توصیه۲:بهبود مهارت های اجتماعی
اگر انزوا و گوشه نشینی هنجار باشد،ممکن است شناخت و و انتقال علائم کلامی و غیر کلامی ظریف تر برای شما سخت تر باشد.تمرین این مهارت ها می تواند کمک کند تا از ارتباط بد اجتناب ورزید و در موقعیت های اجتماعی راحت تر شوید.
۱)سعی کنید کنجکاو باشید.اگر بنظر می رسد که در یک مکالمه نمی توانید از گفتگوی کوتاه فراتر روید،تصمیم بگیرید که راجع به شخص دیگر بیشتر بیاموزید.از سوالات"نه" و "بله" ساده عبور کنید،مانند"آیا از خواندن کتاب ها لذت می برید؟" سوالاتی مانند"اخیرا" از خواندن چه کتاب هایی لذت برده اید؟"می توانند منجر به مکالمات جالب تر و تقویت ارتباطات عمیقتر شوند.
۲)خودتان را در لحظه حال استوار سازید.جدایی  و انزوا بی حسی یا قطع ارتباط با دنیای پیرامون است.موقعی که تنها هستید ممکن است خود را منزوی احساس کنید،اما در حین موقعیت های اجتماعی با بیرون کشیدنتان از لحظه حال نیز ممکن است چنین احساسی را تجربه کنید. برای استقرار و استواری خودتان در لحظه حال باید استفاده از حس های خود را تمرین کنید.برای مثال،بر لحن صدای شخص مقابل تمرکز کنید.گاهی اوقات انزوا در ارتباط با ترومای گذشته است،بنابراین ممکن است  برای رفع مشکل نیاز باشد با یک درمانگر کار کنید.
۳)مهارت های غیر کلامی را پرورش دهید.موقعی که علائم غیر کلامی سخنان تان را کامل می کنند،پیغام تان در مقایسه با دیگران روشن تر و اصیل تر می شود.از سوی دیگر،اگر بین پیغام های کلامی و غیر کلامی شما گسستگی وجود داشته باشد،ممکن است افراد دیگر را گیج کنید.برای مثال،اگر در حال دادن خبر خوب ناتوان از لبخند زدن باشید،امکان دارد شنونده صداقت تان را زیر سوال ببرد.برای بهبود مهارت های ارتباطی غیر کلامی،بیاموزید که بیشتر در زمان حال باشید،آگاهی احساسی خود را پرورش دهید و درک زبان بدن دیگران را بیاموزید.
توصیه۳:برقراری ارتباط اجتماعی را قابل حصول تر سازید
موقعی که اختلال شخصیت اسکیزوئید دارید،حفظ یک زندگی اجتماعی می تواند مستلزم تلاش خیلی زیادی باشد.اگر احساسی مشابه با انجام کار خیلی زیادی دارید،می توانید با آزمودن استراتژی های جدید، فرآیند را کمتر خسته کننده سازید.
۱)استفاده از شیوه پیام نوشتاری،اگر چه نباید جایگزین کاملی برای تعاملات چهره به چهره باشد،اما می تواند ابزار ارتباطی سودمندی باشد.این شیوه اجازه می دهد تا با شیوه و سرعت خودتان واکنش نشان دهید و برای عرضه بهتر خود  از شکلک ها استفاده کنید.
۲)علائقی را دنبال کنید که مستلزم ارتباط اجتماعی سبک هستند.به فعالیت هایی مشغول شوید که به شما اجازه می دهند تا با دیگران باشید،حتی اگر در کل زمان،ارتباط اجتماعی برقرار نکنید.برای مثال،می توانید با گروهی از مردم در فضای باز پیاده روی کنید یا به یک باشگاه صخره نوردی درون محیط سرپوشیده بروید.اگر قبلا" در تنهایی خود سرگرمی هایی داشتید که از آنها لذت می بردید به روش هایی برای تجربه آنها با سایر افراد بیندیشید.این شیوه می تواند شامل هر چیزی از پیوستن به یک باشگاه کتاب تا بازی های کامپیوتری آنلاین با دیگران باشند.
۳)وظایف اجتماعی را برنامه ریزی کنید.سعی کنید طبق یک برنامه روتین مانند زمان یکسانی در هر روز به تبادل پیام نوشتاری با مردم بپردازید.برنامه ریزی  قبل از موعد قرار ملاقات های چهره به چهره نیز به شما زمانی برای آمادگی روانی برای هر تعاملی می دهد.همچنانکه شروع به گنجاندن وظایف اجتماعی درون تقویم خود می کنید،سعی کنید بالانس مناسبی بین زمان سپری شده در تنهایی و زمان صرف شده با دیگران برقرار کنید.
۴)برقراری ارتباط اجتماعی را اجباری نکنید.اگر بطور پیوسته خودتان را مجبور به صرف ساعت ها برای برقراری روابط اجتماعی می کنید،بسرعت احساسی شبیه انجام کار طاقت فرسایی را تجربه می کنید.همچنین اگر سعی کنید به دیگران بقبولانید که برونگرا هستید ممکن است احساس دورویی و عدم صمیمیت کنید.در عوض،با خودتان نجیب و مهربان باشید.اگر فکر می کنید که بدرستی از حضور در یک رویداد اجتماعی متنفرید دعوت ها  را رد کنید.علاوه بر آن، اگر خستگی یا احساسات منفی شروع به از پا درآوردن شما می کنند از خاتمه زودهنگام تعاملات نهراسید.
آخرین بازنگری و به روز رسانی ۲۳فوریه ۲۰۲۳
منبع؛ https://www.helpguide.org
ترجمه و تلخیص؛غریب واحدی پور