یک اختلال رفتاری یا عاطفی مربوط به مشکلات عاطفی تجربه شده بوسیله کودکان و نوجوانان است.تفکیک رفتار دردسرساز از یک مشکل عاطفی جدی سخت است چون رفتارهای بچه ها بر روی طیف پیوسته ای قرار می گیرد.هنگامی گفته  و یا تشخیص داده می شود که یک کودک دارای اختلالی ویژه است که رفتارهایش شدید بوده و غالبا"تکرار شوند.
حرفه ای ها از رفتار یک بچه می توانند دریابند که به یک اختلال سلامت روان ویژه مبتلا بوده و یا فقط دارای مشکلی است که تمام بچه ها گاهی اوقات ممکن است تجربه کنند.
مطابق با تحقیقی در خصوص اختلالات عاطفی,مغز کودک مبتلا به یک اختلال در مقایسه با کودکانی که آن مشکلات را ندارند به روش متفاوتی اطلاعات را دریافت و پردازش می کند.لکن این امر در مورد تمام کودکان دارای اختلالات عاطفی صدق نمی کند.
تکنولوژی هائی که سیستم عصب های مرکزی و رابطه بین شیمی مغز و رفتار را بررسی می کنند,دستیابی به درک جدیدی در مورد توسعه اختلالات عاطفی را امکان پذیر می سازند.لکن یکی از مهمترین منابع اطلاعات مورد استفاده توسط حرفه ای ها جهت تشخیص اطلاعات ذهنی یا عاطفی مصاحبه هائی با کودک,والدین و سایر اعضای خانواده است. 
 حرفه ای ها به اختلالات رفتاری و عاطفی نگرش های متفاوتی دارند.آموزش,تجارب و فلسفه حرفه ای ها در مورد علت مشکلات یک کودک معمولا" شکل دهنده نظریه و طرح درمانی آنها است.سیستم طبقه بندی "کتابچه آماری و تشخیص اختلالات ذهنی"ویرایش بازنگری شده چهارم(DSM-IVR)عمومی ترین مرجع در ایالات متحده آمریکا است که فهرستی از اختلالات رفتاری و عاطفی را از لحاظ معیار تشخیصی فراهم می کند.
اختلالات تطبیق به علائم رفتاری یا عاطفی بروز داده شده توسط کودکان اشاره دارد که هنگام عدم ناتوانی جهت تطبیق مناسب خودبا تغییرات و یا وقایع استرس زا در زندگی برای یک دوره زمانی معین حادث می شوند(بین3و6ماه پس از یک واقعه استرس زا و یا تغییر).علائم با پریشانی و یا اختلال در عملکرد اجتماعی یا مدرسه مشخص می شوند.اختلالات تطبیق نسبتا" عمومیت داشته و بین 5و 20درصد کودکان را تحت تأثیر قرار می دهند.
اختلالات اضطراب اختلالاتی هستند که ویژگی اصلی آنها اضطراب بیش از اندازه است.این گروه شامل ترس از مدرسه,اختلال استرس ناشی از آسیب در گذشته,اختلال استنکاف,اختلال وسواسی ,اختلال وحشت زدگی و حمله وحشت زده هستند.اضطراب موقتی بعنوان عکس العملی تجارب استرس آفرین در خانه و مدرسه مختص همه کودکان است.اما موقعی که شدید شده ,استمرار داشته باشد و درعملکرد کودک اختلال ایجاد کند.ممکن است بعنوان اختلال اضظراب تشخیص داده شود.
منبع;https://www.questia.com/library/psychology/child-and-adolescent-psychology/emotional-behavioral-disorders
ترجمه و تلخیص;غریب واحدی پور
اختلالات روانی و عاطفی, کودکان و نوجوانان, پریشانی ,شیمی مغز ,اختلالات تطبیق