*چگونه به شخص دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید کمک کنیم
اگر از نزدیکان تان کسی اختلال شخصیت اسکیزوئید داشته باشد،بواسطه عدم تمایل او برای گرم نگرفتن و مراوده با خودتان و سایر اعضای خانواده،بسادگی احساس بیهودگی و غم واندوه می کنید.اگر فرزندتان باشد،ممکن است نگران باشید که این اختلال، توانایی او برای عملکرد در جامعه را در دوره بزرگسالی محدود کند.
چند روش کمک به فرد محبوب تان،در حالیکه از خودتان نیز مراقبت می کنید بشرح ذیل هستند:
۱)بدون از قضاوت گوش دهید.بپذیرید که فرد محبوب تان احتمالا" دارای دیدگاه خیلی متفاوتی نسبت به شما است.اگرچه ما همه  گاهی اوقات به استقلال و دوری از دیگران نیاز داریم،اما فرد مبتلا به اختلال اسکیزوئید،اکثر اوقات خود را در هوس تنهایی سپری می کند.بجای سخنرانی در خصوص اینکه چگونه احساس و رفتار کند،از او راجع به تجاربش بپرسید،و برای درک واقعی اش وقت صرف کنید.
۲)فرد محبوب تان را برای جستجوی درمان تشویق کنید. روش هایی را که باور دارید عارضه در حال محدود کردن او و اثر گذاری بر بهزیستی اش هست بطرز روشنی توضیح دهید.برای مثال،می توانید خاطر نشان سازید که دوستان می توانند فواید عملی داشته و نیز پشتیبانی احساسی عرضه کنند.برای مثال،آنها برای کمک در تسکین غم و اندوه یا نیاز به مراقبت هنگام بهبودی از یک بیماری یا آسیب می توانند حاضر باشند.
۳)موقعی را که در حال کمک و پشتیبانی نیستید تشخیص دهید.اگر فرد محبوب تان نمی خواهد بپذیرد که یک اختلال دارد،این ایده را که بحث کردن نظر او را تغییر می دهد کنار بگذارید.در عوض،زمان بیشتری صرف گوش دادن و همدردی با چگونگی احساس او کنید،حتی اگر با هر چیزی که می گوید موافق نباشید.اگر خودتان را در موقعیت یک رقیب و حریف قرار دهید نمی توانید به فرد محبوب خودتان کمک کنید،بنابراین باید همتا و متحد او باشید.
["چگونه به فرد مبتلا به بیماری روانی برای پذیرش درمان کمک کنید"را بخوانید]
۴)جستجو برای زمینه مشترک،حتی اگر فرد محبوب تان نپذیرد که اختلال شخصیت اسکیزوئید دارد یا این عارضه موجب بروز مشکلات برای او می گردد،امکان دارد تمایل داشته باشد بپذیرد که احساس افسردگی می کند یا در زندگی چیزی کم دارد.تشویق او برای جستجوی درمان جهت این عارضه متفاوت نیز می تواند گام مثبتی به سمت جلو باشد.
۵)نسبت به ترجیحات او آگاه باشید.به فرد محبوب خود پیشنهاداتی ارائه دهید،حتی اگر بطور منظم آنها را رد کند.به انواع تعاملاتی بیندیشید که بنظر می رسد بیشترین لذت را از آنها می برد.برای مثال،امکان دارد دریابید که با احتمال بیشتری برای یک پیاده روی آرام در طبیعت به شما ملحق می شود،اما گردهمائی های بزرگ اجتماعی را نمی تواند تحمل کند.موقعی که از ملحق شدن به شما اجتناب می ورزد،آن را موضوعی شخصی تلقی نکنید.
 ۶)از خودتان مراقبت کنید.ممکن است بواسطه میزان دشواری ارتباط با فرد محبوب مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید خودتان احساس نومیدی و دلشکستگی کنید.حتی همچنانکه سعی می کنید از او پشتیبانی کنید،حفظ ارتباطات اجتماعی و تمرینات خود مراقبتی خودتان نیزحائز اهمیت است.با سایر مردم وقت بگذرانید،به سرگرمی هایی که دوست دارید مشغول شوید و از سلامت بدنی خود مراقبت کنید.
۷)انتظارات اجتماعی را مدیریت کنید.تغییر می تواند به کندی حاصل شود و نیاز است که  در خصوص میزان تغییر ممکن است انتظارات خود را بصورت واقعی تنظیم کنید.انتظار نداشته باشید که تمایلات و رفتارهای اجتماعی فرد محبوب تان یک شبه تغییر کند یا فرض کنید که روزی به یک پروانه اجتماعی مبدل می شود که عاشق رفتن به پارتی ها است.
 ۸)انتظار وقفه ها و شکست ها را داشته باشید.موقعی بنظر می رسد که فرد محبوب تان  از پروسه بهبود عقب نشینی می کند یا شما را  به عقب می راند خود را سرزنش نکنید.در عوض،برای قدر دانی از هر علامت کوچک بهبود،وقت صرف کنید.برای شخصی  که اختلال شخصیت اسکیزوئید دارد،حتی کاری به سادگی یافتن یک آشنای جدید یا تصمیم جهت مکالمه با یک دوست می تواند گام مهمی به سمت جلو باشد.
*درمان حرفه ای
افراد دارای اختلالات شخصیتی خوشهAاغلب بخاطر شرم و خجالت از درمان حرفه ای اجتناب می کنند،بنابراین برای پژوهشگران پی بردن به این حقیقت که کدام درمان ها بیشترین اثر را دارد دشوار است.لکن،کار با یک درمانگر می تواند به شناسایی و تغییر رفتارها والگوهای فکری پریشان آوری که همراه با اختلال شخصیت اسکیزوئید هستند کمک کند.
ادامه دارد