محققین هشدار می دهند,آلودگی هوا می تواند عامل صدها تصادف ترافیکی باشد.
مطابق با تحقیقی در دانشکده اقتصاد لندن,آلودگی هوا می تواند عامل صدها تصادفات خودرویی در سال باشد.
تحقیقی با بررسی پنج ساله اطلاعات نشانگر آن است که موقعی میزان دی اکسید نیتروژن(NO2)به اندازه فقط یک میکروگرم بر مترمکعب افزایش می یابد تعداد تصادفات تا 2درصد افزایش می یابد.
اگر چه ممکن است استنباط شود که اثر می تواند با ترافیک بیشتر بر روی جاده ها توضیح داده شودو بنابراین آلودگی بیشتر و تصادفات بیشتر,پژوهشکران دریافتند که افزایش تصادفات حتی موقعی که ترافیک فوق العاده هم منظور می شد ثابت می ماند.
آنها در عوض بر این باورند که هوای سمی به تواتائی راننده زیان می رساند ,در حالیکه چشمان آبکی و یک خارش بینی همچنین می تواند موجب حواس پرتی موتورسواران گردد.
از یک تحقیق اخیر عیان گردید که آلودگی هوای درون یک ماشین می تواند تا بیش از دو برابر بیرون باشدزیرا دی اکسید نیتروژن در یک فضای کوچک تشکیل می شود.
محقق برترلاتز سیجراز انستیتوی تحقیقاتی گرنت آم در خصوص تغییر اقلیم و محیط در دانشکده اقتصاد لندن گفت:"اگر چه قبلا" نشان داده شده بود که آلودگی هوا بطور معکوسی بر سلامت انسان و توانائی او برای انجام کارهای ذهنی تأثیر می گذارد.اما این اولین پژوهش منتشر شده ای است که اثر آن بر روی ایمنی جاده را نشان می دهد."
"تحلیل یک علت اتفاقی آلودگی هوا بر روی تصادفات جاده ای را شناسایی می کند,اما من می توانم فقط در مورد علت ارتباط نظریه پردازی کنم."
"تئوری اصلی من آن است که آلودگی هوا بر روی توانائی راننده اثر می گذارد,لکن,توضیحات دیگری مانند اینکه آلودگی هوا موجب حواس پرتی بدنی,شاید یک خارش بینی یا محدود شدن بینایی می گرددنیز امکان پذیر است."
آلودگی هوا می تواند از مواد سمی متفاوت شامل مونواکسید کربن,دی اکسید نیتروژن,دی اکسید سولفور,مواد ریز کوچک و ازن ناشی شود,اما مشخص گردیده است که دی اکسید نیتروژن بزرگترین اثر را دارد.
*میزان آلودگی هوا
سیجر یک نامزد فوق دکترا ,بریتانیا را به شبکه ای با 32ناحیه هرکدام 4784مایل مربع(7700کیلومتر مربع) تقسیم بندی کرد و تصادفات را از سال 2009تا2014بر حسب میزان آلودگی هوای تهیه شده توسط اداره حفاظت محیط زیست ترسیم کرد. 
او دریافت که افزایشی در غلظت دی اکسید نیتروژن(با بزرگترین تأثیر در حال وقوع در شهرها) فقط به اندازه یک میکرو گرم در هر متر مکعب بالای متوسط روزانه برای افزایش تعداد متوسط تصادفات در هر روز تا دو درصد کفایت می کند.
سیجر محاسبه کرد که در ناحیه ای شامل غرب لندن که گاهی اوقات دارای بالاترین میزان آلودگی است,کاهش حدود 30درصدی در میزان دی اکسید نیتروژن می تواند تعداد تصادفات رانندگی در هر روز را تا 5درصد کاهش دهد.
میزان دی اکسید کربن در نواحی آلوده لندن می تواند بطور متوسط به بیش از 97میکروگرم بر مترمکعب برسد.
هرسال حدود 150000تصادف در بریتانیاکه در آنها فردی زخمی می شود بوقوع می پیوندد بنابراین جلوگیری از وقوع حداقل دو درصد تصادم ها می تواند هزاران تصادف را دفع کند.
(Source:The Telegraph)
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور