فقط به مدت 30دقیقه بطور دائم به سیستم شنوایی زیان می رساند.اما این سیستم فقط شامل گوش ها نمی شود:از دست دادن سیستم شنوایی در بزرگسالان مسن تر در ارتباط با مشکلات مغزی همانند آلزایمر و تلف شدن بافت مغز است. امکان دارد بخاطر این باشد که مغز برای درک آنچه که پیرامون آن گفته می شود باید به سختی کار کند چون آنچه را که شنیده نمی تواند در حافظه ذخیره کند.بنابراین صدای دستگاه را به کمتر از 60درصد حداکثر آن پایین بیاورید و سعی نکنید که در یک زمان بیش از دو ساعت از آن استفاده کنید.
5-نداشتن تحرک کافی
هر چه مدت طولانی تر بطور منظم ورزش نکنید,با احتمال بیشتری به زوال عقل مبتلا می شوید.همچنین با احتمال بیشتری به دیابت ها,بیماری قلبی و فشار خون مبتلا می شوید که همه آنها امکان دارد در ارتباط با آلزایمر باشند.لازم نیست که دوی ماراتن داشته باشید,نیم ساعت در یک باغ و یا پیاده روی تند و تیز در محل کارگر خواهد بود.مهم این است که آن را حداقل3روز در هفته انجام دهید.
6-سیگار کشیدن
سیگار کشیدن خوب نیست و می تواند مغز را کوچک کند.وضعیت حافظه را بدتر و احتمال ابتلای به زوال عقل از جمله آلزایمر را دو برابر کند.علاوه بر آن می تواند موجب بیماری قلبی,دیابت ها,سکته و فشار خون گردد.
7-پرخوری
اگر غذای زیاد حتی از نوع مطلوب استفاده می کنید مغز قادر به تشکیل شبکه قوی ارتباطی نیست که به فکر کردن و بخاطر آوردن کمک کند.پرخوری به مدت طولانی ممکن است منجر به اضافه وزن خطرناک گردد که می تواند موجب بیماری قلبی,دیابت ها و فشارخون گردد که همه در ارتباط با مشکلات مغز و بیماری آلزایمر هستند.
8-ماندن خیلی زیاد در تاریکی
اگر نور طبیعی کافی دریافت نکنید امکان دارد افسرده شوید که می تواند مغز را کند کند.تحقیق همچنین بیانگر آن است که نور خورشید به کارکرد خوب مغز کمک می کند.
(Source:webmd.com)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور