آیا خود یا کسی را می شناسید که همیشه در جستجوی توجه باشد حتی اگر موجب بروز مشکلاتی در کار و رابطه شود؟بیاموزید که چگونه علائم اختلال شخصیت نمایشی را شناسایی و این اختلال را کنترل کنید.
اختلال شخصیت نمایشی چیست؟
اختلال شخصیت نمایشی( HPD)که گاهی اوقات اختلال شخصیت دراماتیک(مهیج) نیز نامیده می شود،در برگیرنده یک الگوی مداوم جستجوی توجه مفرط و نمایش های احساسی اغراق آمیز است.در زیر اینگونه رفتار،اشتیاق شدیدی برای تایید و تصدیق وجود دارد‌.فرد مبتلا به HPD موقعی که در مرکز توجه نباشد ممکن است ناراحت شود و دست به هر کاری بزند تا احساس کند دیده می شود و مورد محبت قرار می گیرد.
اکثر ما گاهی اوقات مشتاق توجه یا تحسین هستیم.اما همچنانکه در مورد سایر اختلالات شخصیتی صادق است، مبتلایان به اختلال شخصیت نمایشی برای وفق دادن رفتارشان با موقعیت های مختلف دچار مشکل هستند.آنها در زمان های نامناسبی مانند محیط کار ممکن است "اغراق آمیز"یا "تماشایی"جلوه کنند.رفتار سبک سرانه(لاس زنانه) آنها امکان دارد به دوستی ها و روابط عاشقانه زیان برساند.
مبتلایان به HPD تمایل به خود محوری دارند و از ظرفیت کمی برای خود تردیدی و عدم اعتماد به نفس برخوردارند.بدین علت،اغلب درک نمی کنند که یک اختلال دارند یا نمی فهمند که چگونه رفتار آنها پیامدهای ناخواسته ای دارد.
البته،هر فرد مبتلا به HPDکاملا" ناتوان از درک عارضه خود نیست.اگر از مشکلاتی که این اختلال در زندگی تان خلق می کند آگاه باشید،ممکن است درک کنید که چگونه با اشتیاقی برای تایید و تصدیق برانگیخته می شوید.حس خود ارزشی تان به چگونگی دیدگاه دیگران در مورد شما پیوند خورده است.بدین علت،حتی جزئی ترین انتقاد یا طرد اجتماعی می تواند بطرز غیرقابل باوری ویرانگر احساس شود.ممکن است برچسب "نازک نارنجی"خورده باشید یا خیلی اوقات به شما گفته شده باشد که "آرام باشید"یا به افراد احساس نزدیکی کرده اید،اما بعدا" با نومیدی و شگفتی به یک طرفه بودن آن احساسات پی برده اید.
شاید خودتان را گرفتار در یک الگوی خود تخریبی بیابید،چون بنظر می رسد که همیشه رفتارتان موجب شده است تا تلاش هایتان برای پذیرش کم ارزش شوند.
 امکان دارد بطور مکرر از خودتان بپرسید که"چرا من اینگونه ام؟"
بطور مشابه،اگر کسی را که دوست دارید دارای HPDباشد،ممکن است بطور منظم از اعتبار و صحت اعمال و رفتار او بپرسید.آیا صادق است یا بیش از اندازه اغراق می کند؟ممکن است از رفتار تحریک آمیز و نمایشی او بر آشفته و خجل شوید،گویی در حال تماشای یک نمایش هستید.یا شاید بواسطه خود محور بودن او، احساس بیهودگی کرده و حس می کنیدکه  خودتان دیده نمی شوید.
خواه نگران رفتار خود یا کس دیگری باشید،بدانید که تنها نیستید.تخمین زده می شود که دو تا سه درصد جمعیت از اختلال شخصیت نمایشی رنج می برند.با درک بیشتر این اختلال،می توانید علائم و دلایل آن را شناسایی کنید،استراتژی های خودیاری را کشف کنید یا بیاموزید که به یک فرد محبوب خودتان کمک کنید.
*علائم اختلال شخصیت نمایشی
عده زیادی از مردم در زمان های معین،عاشق در مرکز توجه بودن هستند. اما چگونه می توانید HPDرا از  یک اشتیاق نرمال برای جلب توجه تشخیص دهید.
بر اساس کتابچه آماری و تشخیصی اختلالات روانی( DSM-5)،برای شما یا کسی که دوستش دارید  تشخیص ابتلا به اختلال شخصیت نمایشی مستلزم وجود پنج یا تعداد بیشتری از هشت علامت ذیل است:
۱)ناراحتی موقع در مرکز توجه نبودن؛یک شخص مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی همیشه در جستوی توجه دیگران است.اگر در حال دریافت توجه نباشید،احساس شوربختی و ناراحتی می کنید.ممکن است برای اینکه احساس کنید دیده می شوید داستان های اغراق آمیزی بگوئید،یا برای جلب دوستی و محبت دیگران،بطور مفرط از آنها تعریف و تمجید کنید.
۲)اعمال فریبنده و گمراه کننده؛برای جلب توجه،امکان دارد سبک سری کرده یا برای برقراری ارتباطات جنسی در موقعیت های نامناسب با مثلا" رئیس یا همکاران تلاش کنید بطریقی که به بروز مشکلاتی در محیط کار منجر گردد.
۳)احساسات متغیر و سطحی؛برای مثال امکان دارد بسرعت از خشم به غم برانگیخته شوید.اگر چه احساسات شدید بنظر می رسند،اما نوسان شدید می تواند موجب شود تا غیر صمیمی و سطحی بنظر برسید.
۴)تاکید بر ظاهر فیزیکی؛ممکن است سعی کنید که با زرق و برق و آشکارسازی ساز و برگ یا اغلب با تغییر رنگ مو جلب توجه کنید.
ادامه دارد