سلامت روانی هر عنصر زندگی از عملکرد کاری تا روابط با شریک زندگی،خانواده و دوستان را تحت تاثیر قرار می دهد.علاوه بر آن  می تواند بر توانائی خوابیدن و نیز چیزهای کمتر محسوسی شبیه احتمال ریسک کردن،اعمال فشار ذهنی و احساس هیجاناتی مانند سپاسگزاری،شادی و خرسندی اثر بگذارد.
ممکن است ندانید که در حال تجربه اثرات مربوط به عارضه سلامت روانی هستید،چون امکان دارد بدون از حتی درک اینکه در حال کشمکش هستید زندگی روزانه خود را راهبری کنید.بر اساس اعلام بخش سرویس های انسان و سلامت ایالات متحده،برخی از علائم هشدار اولیه که بیانگر آن هستند که امکان دارد در حال کشمکش با مشکلات سلامت روانی باشید بشرح ذیل هستند:
۱)خورد وخوراک خیلی کم یا خیلی زیاد
۲)خواب خیلی زیاد یا خیلی کم
۳)فقدان انرژی
۴)نوسانات خلق و خو
۵)جنگ و نزاع با عزیزان خود
۶)احساس دست پاچگی،فراموشکاری،عصبانیت،خشم یا ناراحتی
*عوارض عمومی سلامت روانی
موقعی مردم به سلامت روانی فکر می کنند،آنها ممکن است به اختلالاتی شبیه اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی بیندیشند.اگرچه این ها عوارض جدی مستلزم درمان هستند،ولی عمومی ترین عوارض در قلمرو سلامت روانی نیستند.اختلال دو قطبی فقط حدود 2.6% آمریکایی ها و اسکیزوفرنی فقط 1% را تحت تاثیر قرار می دهد،در حالیکه  تقریبا" 10%آمریکایی ها با بیماری های افسرده کننده و  20% با اختلالات اضطراب دست به گریبان هستند.
بخاطر شیوع اضطراب و افسردگی در ایالات متحده،اطلاع از اثرات و علائم هر یک مهم است.در ذیل،به عمومی ترین عوارض سلامت روانی می پردازیم که مردم با آنها مواجه هستند.
۱)اضطراب
گاهی اوقات یک احساس اضطراب یا عصبانیت ناگهانی نرمال است.در مجموع،سطحی از اضطراب یک بخش ضروری زندگی است،اجداد ما هزاران سال قبل به اضطراب بعنوان روشی برای آشکار ساختن تهدیدها نیاز داشتند.
اگر برای بار اول ،سر کار قبل از ارائه مطلبی یا هنگام بازی خطرناک زیپ لینگ عصبی و متشنج می شوید،احتمالا" در حال تجربه دوز  سالم و نرمالی از اضطراب هستید.لکن اگر اضطراب تان ادامه داشته و تمام ذهن تان را مشغول کرده باشد می تواند مشکل ساز باشد.
براساس راهنمای موسسه ملی سلامت روان (NIMH)؛اختلال اضطراب هنگامی مشکل ساز می شود که اضطراب فرد محو نمی شود و بمرور زمان می تواند بدتر شود.اثرات آن هم می تواند در فعالیت های روزانه مانند عملکرد شغلی،کار مدرسه و روابط اختلال ایجاد کند.
عوارض مختلفی که زیر چتر  بزرگتر اضطراب قرار می گیرند شامل اختلال اضطراب فراگیر  (GAD)،فوبیاها،اضطراب اجتماعی و حملات پانیک هستند که تقریبا" بر یکی از هر پنج نفر بزرگسال در ایالات متحده اثر می گذارند. GADیکی از عوارض شایع تر اضطراب فقط در حال اثر گذاری بر زیر 3%  بزرگسالان است(در زنان عمومی تر از مردان است).
بر اساس تعریف موسسه ملی سلامت روان (NIMH)،اگر برای شش ماه در اکثر روزها ،نگرانی یا اضطراب خیلی زیاد  را تجربه کنید،ممکن است به GAD مبتلا شده باشید.این نگرانی ها می تواند در مورد هر چیزی از شغل و روابط تا سلامت بدنی باشند.اگر عصبی و متشنج هستید،برای تمرکز  مشکل دارید یا به سختی از خواب پر آسایش بهره مند می شوید ممکن است GAD داشته باشید. 
۲)افسردگی
بعنوان انسان ها،رنج هیجاناتی که احساس می کنیم در دو کرانه متضاد قرار دارند.بسته به آنچه در زندگی هایمان جریان دارد،امکان دارد روزی  احساس برانگیختگی و شادی کنیم،اما روز بعد احساس غم و خشم کنیم.
هیجاناتی مانند غم،خشم و ترس بخش نرمالی از زندگی انسان هستند.اما وقتی که این احساسات شدید و ماندگار می شوند،می توانند علامت یک افسردگی بالینی یا اختلال افسرده کننده دیگری باشند.
بر اساس تعریف موسسه ملی سلامت روان؛افسردگی بالینی با برخی از علائم ذیل در اکثر روزها(برای بخش عمده روز)به مدت حداقل دو هفته شناسائی می شود،:غم یا احساس تهی بودن ماندگار،نومیدی،کج خلقی و زود رنجی،احساسات گناه،فرسودگی،اضافه یا کاهش وزن،تغییرات در اشتها،و بی علاقگی نسبت به سرگرمی و فعالیت هایی که قبلا" دوست داشتید.
علاوه بر افسردگی بالینی،سایر عوارضی که زیر چتر اختلالات افسرده ساز قرار می گیرند شامل افسردگی پس از زایمان  و اختلال عاطفی فصلی (SAD)هستند.
۳)سایر عوارض سلامت روانی
علاوه بر افسردگی و اضطراب و عوارض مربوط به آنها،بیماری های روانی مختلف دیگری نیز وجود دارد.مردم می توانند به اختلالات شخصیتی (مانند اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت خود شیفته)،اختلالات خورد و خوراک (مانند بی اشتهایی و جوع بقر)،اختلالات دیوانگی (شبیه اسکیزوفرنی)،اختلال استرس پسا آسیب و سوء استعمال مواد نیز مبتلا شوند.
ادامه دارد