نوشته شده توسط؛شلدن رید
آیا کسی را می شناسید که همیشه هیچ احترامی برای دیگران قائل نیست و برای اعمال مخرب خودش کمتر دچار افسوس و پشیمانی می شود؟توصیه های ذیل کمک می کنند تا رفتار جامعه ستیزانه را شناسائی و به مشکلات یک جامعه ستیز رسیدگی کنید.
اختلال شخصیت جامعه ستیز چیست؟
اختلال شخصیت جامعه ستیز (ASPD) همچنین معروف به جامعه ستیزی( sociopathy)شامل الگوی ماندگار سنگ دلی و بی عاطفگی نسبت به دیگران و بی احترامی به نرم ها و قوانین اجتماعی است.مبتلایان به این اختلال گاهی اوقات جامعه ستیزان نیز نامیده می شوند.
بسته به شدت اختلال،افراد دارای اختلال شخصیت جامعه ستیز در ابراز همدلی یا مراقبت از دیگران دچار مشکل هستند.یک وجدان یا قوه تشخیص خوب  و بد ضعیف به آنها اجازه می دهد تا اطرافیان را فریب داده و بازیچه خودشان قرار دهند.آنها می توانند متخاصم و دارای رفتاری آنی و بدون فکر نیز باشند و ممکن است برای اعمال خودشان دچار افسوس و پشیمانی نشوند.مبتلایان به اختلال شخصیت جامعه ستیز متمایل به ارتکاب اعمال خود تخریبی هستند و ممکن است مشکلات قانونی مکرر را تجربه کنند.
بدیهی است،کسانی که جامعه ستیز هستند تمایل ضعیفی برای برقراری ارتباط با دوستان،خانواده و  علائق رمانتیک دارند.در صورتیکه فرد محبوب تان به اختلال شخصیت جامعه ستیز مبتلا باشد،امکان دارد بواسطه فقدان ملاحظه و نگرانی او بطور مداوم خودتان را در معرض آسیب ببینید.برای مثال،در مورد مسائل مالی دروغ می گوید،هر وقت که نیازش ایجاب کند از شما دزدی می کند.ممکن است به سختی دریابید که چه موقع اعتماد کرده و چه زمانی او را از خود دور سازید.حتی امکان دارد با این ترس زندگی کنید که شاید اعمال او موجب آسیب رساندن فیزیکی به شما گردند.
 شخص مبتلا به اختلال شخصیت جامعه ستیز غیر محتمل است که برای رفع عارضه خود در جستجوی کمک باشد.عمدتا"از پذیرش مسئولیت رفتار خودش امتناع می ورزد و بسادگی زیانی را که به اطرافیان می رساند نادیده می گیرد.لکن، امکان دارد درمان را بعنوان بخشی از یک تنبیه قانونی جستجو کند یا  رنج و مشقت هایی را بواسطه رفتار خود تخریبی تجربه کند.
با درک بیشتر اختلال،می توانید برای شناخت جامعه ستیزان بیاموزید،مرزهایی برای حفاظت از خودتان برقرار ستزید و عزیزی را که در پی کمک است راهنمایی کنید.
*علائم اختلال شخصیت جامعه ستیز
برخی تخمین ها نشان می دهد که ۱تا۴درصد جمعیت دارای اختلال شخصیت جامعه ستیز هستند.اما چگونه می توانید بگوئید که کسی جامعه ستیز است؟بر اساس کتابچه آماری و تشخیصی اختلالات روانی( DSM-5)،اگر کسی به این اختلال مبتلا باشد،قبل از سن ۱۵سالگی دارای سه یا تعداد بیشتری از هفت علامت ذیل است:
۱)نادیده گرفتن نرم های اجتماعی در ارتباط با قوانین؛فرد مبتلا به اختلال شخصیت جامعه ستیز ممکن است بطور مرتب بدون از نگرانی دزدی کند و قانون ترافیک را نقض کند‌.
۲)تقلب؛آنها بسرعت به شما و دیگران دروغ می گویند.بخاطر پول یا به سادگی جهت مضایقه اطلاعات از مردم کلاهبرداری می کنند،راجع به اعمال خودشان شما را در بی خبری نگهه می دارند.
۳)رفتار آنی و بدون فکر؛برای مثال کسی که اختلال شخصیت جامعه ستیز دارد ممکن است شغلی را بطور ناگهانی و بدون از دلیل معقول ترک کند یا به میگساری و رفتار سکسی پر خطر مشغول شود.
۴)پرخاشگری؛آنها اغلب ممکن است تند مزاج بنظر برسند یا از طریق بدرفتاری فیزیکی و کلامی خشم خود را بر روی دیگران خالی کنند.امکان دارد در حال پرتاب اشیاء به سمت دیوار یا بروز خشم در کشمکش های  توام با فحش و ناسزا و صدا زدن دیگران با نام های توهین آمیز دیده شوند.
۵)بی اعتنایی به ایمنی خود و دیگران؛یک فرد مبتلا به اختلال شخصیت جامعه ستیز ممکن است عادت رانندگی با بی باکی داشته باشد و اسلحه های گرم را با بی دقتی دستکاری و حمل کند.
۶)وظیفه نشناسی؛آنها ممکن است دلواپس پس دادن پولی که قرض گرفته اند یا ظاهر شدن در دادگاه نباشند و شاید با حق بجانبی یا گستاخی از این مسئولیت ها فرار کنند.
۷)فقدان پشیمانی و افسوس؛آنها در ارتباط درد یا اسباب زحمتی که هر یک از موارد فوق برای دیگران بوجود آورده اند خون سرد و بی تفاوت هستند.
*اختلالات هم زمان و مشابه
اختلال شخصیت جامعه ستیز همراه با اختلالات ذیل بعنوان اختلال شخصیت گروهBطبقه بندی می شوند:
۱)اختلال شخصیت نمایشی  (HPD)
۲)اختلال شخصیت مرزی (BPD)
۳) اختلال شخصیت خود شیفته  (NPD)
این گروه از اختلالات شخصیت بوسیله احساسات ناپایدار و رفتار غیر قابل پیش بینی توصیف می شوند.وقوع هم زمان آنها با همدیگر به مسیر درمان و تشخیص پیچیده تر منجر می گردد.
ادامه دارد