بهبودی از درد و رنج گذشته،استقبال از آینده
پست شده در ۶ژوئن۲۰۲۳
تروما (آسیب روحی) تجربه عمیقا" غم افزائی است که می تواند اثرات طولانی مدتی بر روی بهزیستی بدنی،احساسی و روانی فرد داشته باشد.تروما خواه ریشه در بد رفتاری دوران کودکی،مواجهه با جنگ یا بلای طبیعی داشته باشد،موجب می شود تا افراد احساس درهم شکستن،محبوس شدن در موقعیت بد و جدائی از دنیای پیرامون خودشان کنند.خوشبختانه،پیشرفت ها در حوزه بهداشت روان به ابداع روش های درمان متمرکز بر تروما منجر گردیده است که نوید بخش امید و بهبودی هستند.
*فهم تروما و اثر آن
رویدادهای ترومایی می توانند موجب تغییرات عمیق در مغز شوند که به دگرگونی عملکرد عصبی و تنظیم هیجان منجر می گردد.بنا به نتیجه تحقیق Benjet و همکاران در سال ۲۰۱۶،بطور تخمینی ۷۰درصد بزرگسالان در ایالات متحده حداقل یک اتفاق ترومایی را در زندگی شان تجربه کرده اند.عوارض تروما می تواند به روش های متفاوتی شامل اختلال استرس پساآسیب( PTSD)،اضطراب،افسردگی،سوء استعمال مواد و اشکالات رابطه بروز کند.شناخت اثر گسترده تروما و نیاز اضطراری به اقدامات درمانی اثربخش حیاتی است.
*قدرت درمان متمرکز بر تروما
درمان متمرکز بر تروما به روش های درمانی اطلاق می گردد که بطور ویژه  برای رفع اثرات تروما و تسهیل بهبودی طراحی می شوند.یکی از این روش های مبتنی بر شواهد،درمان رفتاری شناختی متمرکز بر تروما (TF-CBT) است. TF-CBT برای کمک به افراد جهت پردازش تجارب ترامایی،کسب مهارت های غلبه و ساخت قابلیت انعطاف، تکنیک های رفتاری شناختی را  با مداخلات حساس نسبت به تروما ترکیب می کند.تحقیق هماهنگ و بدون از تناقض، اثربخشی TF-CBT در کاهش عوارض  تروما و بهبود عملکرد کلی در میان کودکان،نوجوانان و بزرگسالان را نشان داده است. TF-CBTبطور نمونه شامل اجزای ذیل است:
۱)روانی-آموزشی:درمانگران به افراد راجع به تروما و اثرات آن آموزش می دهند،آموزش به آنها کمک می کند تا واکنش های خودشان را درک و تجارب شان  را نرمال سازند.
۲)ساخت مهارت ها:مهارت های غلبه،تکنیک های ریلکس سازی و استراتژی های تنظیم هیجان آموخته می شوند تا به افراد برای مدیریت احساسات غم افزا و موقعیت های چالش برانگیز کمک کنند.
۳)روایت تروما:افراد در محیطی ایمن و حمایتی با  هدایت و راهنمائی به روایت تروما و پردازش تجارب ترومایی خودشان می پردازند.
۴)بازسازی شناختی:الگوها و تفکرات ناسازگار مربوط به تروما شناسائی و با الگوهای فکری واقع بینانه تر وسازگارتر جایگزین می شوند.
۵) مواجهه تدریجی:افراد بصورت کنترل شده بتدریج با عوامل یادآوری کننده تروما مواجه می شوند تا ترس و اجتناب آنها کاهش یابد.
*درمان مواجهه ای
درمان مواجهه ای  برای رفع و کاهش اثر ترس از طریق هدف قرار دادن رفتارهای اجتنابی طراحی می شود.موقعی که افراد ترس را تجربه می کنند،آنها اغلب به اجتناب از اشیاء،فعالیت ها یا موقعیت های مربوط به منبع ترس خودشان متوسل می شوند.در حالیکه اجتناب ممکن است بطور موقتی سبب تسکین و آسودگی گردد،اما در طولانی مدت می تواند ترس را تشدید کند.
روانشناسان و حرفه ای های سلامت روان برای از هم گسیختن این الگوی اجتنابی و تسهیل رشد شخصی، ممکن است درمان مواجهه ای را پیشنهاد کنند.این روش درمانی مستلزم خلق محیطی حمایتی و ایمن است که افراد در آن بتدریج با چیزهایی که از آنها می ترسند مواجه می شوند.در تمام مدت جلسات درمان،روانشناسان راهنمایی می کنند و برای راهبری فرآیند مواجهه ،تضمین امنیت و ارائه کمک در طی طریق مربیگری می کنند.
اثر بخشی درمان به روش مواجهه بعنوان یک روش عملی و مقرون به صرفه جهت رفع ترس های غیرمنطقی،فوبیاها،اضطراب ها و عوارض سلامت روان مختلف اثبات شده است.مطالعات بیشماری از فواید درمان به روش مواجهه در زمینه های مختلف با گردآوری دلیل پشتیبانی کرده اند.

۱)یک تحقیق منتشر شده در مجله تحقیق و توسعه توانبخشی برجسته کرد که درمان مواجهه ای طولانی،روش درمانی برجسته برای اختلال استرس پسا آسیب( PTSD)بویژه در موارد مربوط به ترومای نظامی و جنگ است.

۲)فیشر و ولز ( 2005)تحقیقی انجام دادند که بنا به نتیجه آن ترکیبی از درمان به روش مواجهه  و بازسازی شناختی منجر به کاهش ۵۰تا۶۰درصدی عوارض در کسانی گردید که دارای چالش های وسواس فکری-عملی بودند.

۳)بر اساس نتایج مقاله منتشر شده در سایکیا تریک(روانپزشکی) تایمز،شرکت کنندگان در مطالعات درمان به روش مواجهه کاهشی ۹۰درصدی در عوارض اضطراب  و ۶۵درصدی در عوارض مربوط به فوبیا را گزارش کردند.
این یافته ها بر اثر بخشی درمان مواجهه ای در خلق نتایج مثبت برای افراد مبتلا به نگرانی های سلامت روان مختلف تاکید می کنند.
ادامه دارد