همچنانکه در مقابل وسواس های عملی خود مقاومت می کنید،بر احساسات اضطراب خودتان نیز تمرکز کنید.بجای تلاش برای پرت کردن حواس،همچنانکه در مقابل میل شدید برای مشغول شدن به رفتار وسواسی مقاومت می کنید به خود امکان احساس اضطراب بدهید.ممکن است باور کنید ناراحتی که احساس می کنید تا مشغول شدن به وسواس عملی ادامه خواهد یافت.اما اگر به انجام آن ادامه دهید،اضطراب محو خواهد شد و می فهمید که اگر تشریفات را اجرا نکنید کنترل خود را از دست نمی دهید یا نوعی از کارافتادگی هم نخواهید داشت.
تمرین،اغلب با تمرین بیشتر،پیشرفت تان سریعتر خواهد بود.اما عجله نکنید.با سرعتی حرکت کنید که بتوانید بدون از احساس زجر و فشار طاقت فرسا کنترل کنید.بخاطر داشته باشید که هنگام مواجهه با ترس هایتان احساس ناراحتی و اضطراب خواهید کرد،اما این احساسات فقط موقتی هستند.هر زمانی که خود را در معرض محرک تان قرار می دهید،اضطراب تان  کاهش می یابد و شروع به درک  این حقیقت می کنید که کنترل بیشتری (ترس کمتری)از آنچه فکر می کردید خواهید داشت.
توصیه ۳؛افکار وسواسی خود را بچالش بکشید
 هر فردی گاهی اوقات افکار یا نگرانی هایی آزار دهنده ای دارد.اما اختلال وسواس فکری-عملی موجب می شود تا مغز  بر روی یک فکر اضطراب آفرین ویژه گیرپاژ کند و آن فکر  اکثر اوقات درون ذهن بچرخد.هرچه فکر محنت زاتر یا ناگواراتر باشد،با احتمال بیشتری برای فرونشاندن آن تلاش می کنید.اما فرونشانی افکار تقریبا" غیر ممکن است و معمولا" تلاش اثر متضاد دارد و موجب می شود تا تفکر ناگوار به کرات هویدا و پر دردسرتر شود.
مانند مقاومت در مقابل وسواس های عملی،می توانید بر افکار وسواسی مضطرب کننده و آشفته ساز نیز با آموختن تحمل آنها از طریق تمرینات مواجهه و جلوگیری از پاسخ(ERP)غلبه کرد.همچنین مهم است به خود یادآوری کنید که فقط برخورداری از یک فکر ناگوار ،از شما یک انسان بد نمی سازد.افکار شما فقط افکار هستند.حتی افکار جابرانه،سرزده و ناخواسته نرمال می باشند،فقط با اهمیت دادن به آنها به وسواس های فکری زیان آور مبدل می شوند.
استراتژی های ذیل می توانند کمک کنند تا ببینید که افکارتان برای چه چیزی هستند و دوباره کنترل ذهن مضطرب تان را بدست آورید.
*تفکرات وسواسی خودتان را یادداشت کنید
یک دفترچه یادداشت و یک مداد با خود داشته باشید،یا درون یک گوشی هوشمند تایپ کنید.موقعی که وسواس تان شروع می شود،همه افکار یا رفتارهای وسواسی خود را بنویسید.
همچنانکه تمایلات شدید اختلال وسواس فکری- عملی ادامه می یابند،دقیقا" آنچه را که فکر می کنید ثبت کنید،حتی اگر بارها وبارها ناچار باشید که عبارات مشابه یا تمایلات شدید یکسان را ثبت کنید.
ثبت کامل کمک می کند تا دریابید که وسواس هایتان چگونه تکرار می شوند.
صدها مرتبه نوشتن عبارت یا میل شدید مشابه به از دست دادن قدرت آن کمک می کند.
نوشتن افکار خیلی سخت تر از فقط پروسه فکری مربوطه است.،بنابراین افکار وسواسی تان احتمال دارد که زودتر محو شوند.
*یک دوره زمانی نگرانی اختلال وسواس فکری- عملی خلق کنید
بجای تلاش برای متوقف کردن رفتارها و افکار وسواسی،عادت برنامه ریزی مجدد آنها را پرورش دهید.
هر روز یک یا دو "دوره نگرانی"ده دقیقه ای برای اختصاص به نگرانی های وسواسی برگزینید.
در حین دوره نگرانی،فقط بر افکار و تمایلات شدید منفی تمرکز کنید.سعی نکنید آنها را تصحیح کنید.در خاتمه دوره نگرانی،چند نفس آرامش بخش بکشید،بگذارید افکار وسواسی بروند و به فعالیت های نرمال خود برگردید.لکن بقیه روز باید عاری از وسواس های فکری در نظر گرفته شود.
موقعی که در طول روز  افکار به ذهن تان می رسند،آنها را بنویسید و پرداختن به آنها را به دوره نگرانی معوق کنید.
*تفکرات وسواسی خودتان را به چالش بکشید
از دوره نگرانی با پرسیدن سوالات ذیل جهت به چالش کشیدن افکار سر زده یا منفی خود استفاده کنید:
دلیل آنکه فکر درست است چیست؟آیا درست نیست؟آیا یک فکر و گمان را با حقیقت اشتباه گرفته ام؟
آیا روش مثبت تر و واقعی تری برای نگاه به موقعیت وجود دارد.
احتمال اینکه آنچه را که از آن می ترسم واقعا" اتفاق بیفتد چقدر است؟اگر احتمال پایین است،برخی عواقب محتمل تر  چه هستند؟
آیا فکر و گمان سودمند است؟چگونه وسواس در خصوص آن به من کمک کرده  و چگونه آسیب می رساند؟
به دوستی که این فکر و گمان را دارد چه بگویم؟
*یک فیلم صوتی از افکار سرزده یا وسواس های اختلال وسواس فکری- عملی خود خلق کنید
بر روی یک وسواس یا فکر ویژه تمرکز کنید و آن را با یک ضبط صوت یا گوشی هوشمند ضبط کنید.
ادامه دارد