رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
DBTیک روش درمانی جامع است که از ابتدا برای افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی ابداع گردید.لکن،اثر بخشی آن در درمان عوارض مربوط به تروما نیز اثبات شده است.این روش ترکیبی از عناصر درمان شناختی-رفتاری،ذهن آگاهی(آگاهی از لحظه)و استراتژی های مبتنی بر پذیرش است.اجزای کلیدی DBT عبارتند از:
۱)تعلیم مهارت ها:افراد برای تقویت تنظیم هیجان،تحمل پریشانی و اندوه،اثربخشی ارتباطات میان فردی و ذهن آگاهی،مهارت های ویژه می آموزند.
۲)درمان فردی:افراد  یک به یک برای رفع عوارض مربوط به تروما،ابداع استراتژی های کنار آمدن و تنظیم اهداف درمان با درمانگر کار می کنند.
۳)درمان گروهی:جلسات گروهی برای افراد،محیطی حمایتی  به منظور تمرین مهارت هایی که اخیرا" کسب کرده اند،آموختن از دیگران و ساخت احساس تعلق اجتماعی مهیا می کنند.
۴)مربیگری تلفنی:افراد در بین جلسات برای دریافت پشتیبانی و راهنمایی در زمان های بحران یا پریشانی به مربی تلفنی دسترسی دارند.
۵)تیم مشاوره:درمانگران برای بهبود مهارت های خودشان و حصول اطمینان از عرضه درمان اثر بخش در یک تیم مشاوره شرکت می کنند.
*تنظیم هیجان و تعلیم مهارت های DBT
 مهارت های تنظیم هیجان به افراد کمک می کنند تا هیجانات خودشان را بطور سالم و به روش های انطباقی،شناسائی و بطور موثر مدیریت کنند.برخی از مهارت های ویژه ای که عمدتا" در DBT آموخته می شوند بشرح ذیل هستند:
۱)شناسایی و طبقه بندی هیجانات:این مهارت مستلزم پرورش آگاهی و طبقه بندی دقیق هیجانات است.چنین مهارتی به افراد کمک می کند تا هیجانات متفاوتی  را که تجربه می کنند شناسایی و از هم متمایز سازند،که اولین گام بسوی تنظیم موثر آنها است.
۲)اقدام متضاد:اقدام متضاد مستلزم انجام کاری متضاد با امیال یا انگیزه های ناگهانی تحریک شده توسط هیجانات شدید است.برای مثال،اگر فردی موقع تجربه حزن و دلتنگی احساس انزوا می کند،اقدام متضاد او را تشویق به فعالیت هایی می کند که موجب بهبود ارتباط و پشتیبانی اجتماعی می گردد.
۳)چک کردن حقایق:این مهارت به افراد کمک می کند تا درستی واکنش های هیجانی خودشان را با جمع آوری دلیل و ملاحظه دیدگاههای فکری جایگزین بررسی کنند.چنین مهارتی تفکر انتقادی را تشویق و اثر فرضیات یا تفکرات انحرافی را کاهش می دهد.
۴)حل مساله:مهارت های حل مساله به افراد در یافتن روش های عملی برای مشکلات سهیم در پریشانی و اندوه هیجانی آنها کمک می کند.این مهارت شامل تجزیه مشکلات به گام های قابل مدیریت،روش های بالقوه طوفان فکری و ارزیابی اثربخشی آنها است.
۵)خود مراقبتی و خود تسکینی:تکنیک های خود تسکینی شامل مشغول شدن به فعالیت هایی است که موجب بهبود ریلکسی،آسودگی و خود مراقبتی می گردد.این ها می توانند شامل فعالیت هایی مانند حمام آب گرم،انجام تمرینات تنفس عمیق یا مشغول شدن به فعالیت های لذت بخش و ریلکس کننده باشند.
۶)تحمل پریشانی و اندوه:این مهارت بر پرورش توانائی تحمل و مدارا در مقابل هیجانات پریشان کننده و اندوه آور بدون توسل به رفتارهای مضر یا بدون فکر آنی تمرکز می کند.چنین مهارتی مستلزم استفاده از استراتژی هایی شبیه خودتسکینی،حواس پرتی و خود تاییدی برای عبور از هیجانات دشوار است.
۷)ذهن آگاهی:ذهن آگاهی یک مهارت اساسی در DBT است که افراد را برای حاضر بودن در لحضه حال بدون از قضاوت تشویق می کند.با تمرین ذهن آگاهی،افراد می توانند هیجانات و تفکرات خودشان را بدون از اینکه توسط آنها دچار اضمحلال و در هم شکستن گردند مشاهده کنند.
هدف تجهیز افراد به مجموعه گوناگونی از ابزارها و تکنیک ها برای مدیریت موثر هیجانات ،بهبود بهزیستی کلی و تقویت زندگی های بالانس تر و رضایت بخش تر است.
*یافته های اخیر
مطالعات اخیر اهمیت درمان متمرکز بر تروما و اثر مثبت آن بر زندگی های افراد را روشن ساخته است.یک تحقیق منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا عیان ساخت که درمان متمرکز بر تروما در ارتباط با کاهش های قابل ملاحظه(۴۰تا۷۰درصد)در عوارض اختلال استرس پسا آسیب( PTSD)و افسردگی در میان کهنه سربازان است.
تحقیق دیگری آشکار ساخت که درمان متمرکز بر تروما خطر  قربانی شدن مجدد بازماندگان خشونت شریک صمیمی را کاهش داده است.
این یافته ها بر اثربخشی مداخلات درمانی متمرکز بر تروما در بهبود درمان و پیشگیری از صدمه تاکید می کند.
یادآوری: رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) نوعی درمان شناختی- رفتاری است.در این نوع روش درمانی چگونگی زندگی در لحظه و روش های سالم  کنار آمدن با استرس، کنترل احساسات و بهبود روابط با دیگران آموخته می شود.
منبع؛ https://www.psychologytoday.com
ترجمه و تلخیص:غریب واحدی پور