نوشته شده توسط؛امندا انایاتی،۲۵آوریل۲۰۱۹
یکی از سوالات پر تکرار در طی دوره کارم بعنوان یک متخصص استرس آن است که "چگونه می توانم استرس را از زندگی ام حذف کنم؟" در نگاه اول هیچ تردیدی ندارم که جوابم برای اکثر کسانی که آن را می شنوند شگفت آور و غیر قابل باور است.
دو حقیقت هست که نیاز است راجع به زندگی عاری از استرس بدانید:
۱)زندگی بدون از استرس،صرفنظر از اینکه چه کسی هستید یک افسانه است.تمام زندگی محرکی است که شما را از آرامش خارج می سازد و استرس فقط با مردن  متوقف می شود.
۲) درحالیکه نمی توانید استرس یا اضطراب را انکار یا حذف کنید،اما اغلب می توانید آن را بهتر درک و کنترل کنید و گاهی اوقات از آن حتی بعنوان راهنما و قدرت برتر خود هم استفاده کنید.پس اگر استرس بتواند به نفع شما بکار رود،چرا می خواهید آن را کاملا" حذف کنید.
*طیف استرس
نکته کلیدی برای کنترل استرس، درک آن به روش ظریف تری  در امتداد یک طیف با قائل شدن تمایز بین استرس خوب،استرس سمی و استرس قابل تحمل است.چون در بحث از استرس،ادراکات ما مهم هستند و حتی داستان هایی که بطور مکرر از آنچه در حال وقوع است می گوئیم نیز مهم ترند.
استرس کمتر راجع به اتفاقی است که برای شما بوقوع می پیوندد و بیشتر راجع به چگونگی اندیشیدن به اتفاق و نحوه درک آن است.ادراکات ما و داستان هایی که خودمان بطور پیوسته می گوئیم به لنزی مبدل می شوند تا از میان آن هر اتفاقی را بعنوان یک تهدید تنبیه کننده یا فرصت و دعوتی برای تغییر تفسیر کنیم.
بله،نوعی از استرس وجود دارد که مضر است.استرس سمی شامل برانگیختگی قوی واکنش جنگ یا گریز بدن است.این استرس موقعی که تسکین نیابد و در فقدان فاکتورهای حفاظتی مرگبار و خیلی خطرناک می شود.
استرس خوب در سر دیگر طیف،نجات دهنده و تسهیل کننده زندگی است.می تواند کمک کند تا ضرب العجل دشواری را سر موقع به سرانجام برسانید،به خوبی از عهده امتحانی برآئید،شور و برانگیختگی یک رمان جدید را احساس کنید یا نطقی درخشان ارائه دهید.
نتیجه تحقیق بدیع صورت گرفته توسط عصب شناس فردوس دابار،رنجی از فواید این نوع واکنش استرسی حساس را اثبات می کند.تجربیات دابار نشان می دهد که جهش های ناگهانی کوتاه استرس می تواند حتی به بهبود بهتر از عمل جراحی کمک کند‌‌.
بین استرس سمی و مطلوب،استرس قابل تحمل قرار دارد،که اغلب خیلی شبیه به استرس بد بنظر می رسد یا احساس می شود با این استثناء که تسکین می یابد یا با فاکتورهای حفاظتی همراه می شود.استرس قابل تحمل در دل آن چیزی قرار دارد که شاعران و فیلسوفان  وقتی می گفتند که"مانع درون مسیر خود مسیر می شود"و " آنچه ما را نکشد قویتر می سازد." در واقع راجع به آن سخن گفته اند.
استرس قابل تحمل کمک می کند تا بعنوان یک انسان رشد کنیم،بیاموزیم و تکامل یابیم.می تواندکمک تا دنیا را درک کنیم،الگوهای خوب و بد را ببینیم و بصیرت هاو راه حل های بدیع ناشی از درد زحمت و بدبختی را کشف کنیم.روایت ها و داستان های ما از یک سو  و خود مراقبتی عمدی ما از سوی دیگر عامل مهم و اصلی انتقال از استرس سمی به قابل تحمل هستند.
*بهینه سازی استرس خوب،حفاظت در مقابل استرس سمی
یکی از اولین مصاحبه هایم بعنوان مقاله نویس CNN با دکتر مکیل جروی،روانشناسی با عملکرد برجسته بود.جروی با برخی از نخبه ترین ورزشکاران دنیا کار می کرد تا به آنها جهت دستیابی به استراتژی هایی کمک کندتا نه فقط بهتر عمل کنند،بلکه تحت فشار بیش از حد کامیاب و موفق شوند.
بر اساس اظهار نظر جروی،"کل استرس بدان معنا است که ما در‌پروسه تغییر هستیم.هر کسی می خواهد رشد کند،اما بطریقی هیچ کس نمی خواهد تغییر کند."اما نمی توانید یکی را بدون از دیگری داشته باشید.او به قهرمانان خود آموزش می دهد تا به استرس بیش از حد بعنوان گذرگاهی ضروری بسوی ممتاز شدن بنگرند و بمراتب از آن اجتناب کنند،تا نقطه بی تابی و فوق طاقت خودشان را بعنوان گذرگاهی بسوی موفقیت های عظیم ببینند.
جروی به من گفت،"فشار می تواند یک هدیه شگفت انگیز باشد."ذهن و تمرکز ما را قویتر می سازد...رشد بدون از تغییر غیر ممکن است.نمی توانید یکی را بدون از دیگری داشته باشید.و کل استرس بدان معنا است که ما در تغییر هستیم."
حرکت از استرس بعنوان یک بازی پایان دهنده به یک بازی تغییر دهنده شامل سه گام مهم است:
ادامه دارد