در حالیکه اوتیسم بطور نرمال قبل از سال دوم زندگی تشخیص داده نشده و درمان نشود,کارهایی وجود دارد که در صورت عدم رضایت بخش بودن رشد عاطفی و اجتماعی کودک والدین باید انجام دهند. نباید منتظر یک تشخیص رسمی جهت شروع پرداختن به تأخیرهای رشد و کار کردن برای تقویت پیوندی باشید که به اشتراک می گذارید.این کاری است که حتی موقعی کودک شما یک نوزاد است,می توانید انجام دهید.
پیوند وابستگی رابطه ای منحصر بفرد بین نوزاد تان و شما بعنوان سرپرست اولیه او است.این رابطه پیوند غریزی است که هر دو شما را به سمت هم می کشاندو تضمین کننده رفع نیازهای نوزاد درمانده و آسیب پذیر شما خواهد بود.در دهه نود انفجاری در یادگیری پرده از روی این حقیقت برداشت که این رابطه منحصر بفرد یعنی پیوند وابستگی فاکتوری کلیدی در توسعه فیزیکی,فکری,عاطفی و اجتماعی نوزاد شما است.
کیفیت پیوند وابستگی متغیر است.پیوندی پایدار یک شالوده بهینه برای زندگی نوزادتان مهیا می کند:اشتیاق برای آموختن,خودآگاهی سالم,اعتماد و توجه به دیگران
یک رابطه وابستگی ناپایدار,رابطه ای که عاجز از رفع نیاز نوزاد برای ایمنی و قوه درک است به گم گشتگی راجع به خویشتن و مشکلاتی در یادگیری و ارتباط با دیگران منتهی می شود.
*خلق وابستگی پایدار برای یک کودک اوتیسمی
کیفیت یک پیوند وابستگی بین سرپرستان و کودکان آنها متغیر است و می تواند در خصوص یک کودک اوتیسمی چالش برانگیزتر باشد.زیرا یک کودک اوتیسمی می تواند یک ورودی حسی را بصورت نامطبوع تجربه کند,یک سرپرست لازم است که بطور ویژه ای نسبت به نشانه های غیر کلامی کودک دقیق باشد.اجازه دادن به یک کودک اوتیسمی برای گام برداشتن در جهتی به منظور خلق یک وابستگی پایدار حیاتی است.
برقراری پیوند بصورت پایدار حتی موقعی که مشکل تر است,ارزش تلاش را دارد زیرا رشد بهینه در کودک شما را تشویق می کند.
ست ابزار راهنمای هوش هیجانی آزاد می تواند به والدینی که بخاطر استرس مراقبت از یک کودک اوتیسمی دچار چالش هستند,کمک کند.
منبع; http://www.helpguide.org/articles/autism/autism-symptoms-and-early-signs.htm
ترجمه و تلخیص;غریب واحدی پور 
طیف اوتیسم ,ارتباط غیر کلامی, رشد بهینه, استرس,کودک اوتیسمی